A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Menstruatieklachten

Menstruatieklachten

0

De menstruatie – ook maandstonden genoemd – is de vierwekelijks terugkerende cyclus bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd. De hele menstruatiecyclus is erop gericht om de baarmoeder van de vrouw klaar te maken voor een eventuele zwangerschap. Als er geen zwangerschap volgt, worden de voorbereidingen tenietgedaan en uitgescheiden en dat noemen we de menstruatie.

Wat zijn menstruatieklachten?

Men heeft wel eens uitgerekend dat een vrouw gemiddeld zeven jaar van haar leven ongesteld is. Voor sommige vrouwen gaat de menstruatie gepaard met allerlei klachten. Zelfs tijdens de dagen voorafgaand aan de menstruatie hebben veel vrouwen al klachten. Deze klachten worden verzameld onder een aparte naam, namelijk PMS (premenstrueel syndroom). Onder de noemer PMS valt een hele lijst van wel 150 klachten, waaronder geïrriteerdheid, somberheid, gespannen en gevoelige borsten, opgeblazen gevoel en stemmingswisselingen. De klachten die rondom de menstruatie ontstaan kunnen dus zowel lichamelijk als geestelijk van aard zijn.

Onregelmatige menstruatie

Een normale menstruatiecyclus duurt 26, 28 of 30 dagen. Maar van nature hebben vrouwen zelden een exact regelmatige cyclus. Ook de periode van de menstruatie kan bij elke vrouw in lengte variëren van drie dagen tot een week.

Verschillende factoren kunnen voor een onregelmatige cyclus zorgen: stress, slechte gezondheid, medicijngebruik, vakantie, een operatie.

Ook bij jonge meisjes is onregelmatige menstruatie een bekend fenomeen. Bij vrouwen van meer dan 45 jaar, kan een onregelmatige cyclus dan weer de aankondiging van de menopauze zijn.

Wat kan je doen om het ongemak te verzachten?

  • Doe geen zware fysieke arbeid en probeer zoveel mogelijk te ontspannen.
  • Zorg voor voldoende ontspanning in de frisse buitenlucht.
  • Neem af en toe een warm bad (37°C) met een aftreksel van kamille, duizendblad, rozemarijn en citroenmelisse. 

Te zwakke menstruatie

Als iemand slechts om de zes weken ongesteld is, en vaak ook nog maar gedurende één of twee dagen, dan spreken we van een zwakke menstruatie. De oorzaak moet worden gezocht in de hormoonhuishouding, het gebruik van medicijnen (hormoonpreparaten), een aangeboren afwijking of een trage schildklierwerking. In deze gevallen is het best een arts te raadplegen.

Te sterke of langdurige menstruatie

Als iemand langer dan zes dagen menstrueert spreken we van een te langdurige menstruatie.

Raadpleeg bij elke verandering in duur, heftigheid of pijnlijkheid van de menstruatie de arts voor het stellen van de juiste diagnose. Een nuttige tip is om zware lichamelijke arbeid uit de weg te gaan en te zorgen voor voldoende rust en ontspanning. Bijvoorbeeld door middel van een wandeling in de vrije natuur.

Tip bij menstruatieklachten: verbeter de stoelgang

Elke maand rondom de menstruatie neemt bij vrouwen de gevoeligheid in de buik sterk toe. Is er dan ook nog sprake van verstopping, dan wordt de dikke darm ook extra gevoelig. En dat kan weer overslaan naar de baarmoeder en de blaas, twee organen die dicht tegen de dikke darm aanliggen. Daardoor hebben vrouwen vaak nog meer last van de menstruatie, vooral vrouwen die van nature nogal gespannen zijn. Het is dan belangrijk te zorgen voor een goede stoelgang, bijvoorbeeld door vezelrijke voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Voedingsadvies bij menstruatieklachten

Bekende huismiddeltjes tegen menstruatieklachten zijn kamillethee of thee van citroenmelisse, duizendblad, marjolein, venkel of zilverschoon. Drink 1 tot 2 kopjes per dag de week voor de menstruatie.

Sommige vrouwen hebben ook meer last van PMS-klachten bij het gebruik van volgende voedingsmiddelen:

  • Koffie
  • Cola
  • Chocolade
  • Zout
  • Alcohol
  • Suiker

Het loont dus de moeite om te trachten deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk te vermijden. In plaats van koffie kun je bijvoorbeeld Bambu drinken.

Weetje: Vrouwen hebben meer ijzer nodig

Omdat vrouwen maandelijks menstrueren, hebben ze meer ijzer nodig dan mannen. Volwassen mannen hebben dagelijks zo’n 9 milligram ijzer nodig, voor vrouwen is dat 15 milligram. Vrouwen die de anticonceptiepil gebruiken hebben dan weer minder ijzer nodig, bij hen ligt de behoefte op 8 milligram per dag. 

Prima ijzerleveranciers zijn vlees, lever, eieren, mosselen, rozijnen, bonen, prei, worteltjes, tomaten en bijna alle verse groene groenten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer.

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

  • Menopauze
  • Invloed van omega 6 op de hormonale balans

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje