A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Slapeloosheid - Hoeveel slaap heb je nodig?

Hoeveel slaap heb je nodig?

0

Gemiddeld heb je zo'n 6 à 8 uur slaap nodig per nacht. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, hangt af van persoon tot persoon. Je hebt namelijk kortslapers en langslapers, waarbij de eerste een minder grote slaapbehoefte heeft dan de tweede. Maar ook je chronotype is van belang als je je afvraagt hoeveel slaap je nodig hebt. Hieronder lees je er alles over!

Slaapbehoefte per levensfase

De slaapbehoefte verschilt ook sterk per levensfase. Gemiddeld genomen ziet de slaapbehoefte er per levensfase zo uit:

  • Baby’s: Pasgeboren baby’s hebben tot achttien uur slaap per dag nodig. Dit neemt langzaam af tot veertien à vijftien uur op de leeftijd van 1 jaar.
  • Kinderen: Bij jonge kinderen wordt tijdens de slaap een groeihormoon geproduceerd. Daarom hebben ze veel slaap nodig. Voor een kleuter van 4 jaar is dat ongeveer elf uur.
  • Pubers: Pubers zijn vaak echte nachtbrakers en dat heeft een lichamelijke oorzaak. Melatonine, een stof die de slaap bevordert, wordt bij pubers later op de dag afgescheiden waardoor ze later moe worden. Laat je puber daarom een uur voor het slapengaan geen dingen meer doen die het brein activeren. Zo kan hij toch op een redelijk uur de slaap vatten. En laat een puber uitslapen, hij heeft immers ook nog minstens acht uur slaap nodig.
  • Volwassenen: Voor de meeste volwassenen volstaat zes tot acht uur slaap per nacht. Meestal voel je zelf wel aan hoeveel slaap je nodig hebt om je lekker in je vel te voelen.
  • Ouderen: Ook ouderen hebben nog zes tot acht uur slaap nodig, alleen slapen zij vaak minder ’s nachts en halen dat overdag in met een dutje. De slaap wordt vaak ook lichter.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Hoeveel slaap je nodig hebt, is dus afhankelijk van verschillende factoren. De meeste mensen hebben zo'n 6 à 8 uur slaap nodig per nacht. Te kort of op het verkeerde moment slapen (vrijwillig of gedwongen door de sociale klok) kan leiden tot vermoeidheid. Pas als je fris en energiek wakker wordt, en je je alert en klaar voor een nieuwe dagvoelt … dan heb je voldoende slaap van goede kwaliteit gehad. Of dat nu 6 of 10 uur is.

Natuurlijke hulp bij slaapproblemen

Wel eens nagedacht over een rustgever of slaapmiddel? Vast wel, maar wellicht ben je nog wat terughoudend uit angst voor verslaving. Niet nodig. Er zijn ook 100% plantaardige rustgevers die je nachtrust op natuurlijke wijze ondersteunen. Zonder bijwerkingen, zonder verslavend effect. A.Vogel Dormeasan Nachtrust is al jaren een vertrouwd product in het A.Vogel assortiment. Naast de milde variant is er ook een extra krachtige slaapformule verkrijgbaar, Dormeasan Nachtrust forte.

Nieuw in het assortiment is nu Dormeasan Hot Drink. Wie moeite heeft om in slaap te vallen, kiest soms voor een slaapmutsje. De meesten verstaan hieronder een glaasje alcohol. Dit is echter slecht voor je nachtrust. Je valt er misschien wel sneller door in slaap, maar je diepe slaap is minder effectief. Een slaapmutsje dat wel werkt om ‘slaapdronken’ te worden, is Dormeasan Hot Drink van A.Vogel. Een lekkere warme drank met vlierbessensmaak, perfect om je lichaam en geest tot rust te brengen! Ideaal bij in- en doorslaapproblemen. ’s Ochtends voel je je fris en uitgerust, klaar om een nieuwe dag aan te vatten!

//

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz
Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje