3 tips bij zware benen tijdens je zwangerschap!


Marina Cluysen
@avogel_be

Tijdens je zwangerschap verandert er zo ontzettend veel aan je lichaam! Je buik groeit, je haren worden dikker, je borsten worden groter, … . Dit gebeurt allemaal onder invloed van je hormonen. Door die hormonale veranderingen (en gewichtstoename) kan je zelfs last krijgen van zware benen tijdens je zwangerschap.

Oorzaak van zware benen tijdens zwangerschap

Ongeveer de helft van alle zwangere vrouwen krijgt doorheen de zwangerschap last van zware benen. Vooral naar het eind van de zwangerschap toe. Enerzijds wordt dit zware en vermoeide gevoel in je benen veroorzaakt door de verminderde productie van progesteron tijdens je zwangerschap. Anderzijds produceer je tijdens je zwangerschap meer oestrogenen, waardoor ook de kans op vocht vasthouden toeneemt. Hormonale veranderingen zijn de belangrijkste boosdoener bij zware benen tijdens de zwangerschap.

Daarnaast groeit je baarmoeder tijdens je zwangerschap. Naar het einde van je zwangerschap, vraagt dit extra werk van je aders om het bloed terug te pompen naar je hart. Aan het eind van hun zwangerschap hebben veel vrouwen dan ook last van een verhoogde bloeddruk en uitgezette aders.

Ten derde kan je tijdens je zwangerschap best wel wat gewicht bijkomen. Overgewicht of extra gewicht heeft een negatieve impact op de gezondheid van je aders, waardoor je nu meer last kan hebben van zware benen.

Zware benen bevalling

Veel vrouwen klagen ook over zware benen voor en tijdens de bevalling. Er wordt zelfs gezegd dat een zwaar gevoel in de benen aan het eind van je zwangerschap een eerste teken kan zijn dat je bevalling eraan zit te komen. Dit zware gevoel in je benen kan veroorzaakt worden door de samentrekkingen in je baarmoeder (weeën), die de bloeddoorstroming naar je benen belemmert.

3 tips bij zware benen tijdens je zwangerschap

1. Masseer het zware gevoel weg

Zet je partner aan het werk en laat hem of haar je benen masseren wanneer je last hebt van een zwaar, vermoeid gevoel in de benen. Door massage stimuleer je de bloedcirculatie en nemen spanningen af. Gebruik zeker een olie tijdens het masseren: zo zijn de bewegingen diepgaander. Bovendien brengt de juiste olie nog extra voordelen met zich mee: meng een druppeltje kamilleolie, geraniumolie, twee druppeltjes lavendelolie en drie eetlepels olijfolie met elkaar voor een weldoend effect.

2. IJs leggen

IJs heeft een verdovend effect op pijnlijke spieren en doet de zwelling afnemen. Extra handig als je benen niet alleen vermoeid aanvoelen, maar ook gezwollen zijn. Doe wat ijsblokjes in een plastieken zakje en wikkel er een handdoek rond. Houd dit tegen de pijnlijke plaatsen terwijl je cirkelende bewegingen maakt. Deze cirkelende bewegingen voorkomen enerzijds brandwonden door te koud ijs en anderzijds stimuleren zij ook weer de bloedsomloop.

Zeker op warme dagen, wanneer je extra last hebt van zware benen tijdens je zwangerschap, is dit een zeer leuke en efficiënte tip!

3. Blijf in beweging

Door een gebrek aan beweging kan je extra last krijgen van zware benen tijdens je zwangerschap. Je uitzettende lichaam kan bewegen ongemakkelijk maken waardoor je minder zin hebt om te sporten. Sporten kan ook al snel erg zwaar zijn voor een zwangere vrouw. Heb je last van zware benen? Probeer dan toch op z’n minst je benen in beweging te houden. Deze 4 oefeningen stimuleren de bloedsomloop in je benen en gaan zo het zware, vermoeide gevoel tegen.

Zware benen tijdens je zwangerschap? Gebruik Aesculaforce forte!

Aesculaforce forte is een krachtig, natuurlijk middel dat helpt bij de behandeling van zware benen. Het zorgt voor het behoud van een goede circulatie in de benen, waardoor het ondersteuning biedt bij (zichtbaar) ontsierde boven- en onderbenen. Aesculaforce forte een aangename invloed op zware, vermoeide en extra belaste benen.

Je kan Aesculaforce forte veilig gebruiken tijdens je zwangerschap na het eerste trimester en wanneer je borstvoeding geeft.

Laatste wijziging op deze pagina: 15-10-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>