A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Spieren en gewrichten

Spieren en gewrichten

4

In elk lichaam zitten zo’n tweehonderd botdelen die samen het skelet vormen. Deze zijn met elkaar verbonden door gewrichten, met een totaal gewicht van tien kilo. Oersterk en super stevig. Het skelet geeft vorm aan het lichaam, beschermt de weke delen en de spieren kunnen er zich aan hechten. Het is een opslagplaats voor calcium en speelt een rol bij de aanmaak van rode en witte bloedlichaampjes.

Constant vernieuwd

Bot is zeker geen dood materiaal. Er worden voortdurend cellen in afgebroken en aangemaakt. Het vernieuwt zich dus constant. Zo om de twee jaar is het zelfs volledig vernieuwd! Kleine lichaamskanaaltjes dringen in het bot en voorzien het van voeding en zuurstof en nemen de afvalstoffen mee terug. Op de leeftijd van 30 jaar heeft het skelet zijn optimale dichtheid en stevigheid bereikt. Daarna neemt de hoeveelheid calcium in het bot weer langzaam af. De botten worden poreuzer.

Beweging

De botdelen zijn verbonden met elkaar door middel van een gewricht. De beweeglijkheid wordt in toom gehouden door gewrichtsbanden. Maar met alleen botten en gewrichten kunnen we ons nog niet voortbewegen. Daar zijn ook spieren voor nodig.

Via een prikkel vanuit het ruggenmerg zal een spier gaan bewegen: ze trekt samen en ontspant. Op plaatsen waar niet zoveel ruimte is, zoals in vingers en in handen, gaan spieren over in pezen. Als alle beweegbare delen van het skelet soepel functioneren, merk je er weinig van. Maar helaas is dat, vooral op oudere leeftijd, niet altijd zo. Er kunnen kortstondige problemen ontstaan zoals een stijve nek maar ook ernstige, langdurige problemen.

Regelmatig bewegen

Bewegen is gezond, niet enkel voor de spieren en gewrichten. Door regelmatig te bewegen, voel je je fitter en zie je er ook beter uit. Een half uur per dag volstaat eigenlijk al. Valt goed mee, toch? Je kan bijvoorbeeld naar je werk fietsen, een halte eerder afstappen van de bus of tram, de trap nemen in plaats van de lift, een wandelingetje maken na het eten, … Je hoeft dat half uur overigens niet in één keer vol te maken. Drie keer tien minuten bewegen is ook goed, met een minimum van vijf minuten per keer.

Als de spieren en gewrichten soepel hun werk doen, merk je daar weinig van. Maar iedereen heeft wel eens ervaren dat dat anders kan zijn na intensief sporten, uitgebreid tuinieren of ander zwaar lichamelijk werk. Je kunt dan hinder ondervinden van stijve of stramme spieren. Ook je leeftijd speelt een rol.

Button-bewegen

Regelmatige lichaamsbeweging voor soepele gewrichten

Bewegen kost energie, maar geeft ook energie. Wanneer je lichamelijk fit bent, werkt alles beter. De spijsvertering werkt efficiënter, de spieren zijn soepeler, de lichaamsmotor is krachtiger en de circulatie is beter. Ook de andere lichaamsonderdelen hebben er profijt van, evenals de geest. Je bent nooit te oud om regelmatig te bewegen.

Button-soepele-spieren-gewrichten

Soepele spieren en gewrichten

Maar wat te doen als jouw spieren en gewrichten niet soepel zijn?  Veel mensen herkennen het wel: krakkemikkige gewrichten in de ochtenduren en een koud gevoel in de spieren. Dan kan het verleidelijk zijn om minder te gaan bewegen. Maar juist dan is beweging belangrijk om de soepelheid en bewegingsfuncties zo veel mogelijk te behouden. Denk hierbij aan beweging die weinig belastend is voor de spieren en gewrichten, zoals zwemmen, yoga, aqua-joggen en tai chi.

Vooral bij sporters treden nog al eens problemen op met spieren en gewrichten. Maar ook in het gewone leven is een ongelukje snel gebeurd, bijvoorbeeld door een val. Een slechte conditie of een slechte circulatie is ook nefast.

