Een evenwichtig cholesterol dieet samenstellen


Marina Cluysen
@avogel_be


11 april 2013

Als we cholesterol horen denken we meteen aan een slechte gezondheid, overgewicht en verschillende hart- en vaatziekten. Toch is cholesterol een belangrijke bouwsteen van ons lichaam. De negatieve bijklank is vooral afkomstig van de “slechte” cholesterol, waarvan velen te veel bezitten. Bij een te hoge cholesterol lopen we gezondheidsrisico’s. Het is dus belangrijk dat we zo weinig mogelijk cholesterol uit onze voeding opnemen en zo veel mogelijk slechte cholesterol vermijden. Goede cholesterol afkomstig uit vette vis, zoals zalm, haring, tonijn en sardienen is daarentegen wel gezond.

Goede en slechte cholesterol

Cholesterol is een lichaamseigen vetstof die je nodig hebt. Het is de bouwstof voor cellen en hormonen en wordt voornamelijk aangemaakt in de lever. Naast de aanmaak in de lever, haal je ook cholesterol uit voeding.

Vanwaar dan de negatieve bijklank van cholesterol? Er is een verschil tussen goede en slechte cholesterol. De goede cholesterol is, zoals de naam doet vermoeden, goed voor je lichaam en zorgt onder andere voor de bouw van celwanden. Slechte cholesterol of LDL, lage dichtheid lipoproteïne, blijft bij een hoge hoeveelheid aan de wanden van slagaders kleven. Hierdoor gaan de aders vernauwen en later dichtslibben, dat veroorzaakt hart- en vaatziekten. Hierdoor zegt men vaak dat cholesterol de vijand is van je bloedvaten.

Cholesterol dieet samenstellen

Om een cholesterol dieet samen te stellen, begin je best met evenwichtige en gevarieerde voeding. Het is belangrijk dat je verzadigde vetzuren en producten met veel cholesterol vermijdt. Kies dus voor plantaardige vetten en omega 3-vetzuren en probeer zoveel mogelijk vezelrijke producten zoals fruit, groenten en granen te eten. Haver bijvoorbeeld verlaagt de cholesterol in je bloed. Daarnaast helpen plantensterolen om cholesterol te weren. Margarines met plantaardige sterolen bijvoorbeeld, vormen een barrière in de darmen, die barrière voorkomt dat cholesterol wordt opgenomen.

Zorg naast deze evenwichtige voeding ook voor voldoende beweging. Probeer elke dag 30 minuten te bewegen. Op deze manier krijgen je lichaamscellen meer zuurstof en worden afvalstoffen sneller afgevoerd.

Natuurlijke middelen die cholesterol verlagen

Vaak worden verschillende medicijnen voorgeschreven om de (slechte) cholesterol te verminderen, maar er bestaan ook natuurlijke middelen om cholesterol te verlagen. Groenten en fruit bijvoorbeeld zijn cholesterolarm, hier kan je dus zoveel van eten als je wil. Maar er zijn bepaalde groenten- en fruitsoorten die een positief effect hebben op het cholesterolgehalte in je lichaam. We zetten ze even op een rij:

  • Walnoten zitten boordevol omega-3 vetzuren. Deze hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte in ons lichaam.
  • Zwarte bonen bevatten enorm veel vezels, deze bestrijden de cholesterol en verlagen het cholesterolgehalte in ons lichaam.
  • Donkergroene bladgroenten zijn cholesterolverlagers.
  • Knoflook verlaagt de slechte cholesterol in ons lichaam en verhoogt de goede cholesterol. Het nadeel van knoflook is de onaangename geur die in je mond overblijft. Een waardig alternatief is het voedingssupplement Allisan van A.vogel, dat is een geurloos knoflookpreparaat.
  • In blauwe bessen zitten antioxidanten die zorgen voor een verlaging van het cholesterol.
  • Appels zijn rijk aan pectine, dat is een oplosbaar vezel. Dit vezel werkt effectief als je het cholesterol in je lichaam wil verlagen.

>> Lees ook: 5 slechte gewoontes die je cholesterol verhogen

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>