A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Zwangerschap

Zwangerschap

0

Een zwangerschap is normaal gesproken een prachtige, intensieve periode waarbij er zowel geestelijk als lichamelijk veel gebeurt. Het staat buiten kijf dat de zwangere vrouw, juist tijdens deze maanden, goed voor zichzelf moet zorgen. En daarmee de beste condities creëert voor zichzelf en het nog ongeboren kindje.

Maar eigenlijk moet je daar al veel eerder mee beginnen. Wie in topconditie de zwangerschap wil ingaan, moet eigenlijk al een half jaar tot een jaar tevoren starten om het lichaam schoon en gezond te maken, bijvoorbeeld:

  • Stop met roken en gebruik zo weinig mogelijk alcohol.
  • Eet gezond en compleet. Gebruik zoveel mogelijk verse producten (groenten, fruit, volkorenproducten) en voldoende kalkrijke voeding, bijvoorbeeld in de vorm van kwark, karnemelk, biogarde, kefir.
  • Zorg voor een goede conditie door geregelde lichaamsbeweging. Dit helpt ook om de eventueel in het lichaam opgeslagen schadelijke stoffen versneld af te voeren. Een geregeld bezoek aan de sauna helpt hierbij ook.

Mannen bepalen voor vijftig procent de constitutie, zeg maar de basisgezondheid, van de nieuwe wereldburger. Daarom is een goede gezondheid van de aanstaande vader van minstens even groot belang als die van de aanstaande moeder. Ook hij zou minstens een half jaar voor het begin van de zwangerschap extra op zijn voeding en leefgewoonten moeten letten.

Tips voor zwangere vrouwen

De eerste drie maanden
De ongeboren vrucht is in de eerste weken van zijn bestaan het gevoeligst voor schadelijke invloeden. Wees in deze periode extra kritisch wat betreft je leefwijze en voeding. Vermijd het eten van rauw vlees en schimmelkaas. Hierin kan een parasiet voorkomen die schadelijk is voor de zich ontwikkelende baby. Deze parasiet kan ook in de ontlasting van katten voorkomen. De eieren van de parasiet worden pas na 24 uur rijpen besmettelijk voor de mens. Als je dus elke dag de kattenbak schoonmaakt is er niets aan de hand. Draag ook handschoenen bij het schoonmaken van de kattenbak.

Misselijk gevoel
Vooral de eerste maanden van de zwangerschap heeft een groot aantal vrouwen er 's morgens last van. Een tip die kan helpen is om vaker dan driemaal per dag te eten en dan telkens kleine porties.

Roken
Het bekende medische tijdschrift The Lancet concludeerde enkele jaren geleden: "Baby's van moeders die tijdens de zwangerschap roken, wegen minder dan die van niet-rokende moeders. Hoeveel lager het geboortegewicht is, houdt rechtstreeks verband met het aantal sigaretten dat men rookt."

Alcoholgebruik
In diverse onderzoeken is het verband tussen alcoholgebruik en aangeboren gebreken van baby's vastgesteld. Dr. Ruth Little van de Medische Faculteit van Washington zegt: "Naarmate wij meer onderzoek doen inzake foetussen en alcohol is duidelijk geworden dat geen enkele hoeveelheid alcohol tijdens de zwangerschap veilig genoemd kan worden."

Zuurstof 'tanken'
Volop zuurstof schept de beste voorwaarden voor een goede ontwikkeling van het kindje. Maak daarom als het even kan elke dag een stevige wandeling van een half uur in de frisse lucht. Zorg voor voldoende nachtrust en ga eventueel ook 's middags nog één of twee uur rusten.  

Middelen en zwangerschap

Gebruik tijdens de zwangerschap alleen producten die je arts of verloskundige heeft voorgeschreven. Hoewel natuurlijke gezondheidsproducten in het algemeen met een gerust gevoel gebruikt kunnen worden, dien je ook enkele van deze preparaten tijdens de zwangerschap en zolang er borstvoeding wordt gegeven niet te gebruiken. Lees hier meer informatie over deze producten. In de bijsluiter van de diverse middelen wordt dit vermeld onder 'Niet gebruiken bij: 'of 'Contra indicatie'. Overleg bij twijfel altijd met je behandelend arts, verloskundige of apotheker.

Voedingsadvies tijdens de zwangerschap

De juiste voeding houdt niet alleen jezelf in conditie, maar bevordert ook de groei en ontwikkeling van het kindje. Het spreekt eigenlijk vanzelf dat je verschraalde voeding en geraffineerde producten zoals snoep, witte rijst en van wit meel bereide voedingsproducten van het menu schrapt.

Vrij recent is de ontdekking dat het innemen van extra foliumzuur (vitamine B11) rond het begin en in een heel vroeg stadium van de zwangerschap de kans vermindert op het krijgen van een kind met een 'open ruggetje' of een ernstige hersenbeschadiging. Foliumzuur zit onder meer in groene bladgroenten, zoals andijvie, spinazie, broccoli, sla en in lever, granen en fruit. Vers geperst sinaasappelsap is een goede bron van vitamine B11. Bij verhitting door koken of bakken gaat echter 95% van het foliumzuur verloren.

De gynaecologen raden vrouwen met een kinderwens en zwangere vrouwen aan om extra foliumzuur te gebruiken, totdat de zwangerschap tien weken is gevorderd. Foliumzuur is zonder recept te koop bij apotheek. De aanbevolen hoeveelheid is 0,4 milligram per dag.

Kalkrijke voeding is goed om het gebit van de aanstaande moeder te beschermen en tegelijkertijd de basis te leggen voor een goed gebit van het nog ongeboren kind. Zet daarom geregeld zuivelproducten (bij voorkeur zure producten zoals karnemelk, kwark, biogarde, yoghurt en kefir), koolsoorten, volkorenbrood, peulvruchten op het menu.

Natuurlijke hulp tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent, verandert je lichaam volop. Je kunt wat misselijk worden, je buik gaat groeien, je bent minder fit, jouw darmen gaan wat trager werken en de stoelgang kan moeilijker verlopen. Vervelende klachten, maar ze horen nu eenmaal bij een zwangerschap. Dat betekent echter niet dat je er niets tegen kunt doen. A.Vogel kent verschillende 100% natuurlijke producten die je zwangerschap op een prettige manier kunnen ondersteunen. En ook voor na de bevalling zijn er genoeg ondersteunende producten. Ontdek hier welke producten je kan gebruiken ter ondersteuning tijdens jouw zwangerschap.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje