Het FODMAP dieet maakt je darmen terug blij!


Marina Cluysen
@avogel_be


17 augustus 2017

De kans is groot dat je nog nooit gehoord hebt van het FODMAP dieet. FODMAP is een afkorting die staat voor een koolhydratengroep die slecht verteerd wordt door het lichaam. Deze koolhydraten geven bij mensen met een gevoelige darm (prikkelbare darm) vaak allerlei buikklachten zoals winderigheid en constipatie.

Wat zijn FODMAPs?

De term FODMAP is een afkorting. Voluit staat dit voor ‘Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen’. Een mond vol :-). Kortweg komt het er op neer dat FODMAPs koolhydraten zijn die niet of moeilijk opgenomen worden in de dunne darm. Ze komen dus niet volledig verteerd in de dikke darm terecht. Daar aangekomen storten allerlei bacteriën zich op deze koolhydraten waardoor ze gaan fermenteren.

Bij dat fermenteringsproces komt een hoop gas vrij, dat zorgt voor darmklachten zoals winderigheid. Niet iedereen heeft hier last van. Maar mensen met gevoelige darmen of prikkelbare darmen, ervaren wel vaak dat hun spijsverteringklachten erger worden na het eten van koolhydraten uit de FODMAP-groep.

Klachten door FODMAP

Mensen met een gevoeligheid voor koolhydraten uit de FODMAP-groep, krijgen last van:

  • Een opgeblazen gevoel;
  • Winderigheid;
  • Diarree of een wisselende stoelgang

Overzicht van FODMAPs: waar zitten FODMAPs in?

FODMAP dieet spijsvertering

FODMAPs zitten in allerlei producten. Vaak ook gewoon gezonde voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende voedingsmiddelen. Als je nood hebt aan een meer uitgebreid overzicht, kan je gebruik maken van de app van The Monash University in Melbourne. Deze is betalend en in het Engels, maar in ruil krijg je wel een erg duidelijk overzicht, tips en receptideeën!

  • Bloemkool
  • Spruitjes
  • Broccoli
  • (Kikker)erwten
  • Bonen
  • Linzen
  • Rode bieten
  • Uien
  • Prei
  • Knoflook
  • Pruimen
  • Perziken
  • Nectarines
  • Abrikozen
  • Appels
  • Peren
  • Tarweproducten zoals brood, pasta en bier
  • Zuivelproducten
  • Vruchtensappen uit concentraat

Check ook altijd de ingrediëntenlijst van voedingsmiddelen met etiket. Sommige stoffen bevatten immers ook diverse FODMAPs. Vermijd voedingsmiddelen met:

  • Fructaan
  • Insuline
  • FOS
  • Oligofructose
  • Fructose
  • Fructose siroop
  • Glucose-fructose siroop
  • Fructose maïs siroop
  • Lactose
  • Botermelk
  • Melkbestanddelen
  • Melkpoeder
  • Isomalt
  • Maltitol
  • Mannitol
  • Sorbitol
  • Xylitol

Is het FODMAP dieet iets voor mij?

Oftewel: hoe kom ik erachter of ik gevoelig ben voor FODMAPs? Dit is vaak een kwestie van proberen en ondervinden. Je kan een bepaalde periode (ongeveer 4 à 8 weken) je inname van FODMAP-voedingsmiddelen verminderen en nagaan wat de invloed daarvan is op je klachten.

Voer vervolgens deze voedingsmiddelen 1 voor 1 terug in. Krijg je last van je darmen? Dan ben je waarschijnlijk gevoelig voor FODMAPs.

Zelf aan de slag met het FODMAP dieet

In principe kan je op eigen houtje het FODMAP dieet aanvatten. Je moet er dan wel nauwgezet op letten dat je geen vitale voedingsstoffen misloopt. Koolhydraten uit de FODMAP-groep zitten namelijk in diverse gezonde voedingsmiddelen die verder wel goed zijn voor je gezondheid.

De hulp inschakelen van een diëtist(e) is dan ook een goed idee. Zeker in het begin, wanneer je nog erg zoekende bent, is dit een aanrader.

Ondersteun je spijsvertering

MolkosanJe kan je spijsvertering extra ondersteuning geven door Molkosan te gebruiken. Dit is een 100% natuurlijk product, bereid uit gezuiverde en geconcentreerde melkwei van verse, Zwitserse alpenmelk. Deze caloriearme drank bevat een hoog gehalte rechtsdraaiend (L+) melkzuur, is lactosevrij en bevat geen suiker.

Na een tiental dagen gebruik merk je reeds verschil!

Meer weten over je spijsvertering?

Schrijf je dan nu gratis in voor de A.Vogel nieuwsbrief. Zo ontvang je 1 à 2x per maand het laatste nieuws uit ‘gezondheidsland’. Het e-book S.O.S. Spijsvertering krijg je er gratis bovenop!

>> Mis het e-book S.O.S. Spijsvertering niet!

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>