A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Menopauze

De overgang en oestrogeen

De overgang, ook wel menopauze of het keren van de jaren genoemd, is een periode in het leven van een vrouw waarbij een einde komt aan de vruchtbaarheid. De vruchtbare periode start tussen 11 en 15 jaar en stopt tussen 45 en 56 jaar.

Overgangsklachten zijn te wijten aan de veranderingen in de hormonale balans. Het oestrogeengehalte neemt af en dat zorgt voor een aantal problemen, zowel lichamelijk als emotioneel.

  • Wanneer men bijkomt tijdens de overgang wordt oestrogeen in het vetweefsel opgeslagen. Als dit te veel wordt in verhouding met het andere vrouwelijke hormoon progesteron, dan kunnen overgangsproblemen ontstaan. Elke dag een half uurtje wandelen kan al voldoende zijn om op gewicht te blijven en overgangsklachten tot een minimum te herleiden.
  • Door de afname van oestrogeen veranderen ook andere hormonen in het lichaam die aangemaakt worden uit meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze zitten vooral in vette vis, noten en groene groenten. Als de balans tussen de verschillende vetzuren verandert, kunnen opvliegers ontstaan.
  • Door een onevenwichtige voeding ontstaan tekorten. Deze tekorten kunnen aan de basis liggen van stemmingswisselingen, neerslachtige gevoelens, snel geïrriteerd zijn, een droge huid, spier- en gewrichtsklachten, slapeloosheid, obstipatie, droge ogen, droge mond en droge vagina.

Lichamelijke overgangsklachten

  • Spier- en gewrichtsklachten: In de overgang wordt het eiwit collageen zwakker. Collageen is een soort fundament in elk weefsel. Als dit fundament minder wordt, heeft dit gevolgen voor de spieren en gewrichten, deze verliezen kracht en soepelheid. Blijf juist nu de spieren trainen, dit houdt de spieren soepel.
  • Droge huid: Door de afname van oestrogeen verandert de kwaliteit van de huid. De hoeveelheid collageen en elastine in de huid neemt af. Hierdoor wordt de huid minder elastisch en stevig. Ook is de huid minder goed in staat vocht vast te houden met als gevolg dat de huid droger wordt en er meer rimpels komen. Bovendien worden minder nieuwe huidcellen aangemaakt. Door het afnemen van de huiddichtheid wordt de huid dunner.
    Besteed extra aandacht aan de verzorging van de huid. Dat is niet alleen smeren met een goede crème, maar ook veel drinken, gezond en gevarieerd eten en vaak naar buitengaan.
  • Slapeloosheid: Tijdens de overgang kan slapeloosheid vaker voorkomen omdat het bioritme verandert. De slapeloosheid kan zich uiten in moeilijk in slaap kunnen vallen, juist veel wakker worden ’s nachts of heel vroeg wakker worden. Door dit slaapgebrek is men tijdens de dag erg vermoeid, wat prikkelbaar of snel afgeleid.
  • Obstipatie: Een opgeblazen gevoel of obstipatie komt in de overgang meer voor doordat de darmbeweging door de geslachtshormonen wordt beïnvloed. Zorg voor voeding met genoeg vezels (fruit en groenten).
  • Droge ogen, mond en vagina: Door de verminderde aanmaak van oestrogeen worden de slijmvliezen droger waardoor de ogen en mond droog aanvoelen. Bij de ogen geeft dit een branderig gevoel. Bij de vagina kan dit zorgen voor een droog, jeukerig gevoel en pijn bij het vrijen.
    Om pijn bij het vrijen te voorkomen, kan een glijmiddel helpen. Gebruik geen zeep bij de vagina, ook geen speciale vaginale zeep, alleen wassen met water is genoeg. Gebruik geen middelen tegen vaginale jeuk.
  • Gewichtstoename: Door de hormonale verandering kan sprake zijn van gewichtstoename. Ook wordt het vet anders verdeeld over het lichaam; het vet heeft meer de neiging zich te concentreren bij de buik en de borsten (het bovenste deel van het lichaam).

