A.Vogel Blog

Taal/Langue

Slaap: Alles wat je moet weten voor een goede nachtrust!

In deze gezondheidsspecial rond slaap vind je een antwoord op al je vragen over goed slapen en slapeloosheid.

Meest gestelde vragen over slaap
  • Goed slapen in 5 simpele stappen

    Lekker slapen in 5 simpele stappen. Hoe je dat doet? Check onze infographic.

  • Slaap jij als een roosje?

    Als een roosje of een orchidee? In 10 vragen kom je erachter hoe goed jij slaapt. Doe de slaaptest.

  • Natuurlijke tips rond slaap

    Wil je graag beter slapen? Je bent niet alleen! Ontdek hier onze natuurlijke tips bij slapeloosheid.

Slaap

Een nachtje slecht slapen: iedereen heeft er weleens last van. Het wordt pas een probleem wanneer een verstoorde nachtrust meer regel dan uitzondering wordt. In dat geval spreken we van insomnia. Chronische slapeloosheid heeft verschillende oorzaken en gevolgen, maar het goede nieuws is: je kunt eraan werken.

Je slaap is echt wel de moeite waard om onder handen te nemen! Inzicht krijgen in je slaapproblemen helpt je al een flink eind op weg. De volgende stap? Je slapeloosheid doeltreffend aanpakken!

Slaap - De symptomen van slapeloosheid

De symptomen van slapeloosheid

Als je dagelijks hinder ondervindt ten gevolge van een verstoord slaappatroon, uit zich dat doorgaans in symptomen die herkenbaar zijn voor iedereen die weleens een nachtje slecht geslapen heeft:

  • Verminderde concentratie. Je hebt moeite om je te focussen op één taak, je gedachten dwalen voortdurend af.
  • Vermoeidheid. Eenvoudige activiteiten waar je doorgaans makkelijk overheen gaat, kosten plots veel meer moeite. Het huishouden doen, sporten, papierwerk bijhouden: je hebt er geen fut meer voor.
  • Nood aan een dutje. In de loop van de namiddag krijg je een energiedip en bekruipt je de behoefte aan een dutje. Een ‘power nap’ om er vervolgens weer tegenaan te kunnen. Als je voldoende geslapen hebt ’s nachts, voel je die slaapbehoefte overdag niet.
  • Prikkelbaarheid. Wie te weinig slaap krijgt, heeft ook op mentaal vlak minder weerstand. Daardoor reageer je sneller geïrriteerd wanneer de dingen die niet gaan zoals je had gehoopt. Je neemt opmerkingen en (goedbedoelde) kritiek van collega’s, je partner of huisgenoten al snel te persoonlijk.

Als deze symptomen van voorbijgaande aard zijn, is er geen vuiltje aan de lucht. We hebben allemaal weleens een slechte dag omdat we de avond tevoren te laat naar bed zijn gegaan. Pas wanneer deze problemen aanhouden, is er sprake van een slaapstoornis. Vooraleer je op zoek gaat naar oplossingen, moet je inzicht krijgen in je slaapproblemen.

Slaap - De oorzaken van slecht slapen

De oorzaken van slecht slapen

Je slaapt niet slecht zonder reden. Doorgaans krijgen je er last van in een periode die fysiek, emotioneel of mentaal belastend is: examens, een nieuwe baan, een verhuis, een dierbare die overlijdt, een ziekenhuisopname of een andere gebeurtenis die je dagelijkse routine overhoop haalt. Omgaan met veranderingen is niet altijd makkelijk. Als je je mentaal laat meeslepen door stress en spanningen, loop je het risico om in een vicieuze cirkel terecht te komen waarbij slecht slapen centraal staat.

Wanneer je slaapproblemen blijven aanslepen, kan dit evolueren in (chronische) insomnia.

Slaap - Een vicieuze cirkel

De vicieuze cirkel doorbreken

Deze vicieuze cirkel doorbreken is noodzakelijk voor je gezondheid. Goed slapen draagt namelijk bij aan een gezond lichaam.

Naast medische hulp inroepen zijn er nog andere manieren om je slaapproblemen te verhelpen. Beter slapen begint bij een goede slaaphygiëne en een dagelijks terugkerend slaapritueel. Je kunt ook (preventief) je toevlucht nemen tot natuurlijke slaapmiddelen. Als die niet helpen, kun je uiteindelijk alsnog overschakelen op chemische slaappillen. Dat laatste doe je uiteraard enkel onder begeleiding van een arts.

Slaap - Het belang van een goede slaaphygiëne

Tips voor een goede slaap

Chronische slapeloosheid heeft verschillende oorzaken en gevolgen, maar het goede nieuws is: je kunt eraan werken. Inzicht krijgen in je slaapproblemen helpt je al een flink eind op weg. De volgende stap? Je slapeloosheid doeltreffend aanpakken. Verkeerde slaapgewoontes doorbreken helpt je al een heel eind op weg!

  • Ontspan regelmatig, bij voorkeur buiten. Doe geen dutjes overdag: deze zorgen ervoor dat je 's avonds moeilijker in slaap valt.
  • Eet gezond en gevarieerd. Vers fruit, verse groenten en volkorenproducten leveren veel energie en zijn goed voor je gemoedsrust. Vermijd koffie en alcohol.
  • Zorg voor een frisse en donkere slaapruimte.
  • Geen radio, tv of computer op de slaapkamer.
  • Ga elke avond rond hetzelfde uur slapen en sta elke morgen op hetzelfde uur op.
  • Pas elke avond hetzelfde slaapritueel toe. Zo geef je je lichaam het sein dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Doe 's avonds geen zwaar "hersenwerk". Ideale bezigheden zijn muziek beluisteren of een luchtig boek lezen.
  • Maak een avondwandeling voor het slapengaan.
  • Neem een warm bad en gebruik een kalmerende kruidenolie zoals kamille of lavendel.
  • Zit je te geeuwen? Kruip dan meteen je bed in!
  • Slaapdagboek: houd gedurende twee weken een slaapdagboek bij. Hierin leg je vast wanneer je naar bed gaat, wanneer je opstaat en hoe lang je niet kon slapen gedurende de nacht. Een slaapdagboek geeft inzicht in de mogelijke oorzaken van je slaapstoornis en hoe deze kunnen worden verholpen doordat het helpt bij het herkennen van slaappatronen.
Betere slaap dankzij Dormeasan forte

Een betere slaap dankzij Dormeasan forte

Een natuurlijk slaapmiddel kan wonderen verrichten als je minder goed slaapt. De 100% natuurlijke, rustgevende producten van A.Vogel bijvoorbeeld. Dormeasan Forte ondersteunt de nachtrust krachtig en draagt optimaal bij aan een uitgerust en fris gevoel overdag.

De combinatie van 5 rustgevende kruiden (valeriaan, passiebloem, haver, hop en citroenmelisse) bevordert een gezonde nachtrust. Je slaapt lekker en wordt ’s ochtends heerlijk fris en uitgerust wakker. 

 En je kan op beide oren slapen: onze natuurlijke slaapmiddelen hebben geen verslavend effect. Dit in tegenstelling tot chemische slaappillen waarbij afhankelijkheid wel al snel optreedt.

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lekker slapen infographic

Meer lezen over:

Slaap
Slapeloosheid
Slaapproblemen
Slaappillen
Slaapmiddelen
Niet kunnen slapen
Slaapstoornis
Slecht slapen
Slaaptips
Slaapcyclus
Slaaptekort

Laatste wijziging op deze pagina: 01-02-2017

0 artikelen in winkelwagentje