Artrose behandeling en gevoelige gewrichten: bevorder de aanmaak van kraakbeen


Marina Cluysen
@avogel_be


14 juni 2013

Gevoelige gewrichten kunnen erg vervelend zijn en heel wat last veroorzaken in het dagelijkse leven. De spieren en gewrichten voelen stijf en stram aan en bepaalde bewegingen zijn lastig en lukken niet meer. De aanmaak van kraakbeen bevorderen kan de gewrichten weer versoepelen en de symptomen van artrose verzachten, wat een uitstekende artrose behandeling zou zijn.

Wat zijn gevoelige gewrichten?

Een gewricht is in feite een scharnier tussen twee botten. Bij gevoelige gewrichten raken het bot, kraakbeen of gewrichtskapsel geïrriteerd en dat geeft klachten. Soms voelen één of meerdere gewrichten stijf of pijnlijk aan, zodat bepaalde bewegingen niet meer lukken. Als de artrose ernstig is, zal een krakend gevoel ontstaan. Het kan ook zijn dat de gewrichten echt een krakend geluid maken als ze bewogen worden. In dat geval spreekt men van crepitatie. Krakende gewrichten geven echter geen indicatie over hoe erg de artrose is.

De oorzaken van gevoelige gewrichten

In de eerste plaats kan overgewicht tot gevoelige gewrichten in de knieën, enkels en heupen leiden. Ook een chronische overbelasting van de gewrichten, bijvoorbeeld bij intensieve sporten of zware fysieke arbeid, kunnen gevoelige gewrichten veroorzaken. Gewrichten die voordien beschadigd werden, bijvoorbeeld door een sportletsel, zijn trouwens extra gevoelig.

Daarnaast kunnen gevoelige gewrichten het gevolg zijn van een degeneratie van het gewrichtskraakbeen, waardoor het kraakbeen dunner wordt en uiteindelijk verdwijnt. Als gewrichten ontstoken zijn, zal de afbraak van kraakbeen in de gewrichten trouwens sneller gaan en ook in dit geval zullen de gewrichten minder soepel zijn.

Tenslotte speelt erfelijkheid ook een rol. Ondanks het feit dat gevoelige gewrichten bij iedereen kunnen voorkomen, speelt ook erfelijkheid een rol bij de ontwikkeling van stramme en stijve gewrichten.

Artrose behandeling: gevoelige gewrichten versoepelen

Als het gewricht niet dik, warm of rood is, dan doe je er goed aan om in beweging te blijven. Door veel te bewegen voorkom je dat de spieren stijf worden en zal de pijn afnemen. Begin steeds voorzichtig en breidt het bewegen steeds uit. Begin bijvoorbeeld met wandelen, fietsen of zwemmen. Worden de klachten erger, doe het dan wat rustiger aan. Worden de klachten minder hevig, kan je stilaan je gewrichten meer belasten.

Lijd je aan obesitas, probeer dan om af te vallen, zodat de gewrichten minder belast worden. Lichaamsbeweging en gezonde voeding zijn daarbij onontbeerlijk.

Met de juiste voeding kun je de klachten afkomstig van gevoelige gewrichten inperken. Vermijd koffie, suiker, alcohol, chocolade, varkensvlees, dierlijk vet, specerijen en zuurvormende voeding. Zure melkproducten leveren bijvoorbeeld te veel gifstoffen, die door het dunne kraakbeen niet meer adequaat afgevoerd kunnen worden. Kies liever voor voeding met calcium, volkoren producten en veel groenten en fruit. Deze voeding levert de nodige vitamines en mineralen.

Tenslotte kan je de aanmaak van kraakbeen in de gewrichten bevorderen, met behulp van Alchemilla+Glucosamine. Dit is een zuiver natuurlijk middel met 100% plantaardige glucoasamine. Dit helpt bij de aanmaak van kraakbeen tussen de gewrichten en de smering van de gewrichten zelf. Daarnaast bevat Alchemilla+Glucosamine drie andere weldoende plantextracten (vrouwenmantel, weegbree en ratelpopulier), die de gewrichten soepel en het kraakbeen gezond houden. Een sterke combinatie dus, waarmee je soepel blijft bewegen.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>