Drukte in je hoofd en niet kunnen slapen? Zo kan je je gedachten stoppen.


Marina Cluysen
@avogel_be


15 februari 2018

Tanden poetsen, pyjama aan, in bed kruipen, licht uitdoen en slapen. In theorie is slapen ‘simple comme bonjour’. Maar in realiteit… Veel mensen hebben het erg moeilijk om vlot in slaap te vallen en uitgerust wakker te worden. Dit kan uiteraard veel oorzaken hebben, maar drukte in je hoofd is vaak een belangrijke storende factor. Kan jij niet slapen door de drukte in je hoofd? Leer dan nu hoe je jouw gedachten kan stoppen.

Drukte in je hoofd en slapen

Lig jij ’s nachts ook vaak wakker terwijl de gedachten door je hoofd blijven malen? Van simpele gedachten zoals ‘Ik mag niet vergeten morgenochtend de was op te hangen’ tot zware gedachten zoals geldzorgen of liefdesperikelen. Op zich zijn de simpele gedachten even slecht als de zware gedachten. Want ze houden je beiden uit je slaap en beletten je om uitgerust wakker te worden.

Door de drukte in je hoofd kan je niet slapen. De ene heeft hier meer last van dan de andere. Je hebt nu eenmaal piekeraars en vrije vogels. Maar iedereen heeft er ooit wel eens last van. Bijvoorbeeld door een belangrijke gebeurtenis zoals een nieuwe job, een grote aankoop, liefdesperikelen, … . Ook de overgang kan trouwens zorgen voor extra drukte in je hoofd.

Malende gedachten stoppen ’s nachts

Je kan je gedachten stoppen aan de hand van bepaalde handvaten. Hieronder onze beste tips om malende gedachten te stoppen ‘s nachts:

1. Drukte in je hoofd? Externaliseer je gedachten

Door je gedachten te externaliseren, kan je ze vanop afstand bekijken. Door de ogen van een ander als het ware. Dat geeft je de mogelijkheid om ze vanuit een ander perspectief te bekijken én ze beter te plaatsen. In jouw hoofd lijkt iets misschien ongelooflijk groot en belangrijk, maar in realiteit valt het best mee. Je kan dit doen door je gedachten niet te ‘volgen’. Probeer ze voor te stellen alsof ze een wolkje in de lucht zijn, dat over je hoofd voorbij zweeft.

Focus op je ademhaling, heb aandacht voor de geuren om je heen en let op de geluiden in je omgeving. Zo focus je je op het hier en nu in plaats van op negatieve gedachten. In 1 woord noemt deze techniek: mindfulness.

Vind je het moeilijk om hier zo mee aan de slag te gaan? Deze mindfulness oefeningen helpen je.

2. Sluit je af voor de buitenwereld

Je hoeft uiteraard niet op een eilandje te gaan wonen of je af te sluiten voor de problemen van een ander. Maar het kan wel helpen om bijvoorbeeld het nieuws niet langer te volgen als je merkt dat de wereldproblemen door je hoofd blijven spoken na het kijken van het journaal. Wie het nieuws kijkt of leest, krijgt dan ook soms het gevoel dat er geen goede dingen meer gebeuren in de wereld. De focus ligt immers vaak op het negatieve. En je hoeft je geen zorgen te maken dat je wereldvreemd zou worden: het echt belangrijke nieuws zal je toch wel bereiken.

Probeer dus eens een weekje lang het nieuws niet te volgen of de krant te lezen en kijk wat voor effect dat op je heeft.

3. Drukte in je hoofd? Laat het los

Om het met de woorden van prinses Elsa te zeggen (van Frozen): laat het los! Pieker niet over wat anderen van je vinden. Makkelijker gezegd dan gedaan? Jazeker! Maar oefening baart kunst. Door steeds te conformeren aan wat anderen willen, uit angst om scheef bekeken te worden, maak je jezelf niet gelukkig.

Wist je trouwens dat anderen je helemaal niet zo erg in de gaten houden als je zelf denkt? Iedereen is zo hard met zichzelf bezig, dat zij die vlek op je blouse vaak niet eens opmerken. Wees je ook bewust van het ‘gevaar’ van sociale media. Iedereen stelt daar de beste versie van zichzelf door, waardoor je zelf vaak het gevoel krijgt dat je niet voldoet of een minder leuk leven hebt. Laat je niet vangen door dit soort misleidingen.

Durf authentiek te zijn en blijf trouw aan jezelf. Jij moet je leven leiden en jij moet gelukkig zijn met de keuzes die je maakt.

Drukte in je hoofd - tips om je gedachten te stoppen

4. Schrijf je zorgen van je af

Het lijkt misschien niet zo, maar er is een wereld van verschil tussen zorgen die in je hoofd zitten en zorgen die op papier staan. Door je zorgen en gedachten neer te schrijven, kan je ze letterlijk visualiseren en kan je er afstand van nemen. Het geeft je bovendien een geweldig goed inzicht in alles wat er in je hoofd omgaat. Zet je dus eens neer met een pen en een blad papier en schrijf alles neer dat er in je opkomt en wat er door je hoofd speelt.

Door ’s nachts een stukje papier en een pen op je nachtkastje te leggen, kan je ook heel wat gepieker ’s nachts doen stoppen. Dingen die je niet mag vergeten en die plots ’s nachts komen opzetten, kan je meteen neerschrijven zodat je je geen zorgen moet maken dat je ze zou vergeten. En jij weer lekker door kan slapen.

Het maken van ‘to do’ lijstjes kan er ook voor zorgen om dat knagende ‘ik moest toch nog iets doen’-gevoel te verhelpen.

5. Praat erover

Om je gedachten te stoppen, kan het helpen om er over te praten met iemand die wilt luisteren. Een goede vriendin, je partner, zus, broer, dochter, … of een gezondheidsdeskundige. Het maakt niet echt uit met wie je praat, zolang hij of zij je maar een luisterend oor biedt, zonder je te veroordelen. Gewoon praten over je zorgen, lucht op.

Extra rust in je hoofd dankzij een natuurlijke rustgever

Dormeasan forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag. Dormeasan forte is geschikt bij slaapproblemen, zowel bij slecht inslapen als slecht doorslapen. Het verbetert de kwaliteit van je nachtrust, waardoor je diepe slaap ook beter is en storende gedachten minder de kop opsteken ’s nachts.

Het werkt bovendien niet verslavend: je kan er op ieder moment mee stoppen.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>