Opwarming

Door de spieren goed voor te bereiden op de arbeid die ze moeten verrichten, kan men veel problemen vermijden. Vanuit de sportwereld is het begrip “warming up” bekend. Door middel van oefeningen, warmtebehandeling (douche, bad of sauna) en rekken en strekken wordt het lichaam voorbereid op de komende inspanningen. Is er toch een probleem opgedoken dan wordt er  aangeraden om een arts te raadplegen bij verdikking of roodheid, als de aangedane plek geen gewicht kan dragen of als de problemen langer dan drie dagen aanhouden.

Oorzaak problemen

Maar hoe ontstaan deze problemen dan juist? Sporters hoor je vaak klagen over verzuurde spieren. Zij leveren prestaties waar relatief veel zuurstof voor nodig is. Spieren hebben die zuurstof nodig om voedingsstoffen te verbranden zodat er energie vrijkomt om te bewegen. Als er niet voldoende uitwisseling van voedings-en afvalstoffen plaatsvindt, ontstaat ophoping van vocht en melkzuur, een stof die bij de verbranding ontstaat. Dit melkzuur prikkelt de zenuwbanen in de spieren en dat wordt als onaangenaam ervaren. Ook mensen die een intensievere inspanning leveren dan normaal, een ongewone beweging maken of een tijdje een andere lichaamshouding als anders aannemen, kunnen hier last van hebben.

Tips

Tips voor sterke botten

Met de leeftijd wordt het bot poreuzer. Normaal gesproken vernieuwt het bot zich voortdurend. Oude cellen verdwijnen, nieuwe worden aangemaakt. Zolang die balans in evenwicht blijft, is er niets aan de hand. Maar vanaf het 30ste levensjaar gaat de afbraak overheersen. Bij vrouwen in de overgang voltrekt dit proces zich nog sneller. De afbraak van het bot is dan groter dan de opbouw ervan. Dat leidt tot een groter risico op problemen met botten en wervels. Je loopt meer kans op botproblemen als deze al in de familie voorkomen, als je (te) mager bent of als je heel weinig melkproducten nuttigt (en dus onvoldoende calcium opneemt). Ook weinig lichaamsbeweging en veel alcohol drinken of roken verhogen de kans op botproblemen.

Uit Australisch onderzoek bij tweelingen is gebleken dat wie tien jaar lang een pakje sigaretten per dag rookt, een botverlies kan verwachten van twee procent. Wie als vrouw van jongs af aan een pakje per dag rookt, kan tijdens de overgang een botverlies van vijf tot tien procent verwachten. Tel daar nog het gemiddelde botverlies van vijftien procent na de overgang bij op!

Aan lichaamspostuur of familiale aanleg kan je weinig doen. Maar andere factoren heb je zelf in de hand. Zo moet je tijdens de groei (wanneer de botten worden gevormd) ervoor zorgen dat de botten een maximale botdichtheid bereiken.

  • Alcohol:
    Beperk de consumptie van alcohol en stop met roken.
  • Lichaamsbeweging:
    Zorg ervoor dat je regelmatig lichaamsbeweging krijgt in de frisse buitenlucht. Dagelijks een half uurtje volstaat. Vooral bezigheden waarbij je op de benen staat, zijn noodzakelijk: wandelen, tennissen, badmintonnen en joggen. Maar ook touwtjespringen of de trap op -en afrennen zijn prima.
  • Zonlicht:
    Dagelijks een uurtje in de zon, zo mogelijk met ontblootte armen, bevordert de vorming van vitamine D in de huid.
  • Zuivelproducten:
    Zorg er op elke leeftijd voor dat je voldoende kalk binnenkrijgt. Geregeld zuivelproducten eten (kwark, biogarde, karnemelk) en salades van koolsoorten, noten, zaden en pitten zijn aan te bevelen.
  • Zout:
    Gebruik weinig zout. Breng gerechten op smaak met kruiden en specerijen.
  • Basen en magnesium:
    Zorg voor een basenoverschot in je voeding. Dit komt neer op zo min mogelijk verzurende voedingsmiddelen zoals vlees, ei en kaas te gebruiken en zo veel mogelijk ontzurende voeding zoals groenten en fruit. Deze leveren ook magnesium, een mineraal dat eveneens een belangrijke rol speelt bij de kalkhuishouding.
Gezond kraakbeen

