A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Tips bij gewrichtsklachten

Tips bij gewrichtsklachten

0

De behandeling door de arts alleen is vaak niet voldoende. Een heel scala aan maatregelen op maat van elk individu, geeft betere resultaten. Hulp van planten uit de natuur hoort daarbij maar er zijn ook nog andere waardevolle raadgevingen die een goede bijdrage leveren aan het verminderen van reumatische klachten.

Hulp uit de natuur

  • Harpagophytum procumbens of duivelsklauw
    Midden in de Kalahari woestijn openen zich deze felroze tot purperrode bloemen in een klimaat waarin de middagtemperatuur 40 graden haalt en het in de winter extreem koud en droog is. Het product dat van de wortels van deze plant kan gemaakt worden, werkt zeer gunstig in op gevoelige spieren en gewrichten, wordt goed verdragen en heeft weinig bijwerkingen.
  • Arnica montana Arnica of valkruid
    Dit is voor velen een “helper in nood” die breed kan ingezet worden. Een sterk geconcentreerd product ontzwelt en bevordert de bloedcirculatie en daarmee het herstel van kneuzingen, blauwe verkleuringen, verstuikingen, en zo meer. Ontsteking en pijn verminderen ermee.

Extra tips bij gewrichtsklachten

Afhankelijk van het soort probleem zal ofwel warmte ofwel koude verlichting brengen.

Warmte

Bij voortdurende problemen met gewrichten kan warmte een weldoende invloed hebben, de gevoeligheid doen dalen, de stofwisseling en de doorbloeding verbeteren. De volgende warmtetoepassingen zijn gunstig:

  • Volledige en deelbaden met toevoeging van valkruid, hooibloemen, modderbaden
  • Hete aardappel- en lijnzaadwikkels
  • Leem- en paraffinepakkingen
  • Warme kersenkussentjes

Koude

Bij plotse gewrichtsproblemen is koude aangewezen om te ontzwellen en de ontsteking te verlichten. Er zijn volgende mogelijkheden:

  • Onderdompeling in koud water of zelfs ijswater van de pijnlijke lichaamsdelen
  • Wikkels met kwark of met koud aangemaakte leem 
  • Opleggen van met ijs gevulde doeken of gelpakkingen uit de diepvries

Beweging

Beweging onder vakkundige begeleiding zal de afbraak van kraakbeen vertragen en de pijn in spieren en gewrichten verminderen. Beweging zorgt bovendien voor een betere kwaliteit van het synoviaal vocht dat de gewrichten smeert. Men krijgt ook meer zuurstof binnen wat alle lichaamscellen beter doet werken. De volgende sporten komen zeker in aanmerking:

  • Zwemmen en aquafitness
  • Fietsen
  • Nordic Walking 
  • Krachttraining

Voeding

Voeding is uiterst belangrijk bij voortdurende problemen. Door constante ontstekingsprocessen komen er namelijk grote hoeveelheden vrije radicalen vrij. Deze kunnen met antioxidanten gebonden worden en zo onschadelijk gemaakt worden. Antioxidanten zoals Vitamine C, E, Selenium, Zink enz, zitten in 5 porties groenten en fruit per dag. Het eten van vlees wordt afgeraden. Vlees bevat namelijk arachidonzuren die ontstekingsbevorderende stoffen afscheiden. Deze worden dus best vermeden.

In de plaats neemt men magere melkproducten, een of tweemaal per week een ei en vis. In zeevis zit ook arachidonzuur maar het bevat ook de waardevolle omega 3- vetzuren die ontstekingremmend werken. Omega 3- vetzuren vindt men verder nog in plantaardige oliën zoals lijnzaadolie, raapzaadolie, sojaolie, walnotenolie maar ook in visoliecapsules en levertraan.

Een arachidonzuurarme voeding met een hoog gehalte aan omega 3 vetzuren leidt tot een duidelijke vermindering van spier-en gewrichtsklachten! Let vooral op de volgende punten:

  • Eiwitbronnen: Eiwitleveranciers zijn: magere melk en magere melkproducten, (kaas, yoghurt, kwark, botermelk), en eieren. Vlees, vis of worst mag hoogstens 1x per dag gegeten worden en niet meer dan 100 g. Te mijden zijn: lever, niertjes, hersenen, sardines in olie. Bij vis en gevogelte verwijdert men best het vel dat purinerijk is.
  • Groenten en fruit: Groenten en fruit zijn waardevolle producten en mogen rijkelijk genuttigd worden op enkele uitzonderingen na: soja, erwten, bonen, linzen en spinazie (bevatten hogere purinewaarden). 
  • Dranken: Aangeraden wordt om zeer veel te drinken: ongeveer 2 liter per dag of meer. Behalve vruchtensap en mineraalwater kan ook één tas zwarte thee of koffie per dag gebruikt worden. Koffievervangers zoals Bambu van A.Vogel kunnen ook. Te vermijden: alcohol. Bij de afbraak ervan in het lichaam ontstaat lactaat dat de uitscheiding van urinezuur ter hoogte van de nieren afremt.
Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje