A.Vogel Blog

Taal/Langue

 
gezond-ontbijt
Het belang van een gezond ontbijt

Het belang van een gezond ontbijt

Het ontbijt is de eerste maaltijd van de dag. Als je je dag al ongezond start, door bv. te kiezen voor een chocoladekoek, croissant, donut of iets anders ongezonds, verpest je het eigenlijk al voor de rest van de dag.

Door te starten met een suikerrijk ontbijt, geef je je lichaam immers een energieboost van jewelste. Je voelt je goed, je hebt energie voor 10 en wilt erin vliegen. Maar een uurtje later valt er nog maar weinig te merken van al die energie. De snelle suikers zijn immers uitgewerkt en je bloedsuikerspiegel maakt een dip. En je lichaam? Dat schreeuwt om nieuwe suiker omdat het niet wilt dat die 'sugarhigh' stopt. En zo gaat het dan de hele dag verder, waarbij je van suikerrijke snack naar suikerrijke snack gaat.

Als je aan de andere kant kiest voor een gezond, evenwichtig ontbijt, geef je jezelf de kans om ook de rest van de dag gezonde keuzes te maken. Zonder een schreeuwend stemmetje in je achterhoofd dat smeekt om instant energie en suiker.

Heb je 's ochtends echt geen tijd om uitgebreid te ontbijten? Niet erg... Een gezond ontbijt hoeft niet uitgebreid te zijn. Maar het moet wel uit bepaalde componenten bestaan!

De 4 componenten van een gezond ontbijt

Een gezond ontbijt bestaat uit vier basiselementen: koolhydraten, eiwitten, vetten en een portie groenten of fruit. Waarom net die elementen? Dat leggen we je kort uit.

  • Koolhydraten: goede koolhydraten zoals uit volkoren graanproducten en groenten zorgen voor verzadiging en energie. Je kunt kiezen voor volkoren brood, muesli, havermout, granen … Let op: wit brood en gesuikerde cornflakes horen niet in dit rijtje thuis! Ook groenten kunnen bij het ontbijt: denk maar aan spinazie, tomaten, komkommer, ... .
  • Eiwitten: zij bevatten calcium en andere vetoplosbare vitaminen die belangrijk zijn voor je lichaam. Je vindt ze voornamelijk in melk en andere zuivelproducten, maar ook in peulvruchten en vlees (bv. kip).
  • Vettengezonde vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Noten, zaden en avocado voorzien je van je dagelijkse portie gezonde vetten. Ze geven je lange tijd een verzadigd gevoel en houden je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor je minder last hebt van hongeraanvallen tussen de maaltijden door.
  • Groenten of fruit: vezels maken een gezond ontbijt compleet. Daarnaast leveren fruit en groenten ook vitaminen en mineralen, die je spijsvertering bevorderen. Beperk je fruitinname wel tot 2 stukken per dag: fruit bevat namelijk ook veel fruitsuikers die een negatief effect hebben op je bloedsuikerspiegel. 

Drink bij je ontbijt liefst een glaasje mineraalwater (eventueel met een lepel Molkosan). Liever wat anders? Vers geperst fruitsap, Bambu-koffie en kruidenthee zijn ook goede opties.

Voorbeelden van een gezond ontbijt

Goed. Een gezond ontbijt bestaat dus uit de 4 bovenstaande componenten. Nu denk je misschien: 'Pff, ik heb 's ochtends niet zo'n honger'. Of 'Ik heb geen tijd om zo veel te eten...'.

Dan heb ik goed nieuws voor je: een gezond ontbijt hoeft niet veel tijd in beslag te nemen en hoeft niet uitgebreid te zijn! Hierbij enkele voorbeelden van een gezond ontbijt:

  •  Volkorenboterham met een plakje kaas en schijfjes komkommer.
  •  Volkorenboterham met een plakje ham en kerstomaatjes.
  •  (Griekse) natuuryoghurt met vers fruit bijvoorbeeld aardbeien.

Of je gaat voor een smoothie als ontbijt. Een stevige ontbijtsmoothie (die je energie geeft en vult tot aan de middag) maak je als volgt:

  • 100 gram blauwe bessen, frambozen en/of bosvruchten. Buiten het seizoen koop je gewoon diepgevroren vruchten, die zijn even gezond.
  • 150 ml kokosmelk
  • 250 ml yoghurt
  • 1 eetlepel kokosolie
  • Een handvol versie spinazie of twee stengels bleekselderij
  • 20 ml Molkosan Fruit, een gezonde melkweidrank

Doe alles in de blender en mixen maar!

Wie wil kan natuurlijk ook andere gezonde groenten en fruit verwerken in deze smoothie!

Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje