A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Menopauze

Overgang en gewichtstoename

De overgang, ook wel menopauze of het keren van de jaren genoemd, is een periode in het leven van een vrouw waarbij een einde komt aan de vruchtbaarheid. De vruchtbare periode start tussen 11 en 15 jaar en stopt tussen 45 en 56 jaar.

Vele vrouwen klagen dat hun gewicht toeneemt tijdens de overgang.

Het is zo dat tijdens en na de overgang het figuur van een vrouw verandert. De taille wordt breder, de borsten zijn wat minder stevig en de heupen worden ook wat voller. Het metabolisme werkt een beetje trager waardoor een vrouw in de menopauze gemakkelijker wat kilo’s aankomt. Dit kan vermeden of beperkt worden door een gezonde voeding en een gezonde levensstijl.

Gezonde voeding en levensstijl tijdens de menopauze

Zelf doen bij de overgang

Beweging is bijzonder belangrijk tijdens de overgang. Vrouwen slaan namelijk oestrogeen in het vetweefsel op. Als dat te veel wordt in verhouding tot progesteron kan dat ongemakken geven. Door op het juiste gewicht te blijven en regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, worden overgangsverschijnselen beperkt. Probeer daarom iedere dag een half uurtje te wandelen.

Voedingsadvies

In Oosterse landen, zoals Japan, doorlopen vrouwen met meer gemak de overgang dan in het westen. De verklaring wordt gezocht in voedingsgewoonten. Er staan in deze landen dagelijks sojaproducten op het menu, zoals tofu en tempé (gefermenteerde soja). Soja blijkt stoffen te bevatten met een hormoonachtige invloed, vergelijkbaar met het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Deze worden fyto-oestrogenen genoemd.

Ook lijnzaad is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen. Deze plantaardige oestrogenen kunnen op natuurlijke wijze de teruggelopen aanmaak van oestrogeen aanvullen. Ook rode klaver, ananas, appel, groente (broccoli, bloemkool, wortelen en spruitjes) aardappel en kruiden (zoethout, anijs en hop) hebben een lichte oestrogene invloed.

Door de afname van oestrogeen verandert ook de productie van prostaglandine. Deze prostaglandines worden door het lichaam geproduceerd uit meervoudig onverzadigde vetzuren ( oa in vette vis, groene groenten en noten). Als de balans tussen de verschillende vetzuren verandert, kunnen opvliegers ontstaan. De balans is te ondersteunen door vette vis en gezonde oliën (zoals teunisbloemolie en olijfolie).

Eet in plaats van geraffineerde producten (wit meel en witte suiker) vooral volkoren producten. Beperk de consumptie van eiwitrijke en vette maaltijden. Eet dagelijks verse groenten en fruit.

Drink minder koffie en eet minder suikerrijke voeding. Want deze  stimuleren het warmtecentrum.

Video overgang

Bekijk hier de video rond overgangsverschijnselen, met o.a. Martine Prenen in de hoofdrol:


Natuurlijke hulp tijdens de menopauze

A.Vogel Famosan Salvia tabletten
Sommige planten en kruiden hebben een gunstige invloed op de problemen die opduiken tijdens de menopauze. Salvia is zo‘n plant. Zij vermindert de overmatige transpiratie, ook tijdens opvliegers en helpt tegen nachtelijke overmatige transpiratie bij de menopauze.

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz Doe de kennisquiz

Gratis tips en advies

Alles weten over de overgang? Schrijf je dan nu in voor de MenoVitaal-nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons nieuwe e-book met lekkere, gezonde recepten specifiek voor vrouwen in de overgang (en nog veel meer)!

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Vragen?

Zit je nog met vragen? Stel ze gerust aan ons!

Send your question

0 artikelen in winkelwagentje