A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Zware benen

Zware en vermoeide benen, ontsierde benen

Hoe kom je eraan? En vooral, hoe voorkom je die lelijke benen? En waarom kunnen jouw benen soms zo zwaar en moe aanvoelen? Het heeft allemaal te maken met de circulatie in je lichaam! 

Zware benen: wat is het?

In zware benen zitten eigenlijk interne kanalen die verzwakt en uitgezet zijn. Deze laatste zijn duidelijk zichtbaar als blauwe, meestal kronkelig lopende kanalen waarvan de vorm en de dikte kan variëren. De kleinere soort, takkebosvenen genoemd, komen het meest voor. Mooi zijn ze niet maar meestal geven ze geen problemen. Middelgrote exemplaren zijn tot een paar millimeter dik en soms enkele centimeters lang. Grote vormen zijn zichtbaar als dikke, kronkelige "kabels". Doordat de kanaalwanden meer doorlaatbaar zijn, ontstaan ook ophopingen van vocht in de benen. Dit zorgt allemaal samen dus voor zware benen.

Hoe ontstaan zware benen?

Daarvoor kijken we eerst even naar de circulatie in het lichaam. De grote interne kanalen vervoeren het lichaamsvocht vanuit de lichaamsmotor door het hele lichaam heen. De interne kanalen pompen het vocht weer naar de lichaamsmotor terug. Om te voorkomen dat het vocht naar beneden stroomt zijn de interne kanalen voorzien van kleppen. Deze sluiten het kanaal na elke pompbeweging af.

Het vocht stroomt dus van klep naar klep. Staat er teveel druk op een klep of is de kanaalwand verwijd, dan kan de klep gaan lekken. Het vocht kan dan (deels) weer omlaag stromen. Hierdoor komt er meer druk op het kanaal te staan en wordt deze nog wijder. Dit heeft weer effect op de ondergelegen kleppen. Ook deze zullen minder goed sluiten en uiteindelijk wordt dit zichtbaar uitwendig op het been.

Kenmerken van zware benen

Het begint bijna altijd met kleine ontsierende blauwe lijntjes. Niet zo mooi maar in eerste instantie merk je er weinig van. Omdat de circulatie verstoord geraakt, worden met het vocht ook de afvalstoffen minder goed afgevoerd. In een latere fase kun je hierdoor problemen krijgen zoals:

  • zware benen of vermoeide benen
  • drukkend gevoel in de benen
  • blauwe verkleuringen
  • vochtophopingen rond de enkels
  • onderhuids vochtverlies
  • gezwollen gevoel in de benen en prikkend gevoel in de benen
  • rusteloze benen

Oorzaken van zware benen

Er zijn meerdere oorzaken die tot deze problemen kunnen leiden:

  • Langdurig staan. De zwaartekracht werkt dan voortdurend in op de kleppen.
  • Geslacht: vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. Een bepaalde stof in het lichaamsvocht verzwakt het bindweefsel in de kanaalwanden.
  • Erfelijke aanleg. Sommige mensen worden zelfs geboren met defecte of onvoldoende werkende kleppen.
  • Overgewicht. Dit betekent een overbelasting van de interne kanalen.
  • Zwangerschap. De lichamelijke veranderingen kunnen de kanaalwanden verzwakken. Door de groeiende baarmoeder kan het vocht minder goed terugstromen van de benen naar boven toe waardoor de druk toeneemt.
  • Leeftijd: Hoe hoger de leeftijd, des te slapper de kanaalwanden.
  • Bepaalde ernstige problemen met klonters in de interne kanalen verhogen de druk erin. 

Tips: sporten, steunkousen en nog veel meer!

Beweeg veel, dat stimuleert de circulatie. Vooral  joggen, wandelen, fietsen en zwemmen zijn uitstekende bewegingsvormen. Hierbij trekken de beenspieren samen en masseren ze de interne kanalen.
Doe elke dag enkele oefeningen voor gezonde benen.

  • Voorkom langdurig staan of stilzitten. Heb je een staand beroep, blijf dan in beweging en span regelmatig de kuitspieren aan. Heb je een zittend beroep, ga dan af en toe even lopen.
  • Vermijd knellende kleding en draag elastische steunkousen.
  • Draag gemakkelijke, laaggehakte schoenen en loop als het kan op blote voeten.
  • Leg je benen waar mogelijk wat hoger.
  • Spoel na het douchen of baden de voeten en benen af met koud water. Spoel altijd van de voeten naar boven toe.
  • Til niet te zwaar. Dit zet de interne kanalen extra onder druk, waardoor ze verder kunnen uitzetten.
  • Eet gevarieerd en vitaminerijk: met name vitamine E en C, bètacaroteen, selenium en zink. Dit zijn antioxidanten die vrije radicale wegvangen en helpen bij het beschermen van de cellen en weefsels. 

Natuurlijke hulp voor zware benen

De natuur biedt hulp bij verzwakte interne kanalen die zorgen voor zware benen of ontsierde benen. En wel in de vorm van paardenkastanje (Latijnse benaming Aesculus hippocastanum). Deze krachtige plant bevat aescine, een stof die de de kanaalwanden versterkt en daarmee de doorstroming verbetert.

Je kan ook zelf aan de slag met enkele recepten voor thee, emulsies, omslagen, wikkels en zelfs voor een likeur die kunnen helpen bij zware en vermoeide benen.

A.Vogel Aesculaforce forte tabletten
Aesculaforce forte is een 100 % natuurlijk middel op basis van paardenkastanje. Paardenkastanje bevat onder andere de stof aescine die effectief werkt op de conditie van de interne kanalen. Het bevordert de circulatie en helpt bij het behoud van sterke kanaalwanden. Aesculaforce forte wordt daarom toegepast bij zware, vermoeide en ontsierde benen.

Noot:
Aesculus hippocastanum heeft ook een gunstige invloed bij stoelgang-problemen die eveneens kunnen veroorzaakt worden door een minder goede circulatie. De kanalen aan het uiteinde van de endeldarm (waar de stoelgang moet doorkomen), kunnen uitgezet en verzwakt zijn met een moeilijke stoelgang als gevolg. Door aescine te gebruiken kun je die kanaalwanden verstevigen en zo de stoelgang weer normaal laten verlopen. Een aanverwant product voor dit probleem is Crème Haméliforce om uitwendig te smeren.

Meer over

Tips bij zware benen
Natuurlijke hulp bij zware benen
Oefeningen voor zware benen

Volg A.Vogel op Facebook

Recente berichten

16.12.2014 door Marina Cluysen
Gezonde recepten voor je feestmenu

11.12.2014 door Marina Cluysen
Glutenvrije recepten voor een allergievrij feestmaal

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje McAfee SECURE-sites bieden bescherming tegen identiteitsdiefstal, creditcardfraude, spyware, spam, virussen en online oplichting