A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Stress en spanning

Stress en spanning

0

Tijdig ontspannen en luisteren naar je lichaam... het zijn dé ingrediënten om met periodes van stress en spanning om te gaan. Toch zijn er soms van die momenten waarop het lastig is om te ontspannen en waarop je je onrustig voelt. Op zich is daar niets mis mee, zolang de belasting maar in evenwicht is met wat je lichaam aankan.

Stress en spanning: oorzaken

Wanneer een periode van spanning en kortstondige stress wat langer aanhoudt, kan het zijn dat je een permanente spanning ontwikkelt die een druk uitoefent op je geestelijke en lichamelijke balans. Maar wat zijn nu belangrijke aanleidingen?

  • Veel druk op het werk, veel deadlines: je slaat de pauze over. Je eet niets of snel een kleine zoete hap tussendoor en je drinkt te veel koffie of frisdrank of gebruikt zelfs energiedrankjes om alert te blijven. Door de vele pieken en dalen in je suikergehalte, wisselt je energieniveau en ben je hoe langer hoe minder bestand tegen kortstondige stress.
  • Kortstondige stress en spanningen in je relatie zorgen voor een ongemakkelijk en onrustig gevoel. Je kunt je minder goed concentreren en maakt fouten waardoor het stressniveau weer stijgt.
  • Een tijdrovend of zwaar huishouden is zeer belastend en zorgt voor veel momenten van kortstondige stress de hele dag door. Vaak voelt men zich ook nog schuldig als er taken blijven liggen. Met als gevolg prikkelbaarheid, futloosheid en zelfs slechter slapen.
  • Een overvolle agenda doet een mens de hele dag rondrennen van het ene naar het andere zonder een rustmoment tussendoor te nemen. Kortstondige stress slaat dan snel toe.
  • Niet ontspannen na een drukke dag: men heeft geen fut meer om 's avonds nog iets ontspannends te ondernemen. De spanningen van overdag blijven in je lichaam zitten, stapelen zich op en zorgen voor stapelstress die je niet zo snel kwijtraakt.
Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz Doe de kennisquiz

De invloed op het lichaam van kortstondige stress en spanning

Als stress niet lang aanhoudt en de druk in evenwicht is met wat jouw lichaam aankan, is er in feite niets aan de hand. Gezonde spanning, noemen we dat. Wanneer de situatie van stress echter wat langer aanhoudt, zal je lichaam signalen gaan afgeven om kenbaar te maken dat het uit evenwicht is. Het is dus belangrijk om dat voor te zijn maar ook om de signalen te herkennen en er dadelijk iets aan te doen.

Een langer aanhoudende spanning geeft meestal een onrustig gevoel door het hele lichaam, maar laat zich vaak als eerste in de volgende lichaamsdelen voelen:

  • Het hoofd
  • De maag
  • De zenuwen
  • De schouders
  • De nek

Al deze lichaamsdelen kunnen gevoeliger zijn en daardoor kan je je minder goed in je vel voelen. Je kan een zwaar hoofd hebben of juist een licht en draaierig gevoel ondervinden in je hoofd. Je maag kan overhoop of in de knoop liggen zodat je weinig eetlust hebt. Het omgekeerde kan ook: je eet de hele dag door ongezonde dingen en voelt je daarna niet lekker in je maag of darmen. Je kunt prikkelbaar zijn en weinig geduld hebben. Je schouders en nek zitten vast en voelen niet soepel aan. Ze schreeuwen om een goede massagebeurt om de kortstondige stress van zich af te kunnen schudden.

Tijden van spanning: voeding helpt!

Een sterk zenuwstelsel is erg belangrijk om minder gevoelig voor stress te zijn. Vooral vitamine B is een belangrijke brandstof voor dit stelsel. En ook mineralen zijn essentieel. Maar welke voedingsmiddelen kun je nu het beste eten om in een situatie van spanning en kortstondige stress evenwichtig te blijven?

  • Biologische groenten
  • Biologisch fruit
  • Volkorenbrood
  • Volkorenpasta

Deze voedingsmiddelen zitten boordevol gezonde vitamientjes en mineralen. In tijden van kortstondige stress verbruikt je lichaam namelijk grote hoeveelheden vitamines en mineralen. Zorg dus dat je de voorraad tijdig aanvult door gezonde, natuurlijke voeding te gebruiken. Maak er een gewoonte van om elke dag goed te ontbijten, een gezonde middaglunch te gebruiken en 's avonds een behoorlijke maaltijd met groenten, aardappelen, rijst of deegwaren en afwisselend vlees, vis of ei klaar te maken voor het hele gezin. Dat is de basis voor een goede gezondheid en sterke zenuwen die kortstondige stress goed aankunnen.

Een evenwichtige voeding met volop vers fruit, verse groenten en volkorenproducten is dus erg belangrijk in periodes van kortstondige stress en spanningen. Hier vind je welke vitamines in welke voedingsmiddelen zitten.

Naast voeding kan ook sport een positieve invloed hebben om te ontspannen. Tijdens het sporten maakt jouw lichaam namelijk het hormoon 'endorfine' aan, dat maakt dat je je rustig en goed voelt en minder gevoelig voor spanning en kortstondige stress bent. Las dus elke week minstens twee keer een uurtje sport in: joggen, zwemmen, balsporten... het maakt niet zoveel uit wat je precies doet als je maar beweegt! De frisse buitenlucht doet ook goed want de verse zuurstof die je dan binnenkrijgt voedt elke lichaamscel en doet die beter werken. Leer jezelf de diepe buikademhaling aan. De meeste mensen ademen oppervlakkig en snel maar dieper en trager ademhalen, via de buik, is zoveel beter voor de zuurstofvoorziening van het ganse lichaam. Zit of loop ook niet ineengedoken maar blijf zo veel mogelijk mooi rechtop staan of zitten. Zo kun je kortstondige stress beter de baas.

Voorkomen van kortstondige stress: luister naar je lichaam

In alle gevallen geldt uiteraard dat je zoveel mogelijk naar jouw eigen lichaam moet luisteren om gevoelens van kortstondige stress voor te zijn. Jij kent je eigen lichaam immers het beste. Hieronder lees je een aantal tips om je lichaam en geest in evenwicht te houden en te ontspannen:

  • Praat problemen uit. Dat voorkomt piekeren, gevoelens van spanning, onrust en kortstondige stress.
  • Bouw regelmatig momenten van ontspanning voor jezelf in: een dagje sauna of een middagje winkelen bijvoorbeeld helpen ontstressen. 2x per week sporten na het werk doet dadelijk alle spanningen van je afglijden.
  • Zoek regelmatig gezelschap van goede vrienden om te genieten van de leuke dingen in het leven en kortstondige stress te kunnen vergeten
  • Ga minimaal één keer per dag de frisse buitenlucht in.
  • Leer jezelf aan om diep - via de buik - adem te halen.
  • Pak eens wat vaker een boek. Lezen is ideaal om te ontspannen en te ontstressen.
  • Overloop de overvolle agenda en schrap alle overbodige zaken. Stel prioriteiten.
  • Zoek hulp voor een druk of zwaar huishouden.
  • Leer relativeren

Download het stressdagboek: Hou 2 weken een stressdagboek bij om te weten te komen wat je alledaagse stressbronnen zijn.

Omgaan met spanning

Ook de natuur kan je helpen evenwichtig te blijven in spannende situaties of periodes van spanning. Tal van verse planten en kruiden hebben een rustgevende invloed en helpen je om jouw lichaam en geest te ontspannen en kortstondige stress de baas te kunnen. De passiebloem (Passiflora incarnata), valeriaan (Valeriana officinalis), citroenmelisse (Melissa officinalis) en kamille (Chamomilla officinalis) zijn de meest bekende. Ze helpen je op een gezonde en verantwoorde manier te ontspannen en te ontstressen zonder nare bijwerkingen en zonder je moe of suf te maken. Je kan ook niet afhankelijk worden van deze kruiden zodat stoppen met de inname ervan nooit een probleem vormt.

Natuurlijke hulp bij kortstondige stress en spanning

A.Vogel Passiflora complex forte
Voor al die spannende momenten waarop je een ruggensteuntje kunt gebruiken is er Passiflora complex forte van A.Vogel. Met rustgevende kruiden zoals passiebloem, citroenmelisse en valeriaan.

Tip van de herboriste bij stress

Drinks 's avonds een kamille-infuus in plaats van koffie. Laat water koken en giet er een kopje mee vol. Doe dan pas de kamille erbij en dek de tas af zodat de werkzame etherische olie van de kamille niet vervliegt. Laat 10 minuutjes trekken. Drink het infuus met kleine slokjes. Dit heeft een rustgevend effect op maag, darmen en zenuwen.

Meer over

Stapelstress
Examenstress
Slapeloosheid


Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje