A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / slaap / snoozen: onschuldig of niet?

Snoozen:

Onschuldig of niet?

De wekker loopt af… Ooh, nog vijf minuutjes! En daarna nog eens vijf… En nog! Voor sommigen lijkt het onmogelijk om op te staan zonder eerst een kwartier te snoozen. Ze zetten hun wekker zelfs opzettelijk vroeger. Maar is dat wel zo onschuldig? Ontdek het hier!

De wekker loopt af, je rolt uit bed en je trekt naar de badkamer. Je poetst je tanden, kamt je haren, trekt je kleren aan, … . Klinkt als een normale ochtendroutine, toch? Niet voor de rasechte snoozer. Voor hem of haar is het ondenkbaar om meteen op te staan zodra de wekker gaat. Zij stellen het opstaan uit tot het allerlaatste moment en drukken steeds opnieuw de snooze-knop in om nog vijf minuutjes extra te slapen.

Op zich lijkt daar niets mis mee. Als je ondanks het snoozen op tijd op je werk of afspraak komt, is er toch geen probleem? Snoozen is echter minder onschuldig dan je denkt.

Snoozen - Waarom snoozen?

Waarom snoozen?

Je vraagt je misschien af wat snoozen zo verleidelijk maakt. Het moment dat je wekker afloopt, is voor velen onder ons één van de vervelendste van de dag. Waarom zou je jezelf dat dan meerdere keren na elkaar aandoen?

Wanneer je in slaap valt, produceert je lichaam serotonine. Deze stof zorgt voor gelukgevoelens en kalmeert je. Bij het snoozen ervaar je dit gevoel meerdere keren na elkaar aangezien je op korte tijd meerdere keren opnieuw in slaap valt. Vandaar het verslavende effect van snoozen: het voelt gewoon goed aan.

Snoozen - Desoriëntatie en functioneringsproblemen

Desoriëntatie en functioneringsproblemen

Sommige mensen slapen 5 uur per nacht, anderen 10 uur. Gemiddeld slapen we echter 8 uur. Tijdens die acht uur doorlopen we normaal 5 verschillende slaapcycli van ongeveer 90 minuten, bestaande uit 5 fases. In de eerste 3 slaapcycli die we ’s nachts doorlopen, is het aandeel diepe slaap het grootst. Tijdens de volgende 2 cycli wordt de slaap geleidelijk aan lichter. Op dat moment begint je lichaam met de aanmaak van dopamine. Dit onderdrukt gevoelens van slaperigheid en zorgt ervoor dat je lichaam zich klaarmaakt om te ontwaken.

Wanneer je op de snooze-knop duwt en opnieuw inslaapt, wordt je lichaam in de war gebracht. Dopamine en serotonine komen op bijna hetzelfde moment vrij in je lichaam. Deze dubbele vrijgave resulteert in desoriëntatie en vermindert je functioneringsvermogen doorheen de dag.

Snoozen - Verminderd mentaal functioneren

Verminderd mentaal functioneren

Zoals je hierboven al kon lezen, doorloop je tijdens het slapen verschillende slaapcycli, onderverdeeld in fases. 1 van die fases is de droomslaap, oftewel de REM-slaap. Tijdens de REM-slaap is er sprake van snelle oogbewegingen (oftewel Rapid Eye Movement, vandaar de naam REM-slaap) en grote hersenactiviteit. De hersenen zijn druk bezig met informatieverwerking en allerhande geheugenfuncties. Ook lichamelijk gebeurt er veel: arm- en beenspieren zijn dan wel totaal ontspannen, maar de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt.

Hoe vroeger je deze slaapperiode onderbreekt (door bv. je wekker vroeger te zetten om nog te kunnen snoozen), hoe minder tijd je hebt om gebeurtenissen te verwerken. Dit kan een negatieve invloed hebben op je mentaal functioneren.

Snoozen - Verminderd geheugen en reactietijd

Verminderd geheugen en reactietijd

Daarnaast kan het snoozen zorgen voor stoornissen in je geheugen, reactietijd, begrip en aandacht. Dit doordat je slaap elke vijf à tien minuten wordt onderbroken. Daardoor is de slaapkwaliteit erg laag. In plaats van die tien minuten kwalitatieve droomslaap die je normaal zou doormaken, krijg je nu tien minuten heel lichte (en kwalitatief minderwaardige) slaap.

Doordat je reactietijd en aandachtsvermogen er op achteruitgaan, kan snoozen in principe zelfs leiden tot gevaarlijke situaties. Je kruipt vermoeid achter het stuur, let niet goed op bij het oversteken, je bent gehaast omdat je net iets té lang hebt gesnoozed, … .

Het zou je daarnaast tot 30% minder productief maken, wat kan leiden tot fouten op het werk.

Tips om te stoppen met snoozen

Tips om te stoppen met snoozen

Conclusie? Snoozen is niet zo onschuldig als het lijkt! Wil je er ook graag mee stoppen? Hieronder vind je enkele tips die je daar hopelijk bij kunnen helpen.

Zet je wekker zo laat mogelijk

Hiermee bedoelen we dat je je wekker moet instellen op het moment dat je écht moet opstaan. Gun jezelf niet de mogelijkheid om te snoozen. Moet je echt ten laatste om 7u30 opstaan als je niet te laat wilt komen op je werk? Laat je wekker dan ook pas aflopen om 7u30. Je hebt in dat geval niet de ‘luxe’ om te snoozen.

Bereken je optimale wekmoment

Gesteld dat 1 slaapcyclus ongeveer 90 minuten duurt, kan je berekenen wanneer je je wekker moet zetten om een volledige cyclus te doorlopen. Na elke afgewerkte slaapcyclus kom je namelijk even in een toestand van zeer lichte slaap en word je zelfs een klein beetje wakker. Als je wekker op zo een moment afloopt, is het veel makkelijk om op te staan dan wanneer je midden in een slaapcyclus gewekt wordt.
Als je om 23u00 gaat slapen zijn de volgende momenten goed om te ontwaken: 5u00, 6u30, 8u00, 9u30, … Afhankelijk hoe laat je op je werk moet zijn, kan je dus makkelijk uittellen hoe laat je je wekker moet zetten. Je kan het uiteraard ook omdraaien en terugtellen vanaf het moment dat je moet opstaan en zo bepalen hoe laat je moet gaan slapen om de nodige slaapcycli te kunnen doorlopen.

Kies een leuk wekkergeluid

Wat doet je uit bed springen en zorgt ervoor dat je fluitend richting de badkamer trekt? Je lievelingsliedje! Programmeer het als wekkergeluid en je zal die snooze-knop niet meer nodig hebben. (Tenzij om je lievelingsliedje nog eens te horen natuurlijk!)

Zet je wekker niet naast je bed

Soms moet je het jezelf een beetje moeilijk maken. Zet je wekker een stuk van je bed af, zodat je moet opstaan om deze af te zetten. Eens je onder je behaaglijk warme dekens uit bent, is de verleiding veel minder groot om te snoozen.

Kan je wel wat ondersteuning gebruiken om ‘s ochtends fris en uitgerust uit bed te springen? Lees dan meer over ons gamma natuurlijke rustgevers: Dormeasan. Het zijn 100% natuurlijke en rustgevende middelen die een gezonde nachtrust bevorderen. ’s Ochtends voel je je fris en uitgerust, klaar om een nieuwe dag aan te vatten! Bovendien is Dormeasan niet verslavend, in tegenstelling tot chemische slaapmiddelen. Zo stap je met het goede been uit bed!

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lekker slapen infographic

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

0 artikelen in winkelwagentje