8 voedingsmiddelen om een opgeblazen gevoel te verlichten


Marina Cluysen
@avogel_be

De invloed van de feestdagen op je spijsvertering

De typische feestmaaltijden zoals gevulde kalkoen, gourmet, fondue of stoofpotjes zijn niet meteen licht verteerbaar. Je spijsverting krijgt het zwaar te verduren en heeft extra werk om al die extra suikers, vetten en alcohol af te breken.

Dat kan verschillende klachten geven zoals constipatie, winderigheid en opgeblazen gevoel. Gelukkig zijn er heel wat voedingsmiddelen die helpen om een opgeblazen gevoel te verlichten. Zet ze dus zeker na de feestdagen vaak op het menu!

 

8 voedingsmiddelen om een opgeblazen gevoel te verlichten

 

1. Gember

opgeblazen gevoel verlichten met gember

Gember is een kruid dat veel verlichting brengt bij gasvorming en daarnaast ook ontstekingswerende eigenschappen heeft. Gember ondersteunt de spijsvertering, ontspant de darmen en zorgt ervoor dat de transit beter verloopt.

Ook bij misselijkheid helpt gember goed. Als je te veel gegeten hebt en daardoor achterblijft met een vol gevoel, is gember een goede keuze.  Je kan verse gember toevoegen aan je maaltijden of er verse gemberthee mee maken.

 

2. Muntthee

opgeblazen gevoel verlichten met muntthee

Wie houdt er niet van de geur en smaak van verse munt? Munt werkt krampstillend en stimuleert de galblaas om meer gal te produceren zodat voeding beter afgebroken wordt. Koop muntthee van goede (biologische) kwaliteit in de winkel of maak zelf een verse muntthee (zonder suiker uiteraard).

 

3. Asperges

opgeblazen gevoel verlichten met asperges

Niet alleen rijkelijke sauzen en gesuikerde desserten kunnen voor een opgeblazen gevoel zorgen. Ook sommige groentesoorten kunnen klachten geven. Denk daarbij aan broccoli, boerenkool en andere koolsoorten. Lekker en gezond maar als je gevoelig bent aan gasvorming kan je ze toch beter beperken.

Deze groentesoorten bevatten namelijk raffinose, een vorm van suiker die door sommige mensen moeilijk verteerd wordt. Dit komt omdat deze suiker verteerd wordt in de dikke darm in plaats van de dunne darm. Daarbij ontstaan gassen zoals waterstofgas en koolstofdioxide en dat kan winderigheid veroorzaken.  

Als je toch je dagelijkse portie groente wil eten, zet dan eens vaker asperges op het menu. Zeker als je ook makkelijk vocht ophoudt, zijn asperges een goede keuze. Asperges bevatten asparagine, een diureticum dat vochtafdrijvend werkt. Ze bevatten ook veel prebiotische vezels die als voeding dienen voor je goede darmbacteriën.

 

4. Bananen

opgeblazen gevoel verlichten met bananen

Constipatie ligt vaak aan de basis van een opgeblazen gevoel. De beste manier om constipatie tegen te gaan, is voldoende vezelrijke voeding te eten. Bananen bevatten veel oplosbare vezels en zijn dus een goede vrucht om regelmatig op het menu te zetten. Oplosbare vezels nemen water op en maken zo de stoelgang zachter.

Je kan een banaan eten als tussendoortje of bananen verwerken in een (ontbijt)smoothie of er lekkere en gezonde pannenkoekjes mee maken.

 

5. Papaya

opgeblazen gevoel verlichten met papaya

Een lekkere exotische vrucht die heerlijk smaakt in een salade. Ze zijn erg rijk aan vitamine C, wat bijdraagt aan een sterk immuunsysteem, en zorgen ook voor een goede darmtransit.

In tegenstelling tot bananen bevatten papaya’s onoplosbare vezels, die extra volume geven aan je stoelgang en ervoor zorgen dat de voedselbrij sneller door het darmkanaal passeert. Ze bevatten ook een enzym met de naam papin dat bijdraagt aan de goede afbraak van vezels en eiwitten, zodat deze beter verteerd kunnen worden.

 

6. Venkelzaadjes

opgeblazen gevoel verlichten met venkelzaadjes

Net zoals gember worden venkelzaadjes al eeuwen gebruikt als een natuurlijke remedie bij spijsverteringsklachten. Ze brengen het spijsverteringskanaal tot rust waardoor het zich makkelijk kan ontdoen van opgestapeld gas, één van de hoofdoorzaken van een opgeblazen gevoel. Je kan gedroogde venkelzaadjes toevoegen aan je gerechten of regelmatig venkelthee drinken.

 

7. Komkommer

opgeblazen gevoel verlichten met komkommer

Komkommers bestaan grotendeels uit water, maar ze bevatten ook de antioxidant quercetin. Quercetin heeft ontstekingsremmende eigenschappen en brengt verlichting bij een opgeblazen gevoel.

 

8. Citroenwater

opgeblazen gevoel verlichten met citroenwater

Citroenen zijn niet alleen rijk aan vitamine C maar werken ook vochtafdrijvend. Een glas lauwwarm water met het sap van een halve uitgeperste citroen ’s ochtends helpt om afvalstoffen af te voeren.

Bij een opgeblazen gevoel is het belangrijk voldoende water te drinken. Dehydratatie zal de symptomen net erger maken. Als je te weinig water drinkt, krijgt je spijsvertering niet het nodige vocht om afvalstoffen af te voeren. Die afvalstoffen blijven dan te lang in je darmen en beginnen daar te fermenteren.

 

Natuurlijke hulp bij een opgeblazen gevoel

A.Vogel Boldocynara Forte is een 100% natuurlijk middel dat de lever- en galfunctie ondersteunt en helpt bij een opgeblazen gevoel na het eten. Boldocynara Forte bevat immers een krachtige concentratie artisjok, wat het gevoel van een volle maag vermindert door de functie van de lever te verbeteren. Het helpt bovendien bij de aanmaak van gal, dat in het lichaam de vertering van vet ondersteunt.

 

Meer weten over spijsvertering?

Alles over:

Laatste wijziging op deze pagina: 04-01-2019

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>