A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Menopauze

Overgang en vermoeidheid

Tijdens de overgang verandert de hormonale balans. Het oestrogeengehalte neemt af en dat zorgt voor een aantal problemen, zowel lichamelijk als emotioneel.


Een vrouw in de overgang zit als het ware in de omgekeerde puberteit. Net zoals tieners tijdens de puberteit vaak vermoeid zijn door alle lichamelijke veranderingen die ze ondergaan, zal een vrouw tijdens de menopauze ook  sneller vermoeid zijn en meer behoefte hebben aan rust.

Voldoende rust nemen, gezonde voeding en een gezonde levenswijze dragen voor een groot stuk bij tot het herwinnen van de vitaliteit. Verder neemt men ook een aantal maatregelen om de klachten door de menopauze die de vermoeidheid veroorzaken te verminderen.

Vermoeidheid als gevolg van problemen die ontstaan door de afname van oestrogeen

Door de dalende oestrogeenspiegel ontstaan er allerlei klachten die oorzaak kunnen zijn van vermoeidheid tijdens de menopauze.  Problemen zoals opvliegers en nachtzweet, spier- en gewrichtspijn, krampen, angstgevoelens en depressie kunnen u beletten om vlot in te slapen en goed door te slapen. Vaak wordt de vrouw wakker tussen 3 en 4 uur ‘s nachts. Ondanks het slechte slapen, worden vrouwen in de overgang vaak ook heel vroeg wakker. Dit komt doordat tijdens de overgang de normale slaapcyclus in de war geraakt met als gevolg dat de diepe droomfase kort is en je’s ochtends niet fris ontwaakt. Dat alles leidt tot te weinig uren slaap met bijgevolg oververmoeidheid overdag. Dit is erg vervelend maar er kunnen wel een aantal maatregelen genomen worden om de overlast te beperken.

  • Tracht je te ontspannen en niet te piekeren. Beperk stress zoveel mogelijk.
  • Neem geen zware maaltijd laat op de avond en drink geen alcohol ’s avonds.
  • De slaapkamer is een ruimte om te slapen. Kijk er niet naar de televisie, werk niet in je slaapkamer, eet er niet.
  • Hou de slaapkamer stil, donker en koel. Neem dekens en lakens ipv een dekbed. Zo kan je lagen van je afgooien naargelang je warmtegevoel. Zet eventueel het slaapkamerraam op een kiertje.
  • Gebruik een natuurlijk middel tegen opvliegers: salvia bijvoorbeeld vermindert overmatige transpiratie. Zilverkaars helpt ook tegen overgangsklachten net als soja en rode klaver.
  • Ga steeds op hetzelfde tijdstip slapen en sta ook altijd op hetzelfde uur op. Zodra je begint te gapen, ga je best naar bed. Doe elke avond hetzelfde slaapritueel. Voor een vrouw kan dat zijn: je gezicht reinigen, hydrateren,  plassen, nog wat lezen en dan slapen.
  • Zorg ervoor dat je echt fysiek moe bent door overdag voldoende te bewegen: ga bijvoorbeeld fietsen, zwemmen, in de tuin werken enz. 
  • Indien je lichte slaapproblemen hebt, leg je er dan bij neer dat je wat minder lang en minder diep slaapt. Accepteer het gewoon en denk aan leuke dingen of lees even tot de slaap je weer overmant.
  • Indien je de slaap moeilijk kan vatten, grijp dan niet onmiddellijk naar chemische slaaptabletten maar probeer eerst rustgevende kruidenmiddelen zoals bijvoorbeeld een kamillethee of een natuurlijke slaaptablet op basis van valeriaan, citroenmelisse, hop en passiflora.

Natuurlijke hulp tijdens de menopauze

A.Vogel Famosan Salvia tabletten
Sommige planten en kruiden hebben een gunstige invloed op de problemen die opduiken tijdens de menopauze. Salvia is zo‘n plant. Zij vermindert de overmatige transpiratie, ook tijdens opvliegers en helpt egen nachtelijke overmatige transpiratie bij de menopauze.

Meer over

Overgang of menopauze
Opvliegers
Nachtelijke opvliegers
Overgang en zweten
Overgang en gewichtstoename
Overgang en oestrogeen
Hormonale disbalans
Overgangsklachten
Overgangsverschijnselen
Duizeligheid
Menstruatie in de overgang
Leeftijd overgang

Volg A.Vogel op Facebook

Recente berichten

23.07.2014 door Marina Cluysen
Gestoken? Zo behandel je jeukende muggenbeten

18.07.2014 door Marina Cluysen
Gezonder eten, ook tijdens het barbecueseizoen

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje McAfee SECURE-sites bieden bescherming tegen identiteitsdiefstal, creditcardfraude, spyware, spam, virussen en online oplichting