A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Alles wat je moet weten over vitamine D

door Marina Cluysen, op 8 mei 2015, Energie
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Als er een hitparade voor vitaminen zou bestaan, dan stond vitamine D afgelopen twee jaar met stip op nummer 1. Lang werd gedacht dat deze vet-oplosbare vitamine alleen belangrijk was voor de botopbouw, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat het nog veel meer belangrijke functies vervult in het lichaam. En hoewel je het ook voor een klein deel uit je voeding kan halen, is de makkelijkste (en prettigste) manier om er genoeg van aan te maken heel simpel: gewoon in de zon gaan zitten. Lees verder om meer te ontdekken over deze supervitamine!

Wat is vitamine D en hoe wordt het aangemaakt?

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is vitamine D eigenlijk geen vitamine, maar een pro-hormoon dat verwant is aan andere steroïde hormonen zoals cortisol, testosteron en cholesterol. Vitamine D komt in kleine hoeveelheden voor in wilde zalm, haring en makreel en in mindere mate in vlees en eieren. Ook wordt het toegevoegd aan margarines en bak- en braadproducten en aan babyvoeding. Maar de meest effectieve manier om aan vitamine D te komen is via de zon.

Wanneer de UV-B stralen van het zonlicht onze huid raken, wordt er een voorloper van vitamine D aangemaakt. Deze voorloper wordt in de lever en nieren, met cholesterol als bouwstof, omgezet in de actieve vorm van vitamine D. Het lichaam slaat vitamine D op in het vetweefsel. Je kan het een beetje vergelijken met je GSM. De batterij kan helemaal opgeladen worden. Zo heb je een reserve voor maanden met minder zon.

Kan je teveel vitamine D aanmaken door de zon?

Het is niet mogelijk om teveel vitamine D aan te maken door zonlicht. Je lichaam heeft hier een uitgekiend terugkoppelingsmechanisme voor. Na lange blootstelling aan de zon wordt er meer pigment in de huid aangemaakt wat de aanmaak van vitamine D vermindert. Verbranding zorgt er dan weer voor dat je op tijd de schaduw opzoekt. Evolutionair gezien hebben mensen die oorspronkelijk op het Zuidelijk halfrond leefden door dit mechanisme een donkere huid ontwikkeld. Zij werden namelijk constant blootgesteld aan de zon. En de mensen die miljoenen jaren geleden wegtrokken naar het Noordelijk halfrond, waar de zon niet het hele jaar door volop schijnt, ontwikkelden geleidelijk aan een lichtere huid om zoveel mogelijk vitamine d aan te kunnen maken.

Waar is vitamine D goed voor?

Zon_opnemen

Vitamine D zorgt voor gezonde sterke botten en tanden, maar ook voor de ontwikkeling van het afweersysteem. Ook wordt aangenomen dat vitamine D de kans op het ontwikkelen van astma en allergieën bij kinderen verkleint. Vitamine D reguleert de hoeveelheden calcium en fosfaat in ons bloed en zorgt voor mineralisatie en groei van onze botten. Het werkt daarbij nauw samen met calcium, vitamine A en vitamine K2.

Ons immuunsysteem profiteert zoals gezegd ook volop van vitamine D. Het activeert de killer T-cellen om nog gerichter infecties en bacteriën te bestrijden. Verder zorgt vitamine D ervoor dat verschillende receptoren in de cellen gevoeliger worden waardoor bepaalde hormonen zoals insuline en leptine beter hun werk kunnen doen.

Hoe zit het met de zonnebank en vitamine D?

De meeste zonnebanken geven tegenwoordig zowel UV-A als UV-B straling af en onder invloed van UV-B stralen wordt vitamine D aangemaakt. Echter bij de zonnebank is het gevaar groter dat je er te lang onder ligt omdat een lekker koel windje uit de ventilator je toewaait en je daardoor niet goed voelt of je genoeg gehad hebt.
Besluit? Probeer elke dag dat de zon schijnt zo’n 10 à 20 minuutjes te genieten van het zonnetje op een verantwoorde manier. Ga dus geen uren zitten bakken in de volle zon, vermijd de middagzon en luister naar je lichaam: voel je dat je aan het verbranden bent? Zoek dan meteen de schaduw op.

Besluit? Probeer elke dag dat de zon schijnt zo’n 10 à 20 minuutjes te genieten van het zonnetje op een verantwoorde manier. Ga dus geen uren zitten bakken in de volle zon, vermijd de middagzon en luister naar je lichaam: voel je dat je aan het verbranden bent? Zoek dan meteen de schaduw op.  
Hand of caucasian mother applying suncream to her son on beach.

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Lea Van de vijver, 712 dagen geleden

    Wat moet ik bij tekort aan vit.D ?

    • Marina Cluysen , 711 dagen geleden

      Dag Lea,
      Je kan bij de apotheker een vitamine D supplement verkrijgen. Kies er eentje waarbij je per capsule 20 microgram binnenkrijgt. Zo één capsule per dag is dan voldoende. Je kan dit zeker tijdens de wintermaanden doen. Goed voor je weerstand, je tanden en je botten!

  • More in Energie
    Wat is het verschil tussen snelle en trage suikers?
    Wat is het verschil tussen snelle en trage suikers?

    Suiker is alomtegenwoordig in de voedingsindustrie. Aan suiker weerstaan, is dan ook een hele opgave. Toch moet je snelle suikers...

    Close