Gezond kraakbeen

Gewrichten vormen de bewegende verbinding tussen twee botdelen. De botdelen bewegen over elkaar heen. Daarom zijn ze bekleed met kraakbeen. Dit kraakbeen zorgt ervoor dat de gewrichtsoppervlakten precies op elkaar passen en de druk op de gewrichten goed wordt verdeeld. Een goede conditie van het smeermiddel tussen de gewrichten is nodig om het kraakbeen gezond te houden. Het smeermiddel zorgt er ook voor dat de in het gewricht gevormde afvalstoffen afgevoerd worden. Het smeermiddel tussen de gewrichten is dus belangrijk voor het behoud van soepele gewrichten.

Problemen met kraakbeen

Met het ouder worden, gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit. Vooral in gewrichten zoals  de nek, de duimbasis, de knieën, de onderrug en de heupen kan dit gebeuren. Hierdoor kunnen de botuiteinden niet meer soepel bewegen en krachten die op het gewricht komen te staan minder opvangen. Het kan daardoor gemakkelijk van vorm veranderen. Het wordt bijvoorbeeld breder of krijgt uitsteeksels. Gevolg is functieverlies en slijtage. De problemen die hierdoor ontstaan, doen zich vooral voor na een periode van rust, bijvoorbeeld na het opstaan, maar nemen na een poosje weer af. Met dit soort problemen wordt er best naar een arts gegaan.

Tips

Tips voor gezond kraakbeen

Men kan ook zelf nog een aantal aanvullende maatregelen treffen zoals:

  • Beweging:
    Blijf in beweging om verstijving tegen te gaan. 30 minuten per dag volstaat al.
  • Warmte of koude:
    Warme of koude kompressen helpen om het kraakbeen soepel te houden.
  • Vocht:
    Vermijd vochtige en koude ruimten.
  • Rust:
    Vermijd te grote lichamelijke en geestelijke inspanning. Neem op tijd rust. Zorgen voor een goede nachtrust, comfortabel passende kleding en schoenen.
  • Lichaamshouding:
    Een verkeerde lichaamshouding kan op termijn veel schade berokkenen. Let er daarom op dat je steeds een correcte lichaamshouding hanteert.
Voedingsadvies

Voeding en spieren en gewrichten

Het geeft te denken dat problemen met spieren en gewrichten  in ontwikkelingslanden pas de kop opsteken als ze in aanraking komen met het westerse leef-en voedingspatroon. Daarvoor voedde men zich vooral met plantaardige voedingsmiddelen. De westerse voeding bevat meer eiwitten, vooral in de vorm van vlees. Een voeding met een basenoverschot is ideaal. In de praktijk betekent dit vooral de hoeveelheid eiwit in de voeding beperken: dus minder vlees, vis en kaas en meer groenten, rauwkostsalades en fruit op het menu zetten.

Andere tips

  • Kruidenthee:
    Drink kruidenthee van berkenblad, heermoes, kattedoorn, jeneverbes, brandnetel en guldenroede.
  • Aardappelsap:
    Aardappelsap bindt urinezuur en kan daardoor een gunstig effect op gewrichtsproblemen hebben. Drink dan ’s morgens op nuchtere maag het vers uitgeperste sap van een middelgrote aardappel (niet langer dan zes weken na elkaar!).
Voedingsadvies

Goede voeding bij gewrichtsproblemen

  • Ontbijt:
    De dag begint met muesli, bestaande uit drie tot vijf eetlepels volkoren muesli met twee of drie geraspte appels en seizoensfruit. Eventueel kan je er nog een paar volkoren boterhammen bij eten.
  • Lunch:
    Eet bij voorkeur ’s middags warm in plaats van ’s avonds. Gebruik veel groenten, kort gestoofd of in de oven gegratineerd. Looksoorten, andijvie, artisjokken, venkel, courgettes, aubergines, koolrabi, witlof, selderij, worteltjes en bietjes zijn allemaal erg goed. Begin elke maaltijd met een rauwkostschoteltje met witte kool, zuurkool, worteltjes, witlof, kerssoorten, molsla, veldsla of brandnetel. Marineer de salade met een sausje op basis van kwark of biogarde, vermengd met citroensap of Molkosan, een scheutje room en wat koudgeperste, plantaardige olie. Vergeet ook de tuinkruiden niet zoals knoflook, mierikswortel en bieslook. Varieer met zilvervliesrijst, aardappelen, gierst, boekweit, peulvruchten of maïs. Als eiwitbronnen gebruik je bij voorkeur sojaproducten. Wees zeer matig met (mager) vlees. Een of tweemaal per week is vis toegestaan.
  • Avondmaaltijd:
    Deze moet licht verteerbaar zijn.
Pijn

