A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Overgewicht

Overgewicht

0

Eén op de vijf Europeanen kampt met overgewicht. In Nederland en België geldt dit voor vier op de tien mannen en drie à vier op de tien vrouwen. Zelfs vrij veel kinderen kampen al met overgewicht.

Overgewicht is natuurlijk niet goed voor de gezondheid. Uit allerlei statistieken blijkt dat mensen met overgewicht aanzienlijk vaker een beroep doen op de gezondheidszorg. Een gezond gewicht is een belangrijke pijler in het behoud van een goede gezondheid.

Wanneer spreken we van overgewicht?

Er zijn verschillende methodes om dat te bepalen.

Eén van die methodes is de Body Mass Index (BMI). Dit wordt berekend op basis van je lichaamsgewicht en je lengte. Om je BMI te berekenen deel je je gewicht door het kwadraat van je lengte.

Weeg je bijvoorbeeld 75 kg en is je lengte 1,80m dan is je BMI: 75/(1,8x1,8) = 23,2.

Bij een BMI van meer dan 25 spreken we van overgewicht.

Een andere methode is het meten van je tailleomtrek. Meet met een meetlint simpelweg de omtrek van je taille ter hoogte van de navel.

Voor mannen geldt: bij een omtrek van 94 cm of meer is er sprake van overgewicht. Voor vrouwen geldt: 80 cm of meer staat voor overgewicht.

De test met de tailleomtrek is minder geschikt voor ouderen boven de 60 jaar en voor jongeren die nog in de groei zijn.

Doe onze test om te bepalen of je een gezond gewicht hebt.

Wat zijn de oorzaken van overgewicht?

Overgewicht kan verschillende oorzaken hebben:

  • Een gestoorde stofwisseling (bijvoorbeeld een te traag werkende schildklier)
  • Erfelijke factoren
  • Een voortdurend te laag bloedsuikergehalte
  • Bijwerkingen van medicijnen

In de meeste gevallen echter is overgewicht te wijten aan een verkeerde balans tussen ingenomen en verbruikte calorieën. Wanneer we te veel eten en te weinig bewegen slaat ons lichaam de niet verbruikte calorieën op als reserve.

Overgewicht: wat kan je eraan doen?

Werken aan een gezond gewicht is dus werken aan een beter evenwicht tussen calorie-inname en calorieverbruik. Als je wil afvallen, gebeurt dat best geleidelijk. Dit is beter voor de gezondheid, maar ook om het jojo-effect te vermijden. Een goed tempo van afvallen is ongeveer 0,5 tot 1kg per week.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje