6 eenvoudige manieren om je spijsvertering te verbeteren


Marina Cluysen
@avogel_be

1. Drink voldoende water

1,5l water drinken per dag is een goedkope en makkelijke manier om je gezondheid te ondersteunen en je energie hoog te houden. Drink niet te veel net voor, tijdens of na de maaltijd, aangezien de spijsverteringssappen op die manier verdund worden. Het beste tijdstip om te drinken is meer dan 20 minuten voor of na de maaltijd.

2.  Vermijd alcohol, koffie, suiker en tabak

spijsvertering verbeteren: koffie en suiker vermijden

Dit advies is extra belangrijk als je last hebt van constipatie. Zowel alcohol, koffie, suiker als tabak hebben een negatieve invloed op de afscheiding van maagsappen en verminderen bij langdurig gebruik de peristaltiek (bewegingen) van de darm.

Voeding die helpt bij constipatie is:
•    Zilvervliesrijst, gekookt in een ruime hoeveelheid water en goed gekauwd
•    Vijgen
•    Dadels
•    Pruimensap
•    Wortelsap

3. Wat je ook eet, kauw goed

Geen “hap slik weg” dus. Je spijsvertering begint in de mond waar het voedsel vermengd wordt met speeksel. Zorg er dus voor dat je elke hap minstens 20 keer kauwt. Probeer het maar een tijdje en verbaas jezelf over de positieve effecten op je spijsvertering.

4.   Zit neer en zit recht

spijsvertering verbeteren: in rust eten

Eet niet al staand of lopend, maar ga rustig zitten om te eten. Tegenwoordig eten we vaker “on the go”, maar voor je spijsvertering is dat niet ideaal. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding tijdens het eten, zodat je spijsvertering in alle rust zijn werk kan doen. Concreet betekent dat dus geen tv, krant of smartphone tijdens het eten.

Let er ook op dat je goed rechtop zit met je schouders goed naar achteren. Op die manier heeft je maag meer ruimte en kan het voedsel goed vermengd worden met spijsverteringsenzymen.

Geef jezelf na de maaltijd 5 minuten rust om je spijsvertering op gang te laten komen, in plaats van meteen te rushen naar de volgende afspraak. Op die manier zal je spijsvertering veel vlotter verlopen.

5. Neem voldoende beweging

Beweging stimuleert de peristaltiek (bewegingen) van je darmen. Yoga is een goede vorm van beweging omdat het spieren versterkt, lenigheid verbetert en geschikt is voor elk niveau.

Je kan jezelf ook een buikmassage geven. Masseer je buik zacht in een circkelvormige beweging met de klok mee. Je kan bij de massage een lavendelolie gebruiken voor extra rustgevend effect.

6. Gebruik bittere voeding

Een bittere smaak in de mond stimuleert de productie van spijsverteringsenzymen in de maag en heeft een gunstig effect op het maagzuur.

Als je de juiste hoeveelheid maagzuur produceert, is de kans groter dat je proteïnen goed kan afbreken en je vervelende bacteriën zoals de Helicobacter pylori op afstand kan houden. De productie van enzymen in de maag zet ook de rest van het spijsverteringsstelsel in actie. Je lever en alvleesklier worden geactiveerd en dat zorgt voor betere opname van voedingsstoffen, minder kans op voedselintoleranties en minder cravings.

Bitterstoffen zitten in het vlies van graan, het velletje om de noot, in de schil van groenten en fruit, maar ook in uien, knoflook, citrusfruit, groene thee, kolen, druiven, kersen, witloof, andijvie, pompelmoes en artisjok.

spijsvertering verbeteren: artisjok

De artisjok bevat waardevolle mineralen en vitamines zoals vitamine C en diverse B-vitamines. Deze groente wordt van oudsher gebruikt ter ondersteuning van een goede lever- en galfunctie. Ook in A.Vogel Boldocynara forte zit artisjok verwerkt. Na de maaltijd 1 tabletje innemen maakt komaf met een opgeblazen gevoel en helpt je spijsvertering optimaal te functioneren.

Meer weten over spijsvertering?

Alles over:

Laatste wijziging op deze pagina: 18-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>