A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

Deze 5 ongezonde voedingsmiddelen zijn eigenlijk goed voor je!

door Marina Cluysen, op 1 juli 2017, Voeding
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Ongezonde voedingsmiddelen

Frietjes. IJsjes. Snoep. Frisdrank. Pasta. Sommige voedingsmiddelen staan op de ‘de zwarte lijst’. Zij hebben ooit de stempel ‘ongezond’ gekregen en staan sindsdien op het verbodslijstje van heel wat mensen. Niet altijd even terecht… Deze ‘ongezonde voedingsmiddelen’ zijn eigenlijk wél gezond!

Uiteraard hebben sommige voedingsmiddelen wél terecht een slechte reputatie. Het eten ervan levert je lichaam hoegenaamd geen vitamines, mineralen, … of andere waardevolle voedingsstoffen op. Je bent ze dus beter kwijt dan rijk, want in principe zijn het vaak niets meer dan lege calorieën die je lijf ook nog eens opzadelen met heel wat extra werk.

Maar anderzijds zijn er dus ook voedingsmiddelen die onterecht te kampen hebben met een slechte reputatie. Zo stonden eieren jarenlang in een slecht daglicht omdat ze niet goed zouden zijn voor je cholesterol. En volle melk zou dan weer een echte dikmaker zijn…

Hoog tijd om enkele voedingsmiddelen met een onterechte slechte reputatie terug in ere te herstellen :-).

1. Witte rijst

Ongezonde voedingsmiddelen -rijst

Witte rijst zou niet gezond zijn omdat het een dikmaker is. Uit onderzoek blijkt echter dat witte rijst niet zo ongezond is als velen denken. Mensen die regelmatig rijst eten, hebben minder kans op overgewicht dan mensen die dat niet doen. Het beste bewijs zijn de Japanners: bijna al hun maaltijden bevatten witte rijst als ingrediënt. En toch zijn Japanners over het algemeen een slank volk (als we die Sumoworstelaars buiten beschouwing laten ;-)).

Witte rijst ìs een dikmaker als je het puur eet. Want witte rijst heeft een hoge glycemische index waardoor het je suikerspiegel doet pieken en dalen, en jij snel weer honger krijgt. Maar wie eet zijn rijst nu puur? Als je voldoende groenten eet bij je witte rijst, is er geen probleem. De groenten zorgen er immers voor dat de suikers uit de witte rijst trager opgenomen worden, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Witte rijst heeft z’n slechte reputatie dus niet geheel terecht verworven. Toch is het uiteraard beter om te kiezen voor zilvervliesrijst: deze bevat meer waardevolle voedingsstoffen.

2. Eieren

Eieren hebben volledig onterecht een slechte reputatie. Veel mensen vermijden eieren omdat ze niet goed zouden zijn voor je cholesterol. Maar dat is dus echt helemaal nergens voor nodig… In ons artikel over de cholesterolmythe lees je hoe het precies zit!

Hoe eieren dan aan hun slechte reputatie komen? Ze hebben foute vrienden :-)… . Eieren worden immers vaak geserveerd met vet voedsel zoals spek, worstjes en hamburgers. En die bevatten uiteraard wél veel slechte (verzadigde) vetten die een aanslag plegen op je lijf.

In dit artikel over de gezondheidsvoordelen van eieren ontdek je waarom een ei er écht bij hoort!

3. Volle melk

En bij uitbreiding ook alle andere ‘volle’ zaken. Veel mensen grijpen liever naar de light-variant van bepaalde producten omdat ze denken dat dat beter is voor hun lijn én gezondheid.

Niet onbegrijpelijk: volgens de verpakking kan je namelijk genieten van je favoriete lekkers, zonder schuldgevoelens. Helaas: als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Ook in dit geval. Wat het product namelijk mist aan bv. vet, maakt de producent goed door het toevoegen van andere schadelijke dikmakers. Een product met minder vet, bevat bijvoorbeeld veel meer suiker.

Bovendien zijn vetten niet zozeer de boosdoener. Ze hebben jarenlang in het strafhoekje gestaan, maar de laatste jaren begint daar terecht verandering in te komen. Met vet op zich is immers niets mis. Meer zelfs: je lichaam heeft nood aan (goede!) vetten om goed te functioneren. De nieuwe boosdoener, suiker*, neemt het strafplaatsje van vetten in. En dat is veel meer terecht!

* Ook niet alle suiker is overigens slecht. Er zijn ook essentiële suikers die je lichaam ook weer nodig heeft om optimaal te functioneren. De suiker die je in koekjes vindt, is echter géén essentiële suiker.

>> Meer over gezonde vetten
>> Maak komaf met je suikerverslaving

4. Diepvriesgroenten

Ongezonde voedingsmiddelen - diepvriesgroenten

Loop jij de groenten in de diepvriesafdeling steevast voorbij wegens ongezond? Niet nodig! Uiteraard mag je je helemaal laten gaan in de verse groenten- en fruitafdeling, maar er is geen enkele reden om de diepvriesafdeling over te slaan. Diepvriesgroenten bevatten immers evenveel essentiële voedingsstoffen, vitamines en mineralen als verse groenten. Diepvriesgroenten worden geplukt op het moment dat ze het verst zijn en worden meteen ingevroren zodat alle voedingsstoffen bewaard blijven.

Als je het zo bekijkt, zijn ze misschien zelfs beter dan ‘verse’ groenten die vaak enkele dagen in de vrachtwagen, supermarkt en jouw frigo liggen vooraleer ze gegeten worden.

Diepvriesgroenten zijn bovendien beter voor je portefeuille als je niet kookt met seizoensgroenten.

5. Popcorn

Kan jij tijdens een bioscoopbezoekje ook niet weerstaan aan die overheerlijke emmers popcorn? Wie wel :-)! Zodra je één voet door de deur van het bioscoopcomplex zet, overvalt je de heerlijke geur van popcorn. Watertandend koop je een filmticket en bestorm je vervolgens de snoepstand voor een lekkere portie popcorn.

Voel jij je achteraf ook zo schuldig? Eigenlijk is dat niet echt nodig… Popcorn is op zich namelijk helemaal niet zo ongezond als je waarschijnlijk denkt dat het is. Popcorn wordt gemaakt door maïskorrels te poffen. Het hoofdbestanddeel is dus maïs, en dat is rijk aan fytonutriënten die goed zijn voor je lichaam. Daarnaast bestaat het volledig uit volle granen en bevat het veel polyfenolen.

Je kan er in overvloed van genieten, want 3 kopjes popcorn bevatten samen slechts 100 kcal! Waarom we dan overtuigd zijn dat het een dikmaker is? Door de topping die we er op doen. Werk jij je popcorn steevast af met suiker? Of doe je het op z’n Amerikaans met karamel en boter? Dan heb je wél een ongezonde dikmaker in handen.

Breng je popcorn liever op smaak met lijnvriendelijkere alternatieven zoals zout, paprikapoeder, een héél klein beetje kokosbloesemsuiker, chilikruiden, … .

Beter weten? Beter eten!

Logo - beter weten beter etenWil jij graag meer weten over gezonde voeding en geen nieuwe, gezonde recepten meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbriefspecial rond gezonde voeding of bekijk nog meer gezonde recepten in onze receptenzoeker!

Button-Schrijf je in

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Daniella, 137 dagen geleden

    Geen van 5 in mijn progamma … Trouwens, van vlees, eet ik alleen maar kip ..En men verteld, dat “” goei boter “” slecht is, als smeersel op de boterham, koken en bakken ..Ik ben 66 en heb 0 cholestorol en … GEEN Osteoporose !!!

    • Marina Cluysen , 135 dagen geleden

      Dag Daniella. Fijn voor jou dat je nog steeds kerngezond bent. Teken dat je goed bezig bent en een gezonde levenswijze nastreeft. Inderdaad, volle boter is goed voor je als je ze met mate gebruikt en daarnaast ook plantaardige vetten neemt zoals olijfolie.Kalk voor je botten zit even goed in groene groenten als in zuivel. Dus als je vaak veel lekkere groenten eet, blijven je botten ook gezond.

  • richard verstuyf, 137 dagen geleden

    graag lijst van gezonde vetten ???

  • Diane Janssens, 133 dagen geleden

    Kan je kokosolie ook gebruiken op je boterham. Ik heb diabetes type 1. Ben ook hartpatient.

    • Marina Cluysen , 132 dagen geleden

      Dag Diane, Kokosolie kan inderdaad ook op de boterham gesmeerd worden. Is erg lekker en ook gezond, ook voor mensen met diabetes en voor hartpatiënten.

    • Marina Cluysen , 132 dagen geleden

      Dag Diane, nog een goede raad: kies wel een biologische kokosolie, die zo weinig mogelijk bewerkt is (virgin of extra virgin). Die bevat namelijk nog wel alle gezonde stofjes die je gezondheid ondersteunen. Koop geen goedkope kokosolie die sterk bewerkt en ontgeurd is want die bevat meestal ook geen gezonde stofjes meer. Die zijn er dan allemaal uitgefilterd.

  • annemie, 111 dagen geleden

    “Frietjes. IJsjes. Snoep. Frisdrank. Pasta. Sommige voedingsmiddelen staan op de ‘de zwarte lijst’. Zij hebben ooit de stempel ‘ongezond’ gekregen en staan sindsdien op het verbodslijstje van heel wat mensen. Niet altijd even terecht… ”
    maar dus Frietjes. IJsjes. Snoep. Frisdrank. Pasta worden verder niet vernoemd in je artikel, en blijven dan toch wel echt ongezond… (tenzij frietjes misschien, mits gebakken in het juiste vet, en spaarzame dosering?)
    Over misleidende hoofding van een artikel gesproken…!

    De boodschap is dat vetten niet zo ongezond zijn als vroeger beweerd werd, en dat toegevoegde suiker ongezond blijft.
    Maar dus IJsjes. Snoep. Frisdrank blijven toch nog steeds ongezond, hoe je het ook keert???

    • Marina Cluysen , 111 dagen geleden

      Hallo Annemie, inderdaad frietjes, ijsjes, snoep en frisdrank worden aangehaald in het begin om aan te tonen dat bepaalde voedingsmiddelen een slechte reputatie hebben (terecht). Ook pasta heeft een slechte reputatie en dat is bijvoorbeeld niet geheel terecht. Vandaar ook dat er staat ‘niet altijd even terecht’.

      De inleiding is misschien inderdaad wat misleidend op dat vlak, maar we willen mensen dan ook aan het lezen zetten :). Hoe meer mensen we iets kunnen bijbrengen op vlak van (on)gezonde voeding, hoe beter. Hopelijk vergeef je ons dus deze licht misleidende intro :)?

      Je eindconclusie klopt overigens: vetten zijn minder ongezond dan vroeger beweerd werd en vooral toegevoegde suikers zijn de boosdoeners. IJs, snoep en frisdrank (bomvol toegevoegde suikers) blijven dus inderdaad ongezond, hoe je het ook draait of keert.

  • More in Voeding
    Voeding voor een beter geheugen
    Voed je geheugen: voeding voor een beter geheugen

    Juni = examenmaand. Tijd om je op te sluiten in je slaapkamer met een stapel boeken en te proberen om...

    Close