A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Rugproblemen

Rugproblemen

2

Rugproblemen behoren al jaren tot de top tien van klachten waarvoor mensen hun huisarts raadplegen. Niet enkel mensen die zwaar lichamelijk werk doen, maar ook anderen kunnen problemen met de rug krijgen. Bijna iedereen kan last van zijn rug krijgen.

Wat zijn rugproblemen?

Vaak worden de klachten veroorzaakt door een verkramping van rugspieren, overbelasting, zwak bindweefsel, een verkeerde lichaamshouding of aandoeningen aan rugspieren en/of de wervelkolom.

Oorzaken en symptomen van rugproblemen

Als het je plotseling ‘in de rug schiet’ door een onverwachte beweging of omdat je een zware last hebt getild, kun je last hebben van spit, een verkramping van de rugspieren in de lendenstreek. Meestal is de klacht na een tot twee weken weer verdwenen.

Soms straalt het echter uit naar een been, vanaf de bil, via de achterkant van het dijbeen verder naar onderen. Deze verschijnselen wijzen op ischias, zo genoemd naar de zenuw die van de lendenen via de bil langs de achterkant van het been loopt. De oorzaak is vaak een beklemming van deze zenuw als gevolg van een hernia of een andere blessure van de onderrug. Bij een hernia (= breuk) puilt de geleiachtige kern van een tussenwervelschijf naar buiten en prikkelt en irriteert de zenuw. De klacht wordt erger bij bewegen, vooroverbuigen, niezen, persen en vermindert bij platliggen.

Ischias en hernia zijn niet geschikt voor zelfmedicatie. Raadpleeg een arts.

Rugproblemen voorkomen en behandelen

Rugklachten zijn meestal tijdelijk van aard, maar als jouw rug te lang overbelast wordt, kan de schade onherstelbaar zijn. Als klachten dan ook steeds terugkomen of erg lang aanhouden is het goed om naar een arts te gaan.

De beste 'behandeling' van incidentele rugproblemen is om ze te  voorkomen.

Een paar tips:

  • Vermijd activiteiten die schadelijk zijn voor je rug en zorg ervoor dat je altijd een juiste houding hebt.
  • Wat je ook doet, bukken, lopen, staan of zitten, doe het met een rechte rug.
  • Draag een last zo dicht mogelijk bij de wervelkolom. Rugtassen zijn daarom beter dan zware, in de hand gedragen tassen.
  • Probeer overgewicht te vermijden.

Soms zijn oefeningen nodig om de rugspieren te versterken. Blijf zoveel mogelijk in beweging, ga regelmatig naar buiten. Houd de rug warm door het dragen van warme kleding. Warmte (warme kruik of een warm bad) wordt meestal als prettig ervaren, evenals rust in een gemakkelijke houding (op de rug met een kussen onder de knieën).

Probeer een oplossing te vinden voor problemen die mogelijk stress en spierspanning met zich meebrengen.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje