A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Ondermijn jij onbewust je herstel? 6 do’s en don’ts bij griep!

door Marina Cluysen, op 22 november 2016, Verkoudheid, Weerstand
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

griep

De griep is nog niet echt in het land, maar lang zal dat waarschijnlijk niet meer duren. Velen ondermijnen onbewust hun eigen herstel wanneer ze griep hebben, doordat ze het niet goed aanpakken. Daarom lijst ik hier vandaag 6 do’s en don’ts bij griep op. Zo weet je meteen wat je best wel en niet doet als de griep jou treft. Of kan je een ander goede raad geven :)!

Als de griep in het land is, doe je er alles aan om deze niet te krijgen. Tips om de griep te vermijden hebben we dan ook in overvloed! Maar wat doe je als je toch getroffen bent door het griepvirus? Weet jij dan wat je beter wel en niet doet? Velen denken van wel, maar onbewust ondermijnen ze hun eigen herstel doordat ze het fout aanpakken. Jij ook? Deze 6 do’s en don’ts bij griep helpen je er wél snel weer bovenop!

Niet doen bij griep!

First things first. Laten we dus beginnen met je te vertellen wat je beter niet doet als je de griep hebt. Want hoewel we allemaal wel denken te weten hoe we dat ‘griepje even moeten aanpakken’, blijkt dat in de realiteit toch niet altijd het geval. Deze fouten maak jij vanaf nu niet meer :-)!

1. Onvoldoende rusten

Je voelt je al enkele dagen hondsellendig. Maar je blijft maar doorgaan. Werken, huishouden doen, sporten, je sociaal leven onderhouden, … . Ken je dat? Geen goed plan! Je lichaam geeft op dit moment eigenlijk een noodsignaal af. Het schreeuwt om rust.

Tijdens je slaap, krijgt je lichaam de kans om te herstellen en het geeft je energie. En die energie heb je hard nodig in de strijd tegen vreemde indringers. Tussen de 7 à 8 uur slaap per nacht is ideaal om je weerstand te verhogen.

Heb je de griep? Neem dan enkele dagen platte rust en vlieg er ook zeker niet te snel weer in. Zorg ervoor dat je echt helemaal hersteld bent. Anders kom je in een sukkelstraatje terecht waarbij je van verkoudheid naar verkoudheid sukkelt.

2. Een zakdoek gebruiken

griep-zakdoek

Een stoffen zakdoek bedoel ik dan! Gebruik liever papieren zakdoekjes om je neus te snuiten. Een stoffen zakdoek gebruik je meestal een hele dag lang opnieuw. Waardoor je dus je neus elke keer opnieuw confronteert met diezelfde ziekteverwekkers. Bovendien loop je zo ook de hele dag rond met ziektekiemen in je broekzak of mouw.

Gebruik daarom altijd papieren zakdoekjes die je meteen na het snuiten weggooit. En gooi dat papieren zakdoekje ook zo snel (en ver) mogelijk weg. Een verzameling papieren zakdoekjes vol snot naast je bed is namelijk niet echt bevorderlijk voor je gezondheid!

En onthoud: steeds zachtjes snuiten!

3. Antibiotica gebruiken

Grijp niet naar antibiotica als je de griep hebt! Antibiotica werkt enkel in op bacteriën, niet op virussen. En aangezien griep veroorzaakt wordt door het influenzavirus, heeft het dus geen enkel effect. Ook bij een verkoudheid is antibiotica overigens zinloos. Door erop te vertrouwen dat je beter zal worden dankzij een antibioticakuur, ondermijn je alleen maar je eigen herstelproces.

De koorts kan je bestrijden door voldoende water te drinken. Zolang je lichaamstemperatuur onder de 40°C blijft, is er geen reden tot paniek.

Wel doen bij griep

1. Verhoog je weerstand

Voorkomen is beter dan genezen, toch? Een goede weerstand zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor griep. Maar dat niet alleen. Wanneer je weerstand op niveau is, ondervind je ook minder last van verkoudheids- en griepsymptomen wanneer ziektekiemen je toch te pakken krijgen.

Bovendien verloopt je herstel vlotter en ben je er dus sneller weer vanaf.

2. Vervang je lakens

griep-lakens wassen

Deze tips is echt goud waard! En als je dan toch bezig bent, vervang dan ook ineens je tandenborstel! Je lakens en tandenborstel zitten namelijk boordevol ziektekiemen. Gooi je tandenborstel in de vuilbak zodra je beter bent. En doe je lakens dan ook meteen in de kookwas: zo zijn alle ziektekiemen zeker dood na het wassen.

Door je tanden te blijven poetsen met een besmette tandenborstel en elke nacht opnieuw in bed te kruipen bij de ziektekiemen, doe je jezelf echt geen plezier.

3. Lach!

Uit studies blijkt dat je je weerstand kan verhogen door vaak te lachen. Wie veel lacht, zit namelijk goed in z’n vel en voelt zich gelukkiger. Er is ook minder ruimte voor negatieve gedachten die je onderuit halen.

Daarnaast hebben onderzoekers vastgesteld dat er meer antistoffen in je bloed zitten na een lachbui. Daardoor ben je beter beschermd tegen schadelijke invloeden van buitenaf.

Zit je dus met een griepje? Zet dan een goede komedie op, lees een grappig boek of bekijk enkele grappige YouTube-filmpjes online. Want lachen is gezond ;)!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Verkoudheid, Weerstand
kurkuma latte
Recept kurkuma latte: op je gezondheid!

Een cafè latte of een latte macchiato ken je waarschijnlijk wel. Dit is een lekkere combinatie van espresso met melk....

Close