Invloed van omega 3 op gewrichten
Volgens veel klinische studies kan de consumptie van ruime hoeveelheden vette vis of visolie leiden tot een vermindering van pijn, stijfheid en zwelling bij mensen met gewrichtsklachten. Vooral wanneer deze gedurende langere tijd worden gebruikt. Bekend is dat de omega-3-vetzuren in vette vis (EPA en DHA) de aanmaak van bepaalde negatieve vreemde stoffen in toom kunnen houden, waardoor klachten bij hun oorzaak – in plaats van alleen symptomatisch – worden aangepakt.
Studies tonen effect van essentiële vetzuren bij gewrichtsklachten aan
Onderzoekers aan de Universiteit van Harvard in de VS analyseerden in 1985 al de uitkomsten van tien gepubliceerde studies waarin de invloed van omega-3-vetzuren uit visolie grondig onder de loep werd genomen. Met grote zorg selecteerden de onderzoekers hiervoor studies die op basis van bijzondere wetenschappelijke kwaliteit waren verricht. In hun rapport concludeerden de Harvard- onderzoekers dat de vermelde gunstige effecten van visolie daadwerkelijk in verband konden worden gebracht met omega-3 vetzuren, en dus niet door toeval werden veroorzaakt. Een belangrijke conclusie was dat ochtendstijfheid significant wordt verminderd door inname van visolie.(1)
(1) Cleland LG, James MJ, Proudman SM. Arthritis Res Ther 2005;8:202.

