Advies voor sporten met hooikoorts


Marina Cluysen
@avogel_be


4 april 2014

Sporten met hooikoorts: zo kan het wél!

Kies de juiste dag om te sporten met hooikoorts

Een stralende, zonnige dag met een fris briesje is de dag waarop jij beter niet gaat sporten! Als het droog, zonnig en winderig is, hebben de pollen namelijk vrij spel. Kies liever een regenachtige dag en ga sporten na een regenbui. Vermijd ook het pollenspitsuur (5 tot 10 uur ’s morgens) en ga joggen, wandelen, fietsen… na tienen.

Waar ga je best sporten?

Een sportlocatie met veel bos of gras in de buurt is “not done”. Indien haalbaar, kies je liever een locatie aan zee of hoog in de bergen. Hier zit namelijk minder stuifmeel in de lucht dan in het binnenland. Ook in de stad zit er drie tot vijf keer minder stuifmeel in de lucht.

Je sportoutfit

Draag tijdens het sporten een zonnebril om je ogen tegen stuifmeel te beschermen. Je krijgt die vijandige pluisjes liever niet in je ogen! Zit je training er op? Stop je sportkleding dan onmiddellijk in de wasmachine! Pollen hechten zich namelijk graag aan bezwete kleding. Hang nadien de was ook liever niet buiten, want daar vangt je kleding opnieuw pollen op.

Extra tips voor sporten met hooikoorts

Neem tijdens je training voldoende rust en zorg ervoor dat je weerstand optimaal is, dan heeft de hooikoorts minder vat op je. Verlicht daarnaast je hooikoorts klachten met de pollen oogdruppels.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>