A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Dossiers / Rustig aan met de beweging

Rustig aan met de beweging

0

Drie maal per week naar het sportcentrum gaan kan een onmogelijke opdracht lijken als je een drukke agenda hebt. Naar het sportcentrum rijden, omkleden, een half uurtje sporten, douchen, aankleden en opnieuw naar huis toe rijden. Dat vraagt al gauw wat van je tijd.

Om wat meer beweging te krijgen, hoef je niet meteen intensief te gaan sporten of je aan te sluiten bij een sportclub. Je kan ook beginnen met een dagelijkse wandeling van 10 minuten. Het lijkt niet veel, maar als je het elke dag doet, maakt het wel een verschil. Geleidelijk aan kun je de wandelingen dan iets langer maken.

Je hebt dan geen sportmateriaal nodig en je krijgt er de frisse buitenlucht bovenop. Maar als het weer wat minder is, wil je misschien toch liever binnen bewegen. Hieronder geven we enkele voorbeelden van andere activiteiten die je kan doen. Je heb er niet meer dan een beetje ruimte en tijd voor nodig. 

touwtjespringen

Koop een springtouw, of leen het van je kinderen. Gewoon 2 minuten touwspringen terwijl de kookpotten op het vuur staan is al voldoende. Geen voorbereiding nodig, doe gewoon je hoge hakken en juwelen uit en spring. Geleidelijk aan kan je de tijd dan opbouwen.    

hoelahoep

Een hoelahoep is een andere goedkope optie. Minder intensief dan touwtjespringen en ook dit kan u makkelijk even tussendoor doen. Ook ideaal om de buikspieren te verstevigen. 

enkelbal

Een enkelbal is een ander hulpmiddel voor uw dagelijkse beweging. De bedoeling is dat je de bal in beweging houdt terwijl je over het touw springt. Minder intensief dan touwtjespringen en uitstekend om je coördinatie te verbeteren. En ook dit kan je weer gedurende enkele minuutjes tussendoor doen.

trampoline

Als je iets meer ruimte hebt, kan je je ook een mini-trampoline of mini-step aanschaffen. Op de mini-step kan je trainen terwijl je leest, naar de radio of muziek luistert, een telefoontje doet of televisie kijkt. Lezen en televisie kijken is moeilijker terwijl je op de trampoline staat, maar je kan wel genieten van een muziekje op de achtergrond. Het enige wat je verder nodig hebt, is makkelijke kledij en blote voeten. 15 tot 20 minuten oefening volstaan, maar ook hier geldt: start met enkele minuten en bouw geleidelijk aan op. 

trappen

Laten we de trap niet vergeten als hulpmiddel bij uw dagelijkse beweging. De onderste trede van de trap kan makkelijk als step dienst doen. Stap op de trede en stap er weer af. Blijf herhalen tot je er genoeg van hebt, het eten klaar is, of de kinderen staan te popelen om het ook eens te proberen.


Twee minuten hier, vijf minuten daar, ...  Toch zal je ervan versteld staan hoe snel je conditie erop vooruitgaat. Je zal je ook veel beter in je vel gaan voelen als je wat dagelijkse beweging aan je routine toevoegt.


Denk eraan: begin rustig en bouw geleidelijk aan op. Als je toch ergens pijn voelt, neem dan rust en raadpleeg een arts.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje