A.Vogel Blog

Taal/Langue

Stress symptomen, oorzaken en tips!

In deze stress special vind je een antwoord op al je vragen over stress en ontdek je onze beste tips bij stress!

Meest gestelde vragen over stress:

home / gezondheid / stress

Wat is stress?

Stress: een natuurlijke reactie van het lichaam

We hebben allemaal wel eens te maken met stressvolle situaties. Een veeleisende job, examens, onverwachte problemen: stress is daarbij een natuurlijke reactie. In je hersenen komt bij stresserende situaties cortisol vrij, een stresshormoon. Het verhoogt je mentale en lichamelijke alertheid. Je lichaam maakt zich klaar voor een inspanning: je voelt je gespannen en ook mentaal heeft stress een impact op je.

Gelukkig is niet elke soort stress negatief voor je lichaam. Sta je op het punt om je aan een pretparkattractie te wagen of het ‘ja-woord’ te geven? Ook in dergelijke situaties voel je stress, maar hier heb je met positieve stress te maken. Bovendien is stress soms een noodzakelijke reactie van je lichaam. Je hersenen én je lichaam reageren sneller en alerter door het vrijgekomen stresshormoon. Heb je wel eens meegemaakt dat je, haast zonder erbij stil te staan, de juiste reactie had in een bedreigende situatie? Of dat je tijdens een examen plots meer lijkt te weten dan je zelf dacht? Dat komt door de (positieve) stress.

Daarbij bestaat er een belangrijk verschil tussen acute en chronische stress. Heb je alleen op bepaalde momenten last van stress? Dan heb je te maken met acute stress. Ervaar je anderzijds een continu gevoel van stress? Dan spreken we over chronische stress. Die laatste vorm is heel belastend voor je lichaam. Houdt je stress al lang aan? Onderneem dan onmiddellijk actie! Leer meer over het stresshormoon, de oorzaken van stress en hoe om te gaan met stress.

De oorzaken van stress

De oorzaken van stress

Stress kan veroorzaakt worden door een bepaalde gebeurtenis. Staan de examens voor de deur, ga je trouwen of vertrek je binnenkort op vakantie? Deze situaties vergen een goede voorbereiding en brengen dan ook heel wat stress met zich mee.

Veel mensen hebben dagelijks te maken met stress op het werk. De druk om goed te presteren, tijdsgebrek, problemen en professionele relaties kunnen stress veroorzaken. Ook de drang om je doelen te realiseren, je perfectionisme, je gezin, … het zijn allemaal zaken die je met stress kunnen opzadelen.

De oorzaak van jouw stress verschilt waarschijnlijk van situatie tot situatie, maar toch zijn er een aantal zaken die vaak terugkomen. Lees meer over de oorzaken van stress!

De symptomen van stress

De symptomen van stress

De symptomen van stress zijn verschillend voor acute en chronische stress. Bij kortstondige stress gaat je hart sneller slaan en spannen je spieren op. Je lichaam maakt zich namelijk klaar voor een inspanning. Daardoor maakt het adrenaline aan en word je alerter. Heb je te maken met chronische stress? Dan ervaar je symptomen zoals pijn in de borstkas en een verzwakt immuunsysteem.

Maar ook mentaal heeft stress een grote impact. Daardoor ben je sneller geïrriteerd, humeurig en heb je concentratieproblemen. Ontdek het volledige overzicht van de symptomen.

Hoe ga je om met stress?

Hoe omgaan met stress?

Ga op zoek naar de oorzaak van je stress. Bezorgen bepaalde situaties je stress? Heb je voortdurend stress op het werk? Of stel je jezelf te hoge eisen? Indien je deze situaties kan vermijden, doe dat dan. Zijn ze echter onvermijdelijk (zoals je werk)? Leer dan met die stressvolle situaties om te gaan. Probeer te relativeren en zorg ervoor dat je haalbare doelen stelt. Maak daarbij een realistische planning op en bepaal je prioriteiten. Heb je hier moeite mee? Aarzel dan niet om hulp in te schakelen. Praat erover met vrienden of familie of ga op zoek naar professionele hulp.

Maak daarnaast genoeg tijd vrij voor ontspanning! En vergeet ook niet dat beweging een must is. Ga eens wandelen of joggen, je zal merken dat je je onmiddellijk beter voelt. Ontdek onze 10 anti-stress tips en hoe je nog beter met stress kan omgaan.

Natuurlijke hulp bij stress

Natuurlijke hulp bij stress

Ook de natuur kan je helpen in evenwicht te blijven in spannende situaties of periodes van spanning. Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen je om te ontspannen. De passiebloem (Passiflora incarnata), valeriaan (Valeriana officinalis), citroenmelisse (Melissa officinalis) en kamille (Chamomilla officinalis) zijn de meest bekende kruiden met een ontspannende werking.

Ze helpen je op een gezonde en verantwoorde manier te ontspannen en te ontstressen zonder nare bijwerkingen. Je wordt er dus niet moe of suf van. Je kan ook niet afhankelijk (verslaafd) worden van deze kruiden.

A.Vogel Passiflora complex forte is een extra krachtig, natuurlijk middel dat helpt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Passiflora forte geeft je ook een duwtje in de rug bij spannende situaties en wanneer je niet goed bestand bent tegen geestelijke druk en inspanning. Het werkt snel, terwijl lichaam en geest fris en alert blijven. Dit dankzij de kalmerende kruiden citroenmelisse (krampopheffend op de buik), passiebloem (ontspannend) en valeriaan (tegen trillen en nervositeit).

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lees ook:
Stress symptomen
Stress test
Omgaan met stress
Overspannen
Stress verminderen

Laatste wijziging op deze pagina: 21-10-2016

0 artikelen in winkelwagentje