Detoxen? Zo doe je dat!

Fris het nieuwe jaar in


Leen Steyaert

 

Detoxen? Dat doet je lichaam elke dag!

Voordat we wat dieper in gaan op hoe je het beste kan detoxen is het wel goed om te weten dat je lichaam, ook zonder jouw ingrijpen, elk moment van de dag aan het reinigen is. Bij het normale proces van de spijsvertering komen namelijk altijd afvalstoffen vrij die je lichaam moeten verlaten.

Om die reden zuivert je lever al het bloed dat van de spijsverteringorganen komt. Wateroplosbare afvalstoffen verlaten, na een bewerking in de lever, via je nieren het lichaam. Vetoplosbare afvalstoffen worden gebonden aan gal en vinden dan via je darmen hun weg naar buiten. De lever ruimt niet alleen afvalstoffen op die uit het lichaam komen, ook de afvalstoffen van buitenaf zoals pesticiden, E-nummers, medicijnen, ingrediënten uit sigarettenrook, luchtvervuiling, brandvertragers in meubels en dergelijke passeren allemaal de lever.

Ook je longen doen een duit in het zakje en ademen koolzuurgas uit en verversen de cellen met nieuwe zuurstof. Die organen doen hun werk heel goed, maar af en toe kunnen ze best een steuntje in de rug gebruiken. Door af en toe een korte of langere detox te doen verminder je de belasting op de belangrijkste ontgiftingsorganen; je darmen, lever en nieren. Door minder afvalstoffen van buitenaf tot je te nemen, geef je je lichaam de kans achterstallig onderhoud te doen en bepaalde afvalstoffen die zijn achtergebleven in de vetcellen of het bindweefsel op te ruimen.

Hoe detoxen?

Er zijn heel verschillende manieren om te detoxen, vaak denk je meteen aan een strenge vastenkuur waarin je dagen niets eet en alleen maar sappen drinkt. Maar als je een periode lang bepaalde voedingsmiddelen laat staan die een belasting vormen voor je lichaam, dan ben je ook al aan het detoxen. In januari gaat dat vaak al van nature; meestal heb je tijdens de feestdagen meer alcohol gedronken dan normaal en laat je dat nu makkelijker staan. Hetzelfde geldt voor alles wat zoet en vet is. Eet je daarbij nog eens extra veel groenten, dan ben je heel een eind op weg. Als je toch een stapje verder wilt gaan, dan is intermittent fasting een detoxmethode die goed in te bouwen is in je dagelijkse leven.

Zo pak je intermittent vasten aan

detoxen: intermittent fasting

Bij intermittent vasten gaat het erom dat je een kortere periode geen of minder voedsel tot je neemt. Je kunt bijvoorbeeld een paar keer per week een maaltijd overslaan of een dag niets eten en alleen maar water en groentesappen drinken. Ook kun je bijvoorbeeld 2 dagen van de week veel minder calorieën tot je nemen dan normaal.

Langer detoxen

Als je een langere tijd gaat vasten is het ontzettend belangrijk om van tevoren goed af te bouwen door een paar dagen koffie, zwarte thee, suiker, bewerkte voedingsmiddelen, melkproducten en vlees en vis te laten staan. Ook is het van belang al kleinere porties te gaan nemen. Na het sapvasten is het net zo belangrijk om weer geleidelijk op te bouwen.

Bedenk wel dat het ontzettend lastig is om te vasten terwijl je normale leven door gaat. Het vergt dus echt een zorgvuldige opbouw en afbouw en omdat iedereen om je heen wel eet en overal verleiding is, wordt het daardoor soms meer afzien dan een positieve ervaring.

Je doet jezelf meer plezier door naar een kuuroord te gaan. Daar word je zorgvuldig begeleid en kun je lekker afgesloten van de buitenwereld je inwendige rommel opruimen. Met massages, yoga, sauna en wandelen is het echt een verwenweek en doordat je met een groep bent kun je je ervaringen delen en houd je alles veel makkelijker vol.

detoxkuur massage

Effecten van vasten

Welke manier van vasten je ook kiest, als je het zorgvuldig en onder begeleiding doet, kun je daar zeker de vruchten van plukken. Zo heeft vasten een gunstige invloed op de huid, die wordt zuiverder en krijgt een gezonde glans en ook de ogen gaan meer stralen. Tijdens het vasten schakelt het lichaam over op vetverbranding en daardoor val je vaak een paar kilo af.

Maar de opmerkelijkste effecten merk je van binnen. Zo neemt de energie toe, kun je je beter concentreren en knapt je stemming na een paar dagen ook op. Doordat je een tijd gevast hebt, ga je daarna bewuster met eten om en kun je daardoor ook makkelijker gezondere keuzes maken.

Alhoewel er niet heel veel wetenschappelijk onderzoeken zijn naar de effecten van het vasten, geven de onderzoeken die gedaan zijn aan dat vasten een positief effect heeft op o.a. de insulinegevoeligheid, het immuunsysteem en de cholesterol en het tryglyceridengehalte in het bloed.

Wanneer niet vasten?

Zoals je ziet kun je vasten dus op heel veel verschillende manieren aanpakken. Door belastende voedingsmiddelen een tijd te laten staan, af en toe kortdurend te vasten (intermittent fasting) of echt een kuurweek te doen. Kies vooral wat bij je past en luister altijd goed naar je lichaam. Zo moet je niet gaan vasten als je ziek bent, zwanger bent of borstvoeding geeft, bij psychische problemen of als je erg druk bent en veel stress hebt. Overleg altijd met je arts als je twijfelt.

Dagelijkse Detox tips

Tot slot hebben we nog een aantal tips die je dagelijks kunt toepassen om je lichaam en spijsvertering een plezier te doen!

  • Begin de dag met een glas lauwwarm water met sap van een halve citroen.
  • Scrub je huid voor het douchen ‘s ochtends met een sisal handschoen. Maak zachte ronddraaiende bewegingen richting het hart.
  • Douche koud af.
  • Drink 8 glazen water per dag, liefst gefilterd water.
  • Neem elke dag een groene smoothie of gebruik chlorella of spirulina (in poedervorm kan je dit ook door een smoothie mengen).
  • Wees matig met koffie (niet meer dan 2 kopjes per dag en nooit op een nuchtere maag). Vervang je dagelijkse kopje koffie door een cafeïnevrije koffievervanger zoals Bambu.
  • Vermijd suiker, nicotine, witmeelproducten en bewerkte voeding (pakjes, zakjes, sauzen, kant-en-klaarmaaltijden).
  • Gebruik de juiste vetten: kokosolie (kan ook in een smoothie), roomboter, ghee en olijfolie.
  • Vermijd margarine, bak- en braadboters, zonnebloemolie, arachideolie.
  • Kies voor olieproducten in een glazen verpakking.
  • Eet minstens 300 gram groenten en 2 stuks fruit per dag.
  • Eet 2x per week vette vis: zalm, haring, makreel, sardines of neem een visolie- of algensupplement.
  • Koop vlees en dierlijke producten zoveel mogelijk biologisch.
  • Neem 3x per jaar een probioticakuur van 2 weken.
  • Gebruik bij voorkeur huidverzorgingsproducten op natuurlijke basis.

Laatste wijziging op deze pagina: 08-01-2019

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>