Is je darmflora verstoord?

10 tips die je darmflora herstellen!


Marina Cluysen
@avogel_be

Bijna iedereen heeft wel eens te maken met een spijsvertering die vierkant draait. Winderigheid, een opgeblazen gevoel, diarree, constipatie, … zijn het gevolg. Merk je dat jij wel erg vaak last hebt van dergelijke spijsverteringsklachten? Misschien is je darmflora verstoord. Een goede darmflora is immers noodzakelijk voor een vlotte spijsvertering.

Het belang van een goede darmflora voor je spijsvertering

In je darmen leven biljoenen bacteriën vreedzaam naast elkaar. Het gaat hier zowel om ‘goede’ als ‘slechte’ bacteriën. Maar ook schimmels zijn aanwezig in je darmen. Zolang de verhoudingen in evenwicht blijven, is er geen probleem. Pas wanneer de slechte bacteriën de overhand krijgen, ontstaan er spijsverteringsproblemen. Zo worden bepaalde soorten diarree bijvoorbeeld veroorzaakt door de bacterie Clostridium.

De goede bacteriën zorgen ervoor dat je spijsvertering optimaal verloopt. Ze helpen bijvoorbeeld met het omzetten van je voedsel in stoffen die je makkelijker kan opnemen. En dat komt een regelmatige stoelgang ten goede. Daarnaast zorgen ze ervoor dat vitamines zoals vitamine B1, B6, B12, foliumzuur, biotine en vitamine K geproduceerd kunnen worden.

De balans in je darmflora wordt gegarandeerd door de juiste zuurtegraad in je darmen. Wanneer die zuurtegraad verandert (bv. door stress, infecties, antibioticagebruik, …), raakt je darmflora verstoord en kunnen slechte bacteriën dus de overhand krijgen.

Symptomen verstoorde darmflora

De meest voorkomende symptomen van een verstoorde darmflora zijn:

Zoals je ziet is de ene klacht onschuldiger dan de andere.

Je darmflora herstellen: 10 tips die je darmflora verbeteren

Een goede darmflora is dus noodzakelijk voor een optimale spijsvertering. Zodra slechte bacteriën de overhand krijgen, kunnen ze gaan woekeren en is het soms moeilijk om je darmflora terug in evenwicht te krijgen. Deze tien tips helpen je darmflora te herstellen.

1. Eet meer groenten en fruit

Darmflora verstoord

Groenten en fruit bevatten veel oplosbare vezels. Deze vezels zijn een voedingsbron voor de goede bacteriën in je darm. Vooral artisjok, banaan, ajuin, asperges, prei, aardpeer en schorseneren zijn rijk aan inuline (een soort van prebioticum*).

* Prebiotica zijn niet verteerbare levensmiddeleningrediënten, die selectief de groei en/of de activiteit van één of meerdere soorten bacteriën in de dikke darm stimuleren, en daardoor de gezondheid van de gastheer bevorderen. Bvb vezels.

2. Vermijd suiker

Slechte bacteriën en schimmels zijn dol op suiker. Ze voeden en groeien op suiker. Eet daarom enkel natuurlijke suikers (uit groenten en fruit) en vermijd suikerrijke drankjes, koek en snoep. Ook witmeelproducten zoals pasta en wit brood worden makkelijk omgezet in suiker en zijn dus zoveel mogelijk te vermijden.

3. Zet zuurkool op het menu

Gefermenteerde producten, zoals zuurkool, bevatten goede bacteriën die je spijsvertering ondersteunen. Andere goede voorbeelden van gefermenteerde producten zijn karnemelk, yoghurt, natuurdesembrood, miso, tamari, shoyu, tempé, kombucha en melkwei.

4. Beperk antibioticagebruik

Neem antibiotica alleen wanneer het echt nodig is. Antibiotica zijn erg efficiënt wanneer je een bacteriële infectie hebt. Ze doden namelijk alle bacteriën in het lichaam. Ze maken echter geen onderscheid tussen ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën. Na een antibioticakuur is je darmflora erg aangetast en is je weerstand laag.

De laatste jaren is de medische wereld zich meer en meer bewust van de negatieve kanten van antibiotica en wordt antibiotica minder veelvuldig voorgeschreven. Gebruik antibiotica dus enkel op doktersadvies en volg de richtlijnen nauwgezet op.

5. Vermijd stress

Stress heeft een negatieve impact op je darmflora. Heb je veel last van stress? Zoek dan naar manieren om hiermee om te gaan. Probeer voldoende te slapen, eet voldoende groenten en fruit, eet zo onbewerkt mogelijk en doe aan lichaamsbeweging. Maak bovendien tijd voor activiteiten die je batterijen terug opladen, zeker na een lange periode van (grote) stress.

> 5 tips voor me-time

6. Overdrijf niet met hygiëne

Je handen wassen na een toiletbezoek? Helemaal goed! Je handen om de haverklap wassen (en eventueel zelfs ontsmetten)? Niet goed! Natuurlijk’ vuil’ bevat immers bacteriën die een beschadigde darmflora helpen herstellen. Overdreven hygiëne is onnodig en dus eigenlijk zelfs ongezond.

7. Kruiden en specerijen à volonté!

Darmflora herstellen-tips

Zet regelmatig kruiden en specerijen op het menu. Deze bevatten immers veel goede bacteriën die je darmflora goed kan gebruiken. Bovendien zijn ze lekker en zijn ze rijk aan antioxidanten die je lichaamscellen helpen beschermen.

8. Slik je tandpasta niet in en rook niet

Slik jij je tandpasta in na het tandenpoetsen? Niet doen! Tandpasta bevat vaak fluor. Als je het inslikt, komt die fluor in je maag terecht, waar het een vernietigend effect heeft op je darmflora. Ook chloor (in kraantjeswater) en cadmium (ui sigarettenrook) hebben een negatief effect op je darmflora.

9. Raadpleeg je arts bij twijfels

Heb jij langdurig last van spijsverteringsklachten? Laat dan een ontlastingsonderzoek uitvoeren. Zo kan je dokter nagaan welke bacteriestammen te veel of te weinig aanwezig zijn in je darmen en hoe het gesteld is met de schimmels in je darmen. Op basis van die resultaten kan je dokter een gerichte behandeling opstellen.

10. Gebruik een probioticum

AciforceEen probiotica-kuur op tijd en stond is echt een aanrader. Aciforce van A.Vogel is een probioticum dat per dosering zo’n 3 miljard actieve micro-organismen bevat, die je darmflora aanvullen. Zeker na een antibioticakuur is het aangeraden om een maand lang een probioticum te nemen zoals Aciforce.

Als extra ondersteuning kan je Molkosan gebruiken. Dit is een 100% natuurlijk product, bereid uit gezuiverde en geconcentreerde melkwei van verse, Zwitserse alpenmelk. Deze caloriearme drank bevat een hoog gehalte rechtsdraaiend (L+) melkzuur, is lactosevrij en bevat geen suiker.

Aciforce en Molkosan vormen samen het perfecte duo om je darmflora te verbeteren.

Meer weten over je spijsvertering?

Schrijf je dan nu gratis in voor de A.Vogel nieuwsbrief. Zo ontvang je 1 à 2x per maand het laatste nieuws uit ‘gezondheidsland’. Het e-book S.O.S. Spijsvertering krijg je er gratis bovenop!

> Ik schrijf me in en ontvang het e-book S.O.S. Spijsvertering!

 

 

 

Laatste wijziging op deze pagina: 18-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>