Te veel urinezuur

Dit geeft vooral veel problemen met de grote teen en soms ook in de oorschelp en dat voelt men vooral ’s nachts. Dit kan weken aanhouden. Het probleem komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Het kan aanleg zijn, een verstoorde eiwitstofwisseling, maar het probleem kan ook door verkeerde voeding veroorzaakt worden. Bij vertering van bijvoorbeeld eiwitten ontstaat namelijk urinezuur. Dit is een normale afvalstof. Soms wordt het urinezuurgehalte echter zo hoog dat de nieren en de huid niet langer in staat zijn om het urinezuur uit te scheiden. Deze urinezuurkristallen hopen zich dan op in spieren en gewrichten. Deze maatregelen kunnen helpen:

  • Afvallen:
    Bij overgewicht: langzaam afvallen.
  • Warmte:
    Warme pakkingen en een warm bad zijn goed. Voer de temperatuur geleidelijk op en voeg kamille, heermoes of jeneverbes aan het warme water toe. Ook een bezoek aan de sauna stimuleert de uitscheiding van afvalstoffen uit je huid.
  • Koude:
    Een koude omslag of ijsblokjes in een plastic zakje en een handdoek kan helpen als het gewricht warm en rood is Voeding is hier heel belangrijk. Eet met mate orgaanvlees, vis met vel (forel, haring, makreel en sardines), ansjovis, garnalen, gistextract, wild. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk veel purine waaruit urinezuur gevormd wordt in het lichaam.
  • Eiwitten:
    Matig zijn met eiwitten. Het kan zelfs goed zijn om eenmaal per jaar gedurende vier weken een eiwit-afbrekend dieet te volgen (Wentdieet). In die periode eet men strikt veganistisch: geen vlees, vis, ei, melk of melkproducten. Plantaardige voedingsmiddelen zijn wel toegestaan, met uitzondering van soja omdat dit rijk is aan plantaardige eiwitten.  Na die vier weken mag weer worden overgegaan op een gemengd voedselpakket, met een matig gebruik van vlees en vleesproducten. Eén maaltijd per dag, één dag per week en een maand per jaar moeten vervolgens strikt veganistisch blijven. Veel drinken is ook belangrijk: vooral mineraalarm, niet bruisend bronwater: 2,5 tot 3 liter per dag drinken. Ook kruidenthee: heermoes, jeneverbes, berkenblad, guldenroede, kattendoorn, peterselie, brandnetelblad mag. Als tafelwater is Molkosan aangeraden: 1 à 2 eetlepels in een glas water.  
Behandeling

Natuurlijke hulp voor soepele spieren en gewrichten

A.Vogel Alchemilla + Glucosamine

Alchemilla+Glucosamine bevat drie weldoende plantenextracten die de gewrichten soepel en het kraakbeen in topconditie houden. Dit middel bevat bovendien 100% plantaardige glucosamine dat zorgt voor de opbouw van kraakbeen en smering van de gewrichten.

A.Vogel Arnica forte gel

Voor uitwendig gebruik. Voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld na het sporten of na andere intensieve lichaamsbeweging. Ook goed  wanneer je op hogere leeftijd bent en meer ondersteuning kan gebruiken voor je spieren en gewrichten. Arnica forte gel bevat een sterke concentratie aan stoffen uit valkruid (Arnica Montana). Valkruid bevordert de doorbloeding van de huid en daarmee de afvoer van afvalstoffen. Tweemaal daags zachtjes inwrijven volstaat.

Alle producten kunnen onderling gecombineerd worden.

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje