A.Vogel Blog

Taal/Langue

 
slapeloosheid-slaapproblemen

Wat is slapen precies?

Slapen is geen passief proces. Er zijn verschillende fasen: even na het in slaap vallen slaapt men licht, daarna volgt een rustige, diepe slaap en vervolgens is er de REM slaap, tijdens dewelke men vooral droomt en snelle oogbewegingen maakt (de zogenaamde Rapid Eye Movement). Volgens deskundigen is gezond slapen vooral vlot inslapen (binnen een kwartier) en tussentijds niet of nauwelijks wakker worden.

Lang- en kortslapers

Gemiddeld heeft een mens acht uren slaap nodig. Die behoefte aan slaap is echter niet voor iedereen gelijk. Als je iemand die aan vier uren slaap genoeg heeft voor acht uren in bed stopt, dan zal deze persoon juist klachten vertonen.

Heel jonge kinderen hebben veel slaap nodig. Logisch als je weet dat tijdens hun slaap een groeihormoon wordt geproduceerd. Ouderen komen dan weer toe met minder slaap. Zij hebben over het algemeen ook meer moeite met inslapen en slapen lichter.

Opvallend is wel dat kortslapers evenveel diepe slaap doormaken als langslapers. Zij slapen dus over het algemeen efficiënter.

Wat zijn slaapproblemen?

Slapen is echter niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Heel wat mensen ondervinden last van slapeloosheid. Deskundigen menen dat goed slapen betekent vlot inslapen (binnen een kwartier) en goed doorslapen, dus tijdens de slaap niet of nauwelijks wakker worden. Indien het slaapritme verstoord is, kunnen we spreken van slaapproblemen of slapeloosheid.


Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz

Kenmerken van slapeloosheid

Te weinig slaap leidt tot:

  • Weinig kunnen verdragen
  • Hoofdpijn
  • Concentratiestoornissen
  • Vermoeidheid
  • Minder weerstand
  • Wazig zien 

Wat doen tegen slapeloosheid?

Chronische slapeloosheid heeft verschillende oorzaken en gevolgen, maar het goede nieuws is: je kunt eraan werken. Inzicht krijgen in je slaapproblemen helpt je al een flink eind op weg. De volgende stap? Je slapeloosheid doeltreffend aanpakken. Verkeerde slaapgewoontes doorbreken helpt je al een heel eind op weg!

  • Ontspan regelmatig, bij voorkeur buiten. Doe echter geen dutjes overdag: deze zorgen ervoor dat je 's avonds moeilijker in slaap valt.
  • Eet gezond en gevarieerd. Vers fruit, verse groenten en volkorenproducten leveren veel energie en zijn goed voor je gemoedsrust. Vermijd koffie en alcohol.
  • Zorg voor een frisse en donkere slaapruimte.
  • Geen radio, tv of computer op de slaapkamer.
  • Ga elke avond rond hetzelfde uur slapen en sta elke morgen op hetzelfde uur op.
  • Pas elke avond hetzelfde slaapritueel toe. Zo geef je je lichaam het sein dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Doe 's avonds geen zwaar "hersenwerk". Ideale bezigheden zijn muziek beluisteren of een luchtig boek lezen.
  • Maak een avondwandeling voor het slapengaan.
  • Neem een warm bad en gebruik een kalmerende kruidenolie zoals kamille of lavendel.
  • Zit je te geeuwen? Kruip dan meteen je bed in!
  • Slaapdagboek: houd gedurende twee weken een slaapdagboek bij. Hierin leg je vast wanneer je naar bed gaat, wanneer je opstaat en hoe lang je niet kon slapen gedurende de nacht. Een slaapdagboek geeft inzicht in de mogelijke oorzaken van je slaapstoornis en hoe deze kunnen worden verholpen doordat het helpt bij het herkennen van slaappatronen.

Voedingsadvies bij slapeloosheid

's Nachts verloopt de spijsvertering op een laag pitje. Neem daarom niet laat op de avond nog een zware, eiwitrijke maaltijd. Koffie, thee en cola bevatten cafeïne, een stof die opwekkend werkt en je dus wakker kan houden. Ben je er gevoelig voor, dan kun je deze dranken beter niet meer drinken na 18u of misschien zelfs niet meer na 16u. Drink 's avonds liever een kop kruidenthee (met hop, citroenmelisse, valeriaan of kamille).

Sommige mensen slapen beter met een "slaapmutsje" in de vorm van een wijntje of een borreltje. Het is waar dat alcohol enigszins bedwelmend werkt. Maar gebruik alcohol altijd met mate. Door alcohol zul jeminder diep slapen en daardoor niet zo goed uitrusten.

Video rustgevers

Bekijk hier de video rond rustgevers, met o.a. Martine Prenen in de hoofdrol:


Natuurlijke hulp bij slaapproblemen

Wel eens nagedacht over een rustgever of slaapmiddel? Vast wel, maar wellicht ben je nog wat terughoudend uit angst voor verslaving. Niet nodig. Er zijn ook 100% plantaardige rustgevers die je nachtrust op natuurlijke wijze ondersteunen. Zonder bijwerkingen, zonder verslavend effect. A.Vogel Dormeasan Nachtrust is al jaren een vertrouwd product in het A.Vogel assortiment. Naast de milde variant is er ook een extra krachtige slaapformule verkrijgbaar, Dormeasan Nachtrust forte.

Nieuw in het assortiment is nu Dormeasan Hot Drink. Wie moeite heeft om in slaap te vallen, kiest soms voor een slaapmutsje. De meesten verstaan hieronder een glaasje alcohol. Dit is echter slecht voor je nachtrust. Je valt er misschien wel sneller door in slaap, maar je diepe slaap is minder effectief. Een slaapmutsje dat wel werkt om ‘slaapdronken’ te worden, is Dormeasan Hot Drink van A.Vogel. Een lekkere warme drank met vlierbessensmaak, perfect om je lichaam en geest tot rust te brengen! Ideaal bij in- en doorslaapproblemen.
’s Ochtends voel je je fris en uitgerust, klaar om een nieuwe dag aan te vatten!

Meer over

Wanneer is er sprake van slapeloosheid?
10 gouden tips bij slapeloosheid
Hoeveel slaap hebt u nodig?
Vermoeidheid


Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje