A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Calciumtekort

Calciumtekort

0

De eerste twintig tot dertig levensjaren zijn zeer belangrijk voor de opbouw van botweefsel. Voor sterke botten is voldoende calcium (kalk) en vitamine D nodig.

Wat doet calcium?

Calcium zorgt voor stevigheid. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opname van kalk uit ons voedsel in de darmen. Voor het krijgen en behouden van stevige botten is naast goede voeding ook voldoende beweging nodig. Beweging zorgt voor belasting van de botten waardoor ze stevig worden en blijven en minder snel breken. Rond het dertigste levensjaar hebben botten hun maximale dichtheid en stevigheid bereikt. Daarna kan de hoeveelheid calcium in het bot langzaam veranderen. Met name tijdens de overgang kan tekort aan kalk optreden.

Calcium is ook bij veel stofwisselingsprocessen betrokken en van belang voor een goede weerstand. Tekort aan kalk is vaak een gevolg van het gebruik van geraffineerde voeding, zoals producten die van wit meel en witte suiker zijn gemaakt. Ook tijdens een zwangerschap kan kalktekort optreden. Bij veel mensen verloopt de mineraalhuishouding van de cellen niet optimaal. Ze eten wel voldoende kalkrijke voeding, maar het lichaam is niet in staat de in het voedsel aanwezige mineralen op te nemen.

Tips voor voldoende calcium

Het is allereerst belangrijk om geregeld buiten te zijn. Door zonlicht vormt zich namelijk vitamine D in de huid. En vitamine D stelt ons lichaam in staat om kalk op te nemen. Het is niet nodig om uitgebreid te gaan liggen ‘bakken’ in de zon. Je krijgt al genoeg zonlicht als je geregeld met een onbedekt hoofd en blote armen naar buiten gaat.

Voedingsadvies bij tekort aan kalk

De voeding is natuurlijk ook belangrijk.
Vervang alle verschraalde, geraffineerde voeding door:

  • volwaardige, natuurlijke kost, zoals zilvervliesrijst
  • veel rauwkost in de vorm van geraspte worteltjes, sla van witte kool, koolrapen met blad en stengel, knolselderij, radijs, waterkers
  • look, sojaproducten, vijgen, rozijnen, paranoten, amandelen, maanzaad en reformzuurkool
  • Uiteraard bevatten ook zuivelproducten veel kalk. Geef de voorkeur aan yoghurt, biogarde, karnemelk en kwark. 

Natuurlijke hulp bij tekort aan kalk

A.Vogel Urticalcin
Bevordert het vermogen van het lichaam om uit het voedsel de noodzakelijke mineralen, in het bijzonder calcium, op te nemen.

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje