Waarom calorieën tellen passé is als je wilt afvallen


Marina Cluysen
@avogel_be


1 december 2017

Calorieën tellen. Volgens mij heeft zo’n 90% van alle vrouwen dit al (regelmatig) gedaan. Het lijkt ook zo simpel én een garantie op succes. Als je maar zorgt dat je calorie-inname laag genoeg is, val je ongetwijfeld af. Toch? Helaas… Zo simpel is het niet.

Hoeveel calorieën per dag mag je eten?

Bij calorieën tellen gaat het erom minder calorieën te eten dan je in feite mag, om op die manier af te vallen. Maar hoeveel calorieën mag je eigenlijk eten per dag? Dat hangt er van af. Door de band genomen mogen vrouwen zo’n 1500 à 2000 kcal per dag eten. Mannen mogen zo’n 2000 à 2500 kcal per dag eten.

Tussen de laagste waarde en de hoogste waarde zit per geslacht telkens zo’n 500 kcal verschil. Veel hangt dan ook af van hoe actief je bent (als je sport mag je meer calorieën eten), maar ook je leeftijd speelt een rol (tieners mogen meer calorieën eten dan bejaarden).

Ook je metabolisme speelt mee. Heb je een snel metabolisme? Dan kan je meer eten zonder bij te komen. Op zich is een snel metabolisme een kwestie van geluk hebben, maar je kan zelf wel wat doen om je metabolisme te boosten.

Waarom calorieën tellen niet werkt

Als je weet hoeveel calorieën je per dag mag eten, is het verleidelijk om op basis hiervan te concluderen dat minder calorieën eten automatisch leidt tot gewichtsverlies. Maar zo werkt het dus niet.

De calorische waarde van een voedingsmiddel zegt immers niets over hoe gezond het is. Zo bevat een avocado best wel veel calorieën (zo’n 188 kcal per 100 gram!) en zou je deze dus best van het menu schrappen als je doet aan calorieën tellen. Maar een avocado bevat ook heel veel goede vetten, vitaminen en mineralen. En al die goede eigenschappen wegen echt wel zwaarder door dan de relatief hoge calorische waarde.

Het volgende (extreme) voorbeeld legt bovenstaande theorie heel mooi uit: Beeld je eens in dat je calorieën telt en jezelf voorneemt om niet meer te eten dan 1200 calorieën. Vervolgens eet je enkel chips en koekjes. Je kan je wel voorstellen dat je lichaam hier niet op zit te wachten. Deze voedingsmiddelen bevatten helemaal geen voedingsstoffen en leveren dus geen bouwstoffen voor je lichaam. Slanker zal je er niet van worden en je zal je al helemaal niet beter in je vel voelen.

Trap niet in de light-val

calorieën tellen afvallen

Om de calorische waarde van een voedingsmiddel te bepalen, wordt gekeken naar hoeveel vetten, suikers en koolhydraten het bevat. Vetten wegen daarbij zwaarder door dan bv. suiker. Maar wetenschappers zijn het er ondertussen over eens dat je lichaam vetten net nodig heeft en dat het eigenlijk suikers zijn die het slechtst zijn. Je lichaam reageert dan ook heel anders op suiker (lees ook: het effect van suiker op je gezondheid) dan op vet. En eiwitten hebben ook weer een ander effect dan koolhydraten.

Om die reden werken light-producten ook niet. Als je het etiket van zo’n product erop naslaat, zal je zien dat de vetten in light-producten vervangen zijn door suikers (ook in de vorm van schuilnamen) en koolhydraten. Net waar je lichaam geen nood aan heeft dus.

Stop daarom met het vervangen van volle melk door halfvolle melk, volle yoghurt door light-yoghurt, coca cola door cola light, … . Het werkt niet. Integendeel: light-producten maken dik!

>> Meer over de val van light-producten

Gezond eten + bewegen = afvallen!

Calorieën tellen werkt dus niet. Maar hoe kan je dan wél afvallen? Simpel. Door gezond te eten en te bewegen.

Als je gezond eet (vers, gevarieerd en zoveel mogelijk onbewerkte voeding) kom je niet bij. Let daarnaast op de grootte van je porties en de verdeling van je bord. Ga voor eiwitten (goed voor een verzadigd gevoel én vetverbranding), groenten en weinig koolhydraten. Groenten moeten het grootste deel uitmaken van elke maaltijd. Hier mag je ook zoveel van eten als je wilt. Ga dus niet tellen hoeveel calorieën er in een bloemkool zitten, maar geniet er gewoon van om ze lekker op te eten J.

Als je daar bovenop nog op regelmatige basis beweegt (wandelen, joggen, zwemmen, fietsen, …) zal je zeker merken dat je gewicht verliest. Het gaat misschien minder snel, maar het gewicht dat je op deze manier verliest is meestal wél langdurig van aard.

Benieuwd hoeveel suiker jij dagelijks eet? Doe onze suikertest.

Beter weten? Beter eten!

Logo - beter weten beter etenWil jij graag meer weten over gezonde voeding en geen nieuwe, gezonde recepten meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbriefspecial rond gezonde voeding of bekijk nog meer gezonde recepten in onze receptenzoeker!

Button-Schrijf je in

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>