Emotionele klachten tijdens de overgang

Innerlijke onrust, prikkelbaarder, sneller geïrriteerd, stemmingswisselingen: in de overgang kunnen vrouwen emotioneel anders reageren. Ze zijn meer gespannen, angstig of lusteloos. Ook kunnen vrouwen zich neerslachtig voelen.

Dit kan komen omdat ze het moeilijk vinden dat ze ouder worden of hun vruchtbaarheid verliezen. Ook door de schommelende hormoonspiegel komt een vrouw in disbalans. Zo zorgt oestrogeen voor meer aanmaak van het hormoon serotonine. Als dit in de overgang daalt, kan dit zorgen voor gevoelens van neerslachtigheid.

Ontspanningsoefeningen (zoals yoga) zorgen voor meer rust in het hoofd. Zorg ook voor extra vitamine B12: dit zit in vis, gevogelte, eieren en melk.

Het innemen van fyto-oestrogenen zorgt ervoor dat het lichaam denkt dat het meer oestrogeen heeft waardoor vele overgangsklachten minder worden. Fyto-oestrogenen vind je in voeding zoals sojaproducten, appels, ananas, groente (broccoli, bloemkool, wortelen en spruitjes) aardappelen en ook kruiden zoals soja, zoethout, anijs en hop hebben een lichte oestrogene invloed.

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz Doe de kennisquiz

Zelf doen bij de overgang

Beweging is bijzonder belangrijk tijdens de overgang. Vrouwen slaan namelijk oestrogeen in het vetweefsel op. Als dat te veel wordt in verhouding tot progesteron kan dat ongemakken geven. Door op het juiste gewicht te blijven en regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, worden overgangsverschijnselen beperkt. Probeer daarom iedere dag een half uurtje te wandelen.

Voedingsadvies

In Oosterse landen, zoals Japan, doorlopen vrouwen met meer gemak de overgang dan in het westen. De verklaring wordt gezocht in voedingsgewoonten. Er staan in deze landen dagelijks sojaproducten op het menu, zoals tofu en tempé (gefermenteerde soja). Soja blijkt stoffen te bevatten met een hormoonachtige invloed, vergelijkbaar met het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Deze worden fyto-oestrogenen genoemd.

Ook lijnzaad is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen. Deze plantaardige oestrogenen kunnen op natuurlijke wijze de teruggelopen aanmaak van oestrogeen aanvullen. Ook rode klaver, ananas, appel, groente (broccoli, bloemkool, wortelen en spruitjes) aardappel en kruiden (zoethout, anijs en hop) hebben een lichte oestrogene invloed.

Door de afname van oestrogeen verandert ook de productie van prostaglandines. Deze prostaglandines worden door het lichaam geproduceerd uit meervoudig onverzadigde vetzuren ( oa in vette vis, groene groenten en noten). Als de balans tussen de verschillende vetzuren verandert, kunnen opvliegers ontstaan. De balans is te ondersteunen door vette vis en gezonde oliën (zoals teunisbloemolie en olijfolie).

Natuurlijke hulp tijdens de menopauze

A.Vogel Famosan Salvia tabletten
Sommige planten en kruiden hebben een gunstige invloed op de problemen die opduiken tijdens de menopauze. Salvia is zo‘n plant. Zij vermindert de overmatige transpiratie, ook tijdens opvliegers en helpt tegen nachtelijke overmatige transpiratie bij de menopauze.

Meer over

Overgang of menopauze
Opvliegers
Nachtelijke opvliegers
Overgang en zweten
Overgang en gewichtstoename
Hormonale disbalans
Overgangsklachten
Overgangsverschijnselen
Duizeligheid
Vermoeidheid
Menstruatie in de overgang
Leeftijd overgang

Gratis tips en advies

Alles weten over de overgang? Schrijf je dan nu in voor de MenoVitaal-nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons nieuwe e-book met lekkere, gezonde recepten specifiek voor vrouwen in de overgang (en nog veel meer)!

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Vragen?

Zit je nog met vragen? Stel ze gerust aan ons!

Send your question

0 artikelen in winkelwagentje