Een gezond hart dankzij 12 gezonde gewoontes


Marina Cluysen
@avogel_be

In februari (Valentijnsmaand) kan een artikel over de gezondheid van je hart uiteraard niet ontbreken. En daarom zochten wij uit voor jou wat je kan doen om je eigen hart gezond te houden.

Cijfers over hart- en vaatziekten in België

Uit onderzoek van de Algemene Directie Statistiek blijkt dat hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaak zijn bij Belgen. 28.6% van alle Belgische sterfgevallen in 2014 waren gelinkt aan hart- en vaatziektes.  Zij baseerden zich daarvoor op cijfers uit 2014. Opvallend: meer vrouwen dan mannen stierven aan de gevolgen van hart- en vaatziekten.

Schrikwekkende cijfers. Maar er is goed nieuws: de gezondheid van je hart heb je mee zelf in de hand. Je kan dus zelf heel wat ondernemen om je hart gezond te houden.

Wat is een gezond hart?

Een gezond hart kan je herkennen aan een stevige, regelmatige hartslag. Een gezond hart heeft de grootte van een volwassen vuist. Een gezond hart pompt het bloed rond doorheen je lichaam, van je lichaam naar je hart naar je longen, terug naar je hart en dan terug naar je lichaam.

Is mijn hart gezond?

Om te weten of je eigen hart gezond is, kan je kijken naar je BMI en je bloeddruk. Beiden zijn namelijk belangrijke indicatoren betreffende de gezondheid van je hart. Een verhoogde bloeddruk kan namelijk leiden tot hartproblemen, door het bloed minder vlot doorheen je aders stroomt. Een goede bloeddruk blijft onder de 140/90 mm Hg. Er is sprake van een hoge bloeddruk wanneer één van beide waarden hoger zijn dan 140 of 90.

Ook je BMI is een belangrijke indicator, aangezien een verhoogde BMI (hoger dan 25) wijst op zwaarlijvigheid. Belangrijk als je weet dat voornamelijk buikvet een direct negatief effect heeft op de gezondheid. Vetopslag rond de buik zorgt voor een verhoogd risico op hartziektes, hoge bloeddruk en diabetes. Dit doordat vet dat rond de buik gesitueerd is, meer circuleert in je lichaam via je bloed. Meer hierover lees je in ons artikel: Wat zegt jouw lichaamstype over je gezondheid?

Hoe je hart gezond houden? 12 gewoontes voor een gezond hart!

Gezond hart - hart gezond houden

Om je hart gezond te houden, volstaat het om jezelf enkele gezonde gewoontes eigen te maken. Zo werk je aan een gezond hart, zonder dat je het zelf door hebt.

  1. Eet elke dag 2 stukken fruit tussendoor. Het perfecte alternatief voor suikerrijke en dikmakende koekjes.
  2. Zet 1 à 2x per week vette vis op het menu. Vette vis, zoals zalm, makreel en sardientjes, bevat veel Omega 3 vetzuren. Omega 3 visolie helpt slechte cholesterol verlagen en maakt gezonde HDL cholesterol aan.
  3. Beperk het gebruik van verzadigde vetten en transvetten. Je lichaam heeft vetten nodig. Ze zijn namelijk noodzakelijk om energie en vitamine A en D te leveren. Daarnaast zorgen de vetten in ons lichaam voor het transport van vitamine A, D, E en K. De gezondste vetten zijn kokosolie, roomboter, olijfolie en avocado-olie. Transvetten zijn echt te vermijden: zij worden gelinkt aan hart- en vaatziekten.

>> Lees ook: de beste plantaardige olie voor je gezondheid

  1. Beperk het gebruik van zout. Zout heeft zeker bepaalde gezondheidsvoordelen, maar het wordt ook in verband gebracht met hart- en vaatziekten.
  2. Eet havermout bij het ontbijt. Wij geven je alvast enkele lekkere havermout ontbijtrecepten.
  3. Sla het dessert over. Als je veel suiker eet, kan het zijn dat je cellen op een gegeven moment ongevoelig worden voor het hormoon insuline. De suiker kan dan nog maar moeilijk door de cellen gebruikt worden. In plaats van suiker te verbranden, zet ons lichaam de suiker om in (buik)vet.
  4. Beweeg dagelijks minstens 30 minuten. Dit mag je verspreiden over de dag. Bij voorkeur beweeg je in de frisse buitenlucht. Even de hond uitlaten kan dus al volstaan om je hart gezond te houden.
  5. Ontspan je minstens 15 minuten per dag. En dan bedoelen we: bewust ontspannen. Trek je terug op de zetel met een tas thee en probeer optimaal en bewust te genieten van de rust en tijd voor jezelf. Me-time reduceert stress en heeft zo een positief effect op de gezondheid van je hart.
  6. Neem de trap in plaats van de lift. Beweging is goed voor je. Kleine gewoontes, zoals de trap nemen in plaats van de lift, maken een groot verschil.
  7. Parkeer je auto een eindje verderop. Zo dwing je jezelf om te wandelen naar je eindbestemming. Je kan zo bijvoorbeeld ook een halte te vroeg afstappen van de bus of tram.
  8. Neem de fiets vaker. Ga je gewoonlijk met de auto naar de bakker? Waarom ga je niet met de fiets? Of te voet? Breek met de gewoonte om ‘koning auto’ in te schakelen voor kleine verplaatsingen.
  9. Stop met roken. De laatste tip, maar zeker niet de minste. Roken heeft een negatief effect op de gezondheid van je aders, waardoor rokers vaker last hebben van een verhoogde bloeddruk.

Tip: je cholesterol verlagen met Allisan

Look heeft een positief effect op je bloeddruk en het cholesterolgehalte in je lichaam. Veel look op het menu zetten is dus een goed idee, maar dat vind je omgeving misschien wat minder leuk :-). Een supplement op basis van look is dan een beter idee: Allisan van A.Vogel is een sterk geconcentreerd en gestandaardiseerd knoflookpreparaat dat geen knoflookgeur achterlaat.

Laatste wijziging op deze pagina: 12-06-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>