Dranken om pijnlijke menstruatie te verlichten


Marina Cluysen
@avogel_be

6 Dranken om pijnlijke menstruatie te verlichten

1. Water

Goed gehydrateerd blijven is altijd essentieel, maar het is nog belangrijker tijdens je menstruatieperiode. Door voldoende water te drinken, kan je een opgeblazen gevoel vermijden. Een opgeblazen gevoel is niet enkel oncomfortabel maar kan ook met pijn gepaard gaan.

Tijdens je maandstonden geef je beter de voorkeur aan warm water in plaats van gekoeld water. Zo kan je lichaam het water meteen gebruiken zonder het eerst te moeten verwarmen tot lichaamstemperatuur. Je geniet op die manier meteen van de voordelen van je glas water.

Ben je “gewoon” water wat beu? Dan kan je ook infused water proberen. Voeg vers fruit, groenten en/of kruiden toe aan je water en laat even trekken zodat het water de smaken goed kan opnemen. Je kan hier naar hartelust mee variëren en zo krijg je een gezond en verfrissend drankje.

Wist je dat hunkering naar zoetigheden ook een symptoom van dorst kan zijn? Drink dus eerst een groot glas water en ervaar of je dan nog steeds “hongerig” bent.

2. Kamillethee

Kamillethee bevat flavonoïden die je pijnlijke menstruatie kunnen verlichten. Deze helpen om spierspasmen te verlichten en hebben ook een relaxerend effect op de baarmoeder. Kamille bevat daarnaast ontstekingswerende eigenschappen die op hun beurt kunnen helpen om krampen te verminderen.

Kamillethee is cafeïnevrij en werkt kalmerend. Dus ook bij stemmingswisselingen als gevolg van je menstruatie kan kamillethee een weldoende werking hebben.

3. Gemberthee

dranken om pijnlijke menstruatie te verlichten gemberthee

Gember is een echt wonderingrediënt voor je menstruatieperiode. Net als kamille is het ontstekingswerend en krampstillend. Daarnaast verlicht het ook misselijkheid en maagklachten als gevolg van je maandstonden.

Je kan verse gember toevoegen aan soepen en smoothies of er verse gemberthee van maken. Een snelle manier is om een lepeltje gembersiroop en een citroenschijfje in een glas water te doen of deze aan je thee toe te voegen.

4. Frambozenbladthee

Een thee die minder vaak gedronken wordt, maar erg lekker is van smaak en verlichtend werkt bij menstruatiepijn. Frambozenblad heeft ontstekingswerende eigenschappen en kan ook toegepast worden bij maagklachten. Thee van frambozenbladeren is een tonicum voor de  baarmoeder: ontspant, harmoniseert en herstelt de baarmoeder. Perfect tegen PMS klachten: tegen oedeem, te sterke bloedingen en onregelmatige maandstonden.

5. Smoothies

dranken om pijnlijke menstruatie te verlichten groene smoothie

Afhankelijk van welke ingrediënten je gebruikt, kunnen ook smoothies helpen om pijnlijke menstruatie te verlichten. Maak bijvoorbeeld deze smoothie met avocado en spinazie, boordevol vitaminen en mineralen. De amandelmelk en spinazie zijn rijk aan ijzer, een mineraal waar je lichaam tijdens de menstruatieperiode extra behoefte aan heeft.

Als je al vermoeid bent, kan het verlies aan ijzer tijdens de menstruatie je extra moe maken. Ook magnesiumrijke voeding heb je nodig tijdens deze periode. Het heeft een relaxerend effect op spieren en verlicht krampen. Magnesium heeft een positieve invloed op je stemming, zorgt voor een betere slaap en vermindert angsten.

Verhoog je ijzer- en magnesiuminname door meer voeding zoals bananen, pompoenpitten, groene bonen en broccoli op het menu te zetten. Of voeg deze ingrediënten toe aan een smoothie.

Je vindt nog meer gezonde smoothies bij de recepten.  

6. Koffievervanger

Cafeïne kan krampen erger maken, dus koffie vermijd je beter tijdens de menstruatieperiode. Heb je toch behoefte aan een warme drank? Dan is Bambu een geschikt alternatief. Deze cafeïnevrije koffievervanger is gemaakt van cichorei, Turkse vijgen, tarwe, gemoute gerst en Griekse eikels. Een lekker en gezond kopje koffie voor elk moment dus.

Laatste wijziging op deze pagina: 02-08-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>