Last van post-vakantiestress?

Vermijd een dip na je vakantie met deze tips.


Marina Cluysen
@avogel_be

Vermijd een dip na de vakantie met deze tips

1. Kies voor gezonde voeding

Maak bewust de keuze voor gezonde voeding. Een voedingspatroon met veel suikers, fastfood en andere bewerkte voeding, geeft je lichaam stress. Een gevarieerd en gezond voedingspatroon zorgt er net voor dat je beter bestand bent tegen stress en je veerkracht groter is.

Misschien heb je tijdens de vakantie iets te veel aperitiefjes gedronken en ijsjes gegeten en kan je lichaam nu wel wat zuivering gebruiken. Maar door de drukte die gepaard gaat met de start van het schooljaar en hervatten van het werk, is het een uitdaging zijn om elke dag een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

last van post-vakantiestress? zorg voor gezonde voeding

Enkele tips:

  • Start de dag met een gezond en voedzaam ontbijt. Zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en heb je energie tot de middag. Je zal minder snel aan de snoepautomaat staan en ook de rest van de dag gezondere keuzes maken.
    Wat dacht je van een groene smoothie, Griekse yoghurt met fruit en walnoten of bananenpannenkoekjes?
  • Zorg voor een goede planning en organisatie. Maak een weekmenu en schrijf op basis daarvan een boodschappenlijstje uit. Zo kan je in 1 (of 2 keer) al je inkopen doen voor de week en heb je alles in huis om gezonde maaltijden op tafel te zetten. Je hoeft na je werk niet meer langs de supermarkt en kan meteen beginnen koken.
  • Voorzie tijdens het weekend wat tijd voor “meal prepping”. Bereid alvast wat voor de komende week voor. Maak bijvoorbeeld een grote portie havermoutpap, bereid een pot gezonde pastasaus met extra veel groenten of maak deze mueslirepen met veenbessen als gezond tussendoortje.

2. Plan me-time in

Af en toe even herbronnen en opladen is niet egoïstisch maar broodnodig. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe meer je batterijen opgeladen zijn om er te zijn voor je gezin, familie en vrienden wanneer zij je nodig hebben.

Plan me-time in je agenda in. Je hoeft er niet meteen een heel weekend tussenuit, maar regelmatig even een klein momentje voor jezelf volstaat.

3. Blijf in beweging

Als je een kantoorbaan hebt, betekent het einde van de vakantie ook vaak een terugkeer naar je zittend bestaan. Ze zeggen wel eens dat “zitten het nieuwe roken is”. Een zittende leefstijl is één van de grootste risicofactoren voor je gezondheid. Zelfs na 45 minuten onafgebroken stilzitten, daalt je stofwisseling al.

Probeer daarom zoveel mogelijk te bewegen. Ga met de fiets naar het werk, doe een wandeling tijdens de lunchpauze en neem de trap in plaats van de lift. Las ook micro-breaks in tijdens de werkdag. Zet een wekkertje en sta elke 45 minuten even op van je bureau. Doe een paar oefeningen (1 tot 2 minuten) en hervat dan het werk. Ook je concentratie verbetert hierdoor.

4. Ga regelmatig de natuur in

post-vakantiestress vermijden? tijd in de natuur doorbrengen

In de natuur kan je helemaal tot rust komen. Uit onderzoek is gebleken dat tijd doorbrengen in de natuur een positieve invloed heeft op je weerstand, je geluksgevoel en je stemming. Het helpt ook bij het verlagen van je stresshormonen.

Eén van de zaken die ons in het dagelijkse leven stress bezorgen, is de overvloed aan prikkels die op ons afkomt. Mails die binnenkomen, Facebook berichten, radio die aanstaat, collega’s die een praatje maken, ... Na een werkdag ben je vaak helemaal overprikkeld. Even de natuur in helpt dan om te ontprikkelen en tot rust te komen. Op voorwaarde dat je je smartphone thuis laat natuurlijk ;-).

5. Onderhoud je sociale contacten

post-vakantiestress vermijden? sociale contacten onderhouden

Tijdens de vakantie brengen we meer tijd door met ons gezin, familie en/of vrienden. Maar van zodra we de dagelijkse routine weer oppakken, vliegen de dagen en weken voorbij en hollen we van de ene bezigheid naar de andere. Tot we ineens vaststellen dat we vriendin x of vriend y alweer 2 maanden niet gezien hebben.

Een ondersteunend sociaal netwerk is één van de belangrijkste factoren voor je gezondheid en geluksgevoel. In de Blue Zones, enkele plaatsen op de wereld waar mensen langer en gezonder leven dan op andere plaatsen, blijkt het gemeenschapsleven een belangrijke plaats in te nemen. Mensen maken er deel uit van allerlei clubs die op regelmatige basis samenkomen.

Dus laat de was en strijk even voor wat die is en spreek af met vrienden of familie voor een gezellig etentje of leuke uitstap.

6. Maak plannen voor de volgende vakantie

Het helpt ook om alvast te dromen over een volgende vakantie.  Zo kan je de leegte na je vakantie wat opvullen. Je hoeft nog niet meteen te boeken, maar wegdromen bij een volgende vakantiebestemming is voldoende.

Neem er wat reisgidsen of –tijdschriften bij en begin alvast plannen te maken voor je volgende trip.

7. Hulp uit de natuur

Passiflora complex forteOok de natuur kan je helpen in evenwicht te blijven in periodes van spanning. Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen je om te ontspannen. De passiebloem (Passiflora incarnata), valeriaan (Valeriana officinalis), citroenmelisse (Melissa officinalis) en kamille (Chamomilla officinalis) zijn de meest bekende kruiden met een ontspannende werking.

A.Vogel Passiflora complex forte is een extra krachtig, natuurlijk middel dat helpt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Het werkt snel, terwijl lichaam en geest fris en alert blijven. Dit dankzij de kalmerende kruiden citroenmelisse (krampopheffend op de buik), passiebloem (ontspannend) en valeriaan (tegen trillen en nervositeit).

Meer weten over stress?

Alles over:

Laatste wijziging op deze pagina: 06-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>