A.Vogel Blog

Taal/Langue

 
opvliegers-overgang-menopauze
salvia-overgang-opvliegers

Wat zijn opvliegers?

Een opvlieger is een plotseling opkomend gevoel van intense warmte. De warmteopwelling breidt zich vanaf de borst uit naar hals en hoofd. Soms voel je de warmte zelfs over je hele lichaam. Het is het meest gekende symptoom van de overgang en gaat gepaard met een serie van lichamelijke reacties. Het begint meestal met een versnelde hartslag waardoor het bloed sneller naar het hoofd stijgt. Uiteindelijk worden je hals en hoofd rood en breekt het zweet uit. Na afloop van een opvlieger voelt je je meestal koud en klam. Opvliegers zijn onschuldig maar vervelend en kunnen het leven van een vrouw behoorlijk beïnvloeden. Doordat ze ook vaak 's nachts voorkomen, kunnen ze er ook voor zorgen dat je slecht slaapt.

Sommige vrouwen hebben er erg veel last van, anderen slechts in beperkte mate. Hieronder de kenmerken van opvliegers op een rijtje:

  • Duur: opvliegers houden relatief kort aan, gaande van 30 seconden tot maximaal 3 minuten. Zo’n 30 seconden voor de opvlieger, krijg je al te maken met een hittegevoel.
  • Aanleiding: opvliegers kennen geen directe aanleiding. Een opvlieger komt plots opzetten.
  • Transpiratie en roodheid: bij opvliegers is er sprake van transpiratie en roodheid in het gezicht, de nek en hals.
  • Moment: opvliegers kunnen op elk willekeurig moment van de dag en nacht optreden.
  • Frequentie: de frequentie van deze warmteaanvallen ligt tussen één en twintig keer per dag.
  • Hartslag: tijdens een opvlieger stijgt je hartslag.

Lees hier meer over opvliegers.

Wat kan je zelf doen tegen opvliegers?

Enkele tips:

  • Draag luchtige kleding, liefst uit natuurlijke stoffen.
  • Kleed je in laagjes, zodat je een laagje uit kan doen als je opvliegers krijgt.
  • Leg schone kleding binnen handbereik als je gaat slapen. Zo kun je 's nachts snel wisselen bij hevig zweten.
  • Een natte koude doek tegen de binnenkant van de ellebogen, polsen of achterkant van de nek kan ook helpen.
  • Drink een glas ijskoud water.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.
  • Voorkom stress en zorg voor voldoende ontspanning. Bijvoorbeeld door te sporten of aan yoga of meditatie te doen.

Voedingsadvies bij opvliegers

Tijdens de overgang wordt je stofwisseling langzamer. Eet dus ook wat minder om je gewicht op peil te houden, ongeveer twee derde van wat je gewend bent. Eet gezond en gevarieerd. En zet wat vaker voedingsmiddelen op het menu die je lichaam door de overgang en de opvliegers heen helpen, zoals:

Producten die rijk zijn aan fyto-oestrogenen:

  • ananas
  • appel
  • bloemkool
  • broccoli
  • wortelen
  • aardappelen
  • spruitjes
  • anijs
  • kruizemunt
  • zoethout
  • sojaproducten, ook deze zijn rijk aan fyto-oestrogenen.

Soja vind je in producten zoals:

  • tofu (sojakaas)
  • tempeh (gefermenteerde soja)
  • sojamelk
  • volkorenproducten

Vermijd geraffineerde producten (van wit meel en witte suiker). Let ook op met sterk gekruid voedsel, alcohol of cafeïne.

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz

Video overgang

Bekijk hier de video rond overgangsverschijnselen, met o.a. Martine Prenen in de hoofdrol:


Natuurlijke hulp bij opvliegers

A.Vogel Famosan Salvia tabletten
Gebruik, ingeval van veelvuldige en hevige opvliegers, Famosan Salvia tabletten van A.Vogel. Hiermee kan je de opvliegers sterk doen verminderen in aantal en in hevigheid.

Meer over

Menopauze
Nachtelijke opvliegers
Overgang en zweten
Leeftijd overgang
Overgang en gewichtstoename
Overgang en oestrogeen
Hormonale disbalans
Overgangsklachten
Overgangsverschijnselen
Duizeligheid
Vermoeidheid
Menstruatie in de overgang

Meer weten?


Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje