A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Sport: 10 tips voor beginners

Sport: 10 tips voor beginners

0

Beleef er plezier aan

Het belangrijkste is dat je plezier beleeft aan sporten. Kies daarom een sport die je graag beoefent en die je fysiek en mentaal een goed gevoel geeft.  Dat maakt het zoveel makkelijker om vol te houden.

Laat je adviseren door professionelen

Als je rookt of last hebt van hoge bloeddruk, overgewicht of diabetes, laat je je best adviseren door een arts voor je begint te sporten. Als je gewrichtsproblemen hebt consulteer dan een orthopedist of een sportarts. Deze professionelen kunnen je helpen om een geschikte sport te kiezen en een aangepast trainingsprogramma op te stellen.

Begin rustig

Start aan een lage intensiteit eventueel gedurende langere periode, eerder dan korte tijdspannes met een hoge intensiteit. Je mag slechts matig transpireren en praten moet nog mogelijk zijn terwijl je de sport beoefent. Kan je geen gesprek meer voeren, dan is de intensiteit te hoog.

Je hoeft niet elke dag te trainen

Je hoeft niet elke dag een trainingsprogramma af te werken. Ook dagelijkse karweitjes zoals in de tuin werken, poetsen, de auto wassen, ... gedurende een half uurtje kunnen je al gezonder maken. Je kan dit ook opsplitsen in 3 keer 10 minuten in plaats van één keer een half uur.

Train 2 tot 3 maal per week

Als je je conditie wilt verbeteren, dan sport je best 3 maal per week gedurende 20 tot 60 minuten. Joggen, zwemmen, fietsen en aerobics zijn uitstekende sporten om je conditie te verbeteren. Als je je spieren wilt verstevigen, dan doe je best 2 tot 3 maal per week gedurende 20 minuten krachttraining.

Zoek een trainingspartner

Als je wat motivatie kan gebruiken, zoek dan een trainingspartner. Trainen met zijn tweeën of in groep is leuker dan alleen!

Blijf variatie brengen in je activiteiten

Als je telkens hetzelfde rondje gaat lopen, verlies je misschien je motivatie. Varieer in frequentie, duurtijd en intensiteit van je training en probeer ook eens een andere sport uit.

Investeer in goed materiaal

Je loopt bijvoorbeeld beter met de geschikte loopschoenen en loopkledij.

Laat je in het begin adviseren door een expert

Zo ben je zeker dat je de bewegingen juist uitvoert en kan je blessures vermijden.

Neem voldoende rust

Geef je lichaam de tijd om te recupereren na een fysieke inspanning. Neem een warm bad om je spieren te ontspannen. Zorg voor voldoende slaap en verwen jezelf af en toe met een massage.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje