A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Een winterdip voorkomen? Dat doe je zo!

door Marina Cluysen, op 10 januari 2017, Klachten, Tips van de herboriste, Weerstand
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

winterdip

Heb je ook al eens gemerkt dat je in de koude en donkere wintermaanden vaker last hebt van een neerslachtig gevoel? Je bent zeker niet alleen. De koude en het gebrek aan zonlicht zorgen ervoor dat je je futloos en somber voelt. We spreken dan van een winterdip. Wil je in de toekomst graag een winterdip voorkomen? Lees dan hier hoe je dat doet!

Samen met het vallen van de blaadjes, begin jij last te krijgen van allerlei klachten. Je voelt je plots erg moe, hebt nergens zin in, … . Nochtans voelde je je een week geleden, toen de zon nog dagelijks scheen, nog prima. Maar het koude, donkere weer gaat bij jou in de kleren zitten. En de gedachte dat je nog enkele maanden met dit soort weer zit opgescheept, maakt het er allemaal niet beter op.

Sommige mensen zijn erg gevoelig voor een winterdip. In België zouden er jaarlijks een paar 100 000 mensen last van hebben. Velen van hen krijgen er elk jaar opnieuw mee te maken en weten al wat hun te wachten staat zodra de herfst en winter z’n intrede doet. Anderen overkomt het maar een enkele keer, bijvoorbeeld wanneer de ‘winter’ uitzonderlijk lang duurt en het mooie weer langer dan normaal uitblijft.

Winterdip symptomen

winterdip-symptomen

Allereerst is het handig om de symptomen van een winterdip te (her)kennen. Als je weet waar je op moet letten, kan je een winterdepressie namelijk sneller opsporen. De meest voorkomende symptomen van een winterdip zijn:

  • Vermoeidheid
  • Een gebrek aan energie
  • Gewichtstoename
  • Lusteloosheid
  • Grote behoefte aan slapen
  • Neerslachtig/somber gevoel
  • Prikkelbaarheid
  • Verminderde behoefte aan sociaal contact

Zijn bovenstaande symptomen voor jou erg herkenbaar? Maak dan zeker een afspraak met je huisarts. Hij of zij kan met zekerheid de juiste diagnose stellen.

Hoe lang duurt een winterdip?

Een winterdip is erg seizoensgebonden, waardoor ook de duur van een winterdepressie meegaat met de seizoenen. Zodra de dagen weer lengen en je terug meer zonlicht opdoet, verdwijnt een winterdepressie doorgaans vanzelf. In het slechtste geval heb je er dus enkele maanden last van (bij het begin van de herfst of wanneer de winter z’n intrede doet, tot de lente). In het beste geval duurt het slechts enkele weken. Zelf heb ik er bijvoorbeeld de laatste weken van februari wel eens last van, wanneer de winter op z’n einde loopt en de koude nu toch echt wel genoeg geweest is voor mij :-).

Winterdip voorkomen

Een winterdip voorkomen is op zich niet zo moeilijk. Als je weet dat je er gevoelig voor bent, kan je heel wat ondernemen om de kans op een winterdepressie te verkleinen. Een overzicht van wat je zoal kan doen:

  • Zoek de frisse buitenlucht op:

Ga bij voorkeur ’s ochtends vroeg naar buiten, wanneer het net licht is. Een korte ochtendwandeling is op zich al voldoende. Dit zorgt ervoor dat je goed wakker wordt aangezien je dan meteen na het opstaan al een portie daglicht binnenkrijgt.

Bovendien schiet je op deze manier dubbel raak: bewegen is immers ook goed om een winterdip te voorkomen.

  • Vitamine D:

In België hebben veel mensen last van een vitamine D-tekort. Dit doordat we minder vaak kunnen profiteren van het mooie weer dan mensen in meer Zuiderse landen. Maar zeker in de wintermaanden is dit tekort erg groot. Een vitamine D-supplement is dus zeker geen overbodige luxe nu en helpt je om een winterdepressie te weren.

winterdip voorkomen

  • Zorg dat het zonlicht bij je kan:

Zit je heel de dag achter je bureau of voor de televisie in een donker hoekje? Dan krijgt het weinige daglicht dat er is, niet eens de kans om jou te bereiken. Installeer je daarom ergens vlakbij een raam, zodat je het daglicht buiten ook kan zien terwijl je aan het werken bent, televisie kijkt of een boek leest.

  • Let op je voeding:

Het hormoon serotonine, ook vaak het feelgood-hormoon genoemd, zorgt ervoor dat je goedgemutst door het leven gaat. Dit hormoon wordt aangemaakt door tryptofaan, een eiwit dat je opneemt door het eten en drinken van melk, kwark, vlees, schaal- en schelpdieren, ei, banaan en noten.hyperiforce forte

Eet daarnaast ook minstens 1x per week vette vis: deze bevat veel Omega 3 vetzuren die goed zijn voor je gemoedstoestand. Wanneer je hier een tekort aan hebt, loop je meer risico op depressie.

Als aanvulling op deze gezonde voeding is het ook een goed idee om Hyperiforce forte van A.Vogel in te nemen wanneer je kampt met een winterdip. Dit voedingssupplement helpt namelijk bij een lusteloos, somber en neerslachtig gevoel. Het bevat immers sint-janskruid (Hypericum perforatum) dat bekend staat als ‘zonneschijn voor de geest’.

  • Lichttherapie:

Door het gebrek aan daglicht in de wintermaanden, raakt je biologische klok in de war. En daardoor krijg je dus onder andere te maken met een slechte gemoedstoestand. Bij lichttherapie wordt er gebruik gemaakt van de helende kracht van licht aan de hand van een intense lichtbron die rechtstreeks op het netvlies valt.

Hierdoor functioneert je biologische klok terug optimaal en kan je een winterdepressie of winterdip voorkomen worden. Een kuur van een week, waarbij je dagelijks +/- 45 minuten aan lichttherapie doet, maakt voor de meeste mensen een groot verschil. Je kan makkelijk dit makkelijk thuis zelf doen. Laat je wel vooraf adviseren door je huisarts over het gebruik.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Klachten, Tips van de herboriste, Weerstand
winterkwaaltjes
Top 5 winterkwaaltjes en wat er tegen te doen

2017… Een nieuw jaar, een nieuwe start. Een nieuwe kans ook. Want in januari start je met een schone lei....

Close