A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Stoelgang

Stoelgang

9

Voor het behoud van een regelmatige stoelgang zijn voedingsvezels van belang. Veel van ons voedsel is echter geraffineerd, waardoor het gehalte aan voedingsvezels is verminderd. Deze voedingsvezels, die vooral in groenten, fruit en volkorenproducten zitten, zijn belangrijk om onze darmen in beweging te blijven houden. Ook voldoende drinken, voldoende bewegen en regelmatig eten zijn van belang voor het behoud van een regelmatige stoelgang. Soms heeft de stoelgang extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld tijdens reizen en vakantie!

Stoelgangproblemen en verstoorde darmflora

Het is een drukte van belang in de darmen. Hier huizen namelijk zo’n 100.000.000.000.000 micro-organismen, verdeeld in driehonderd tot vijfhonderd bevolkingsgroepen! Logisch dat niet altijd alles in harmonie verloopt. Door verkeerde voedingsgewoonten, (langdurig)pillen gebruik, alcohol en dunne/snelle stoelgang kan het evenwicht in de darmflora verstoord geraken.

Omdat de darmflora heel belangrijk zijn voor een goed verloop van de spijsvertering, kunnen hierbij tal van problemen ontstaan: spijsverteringsstoornissen, winderigheid, opgeblazen gevoel, verlaagde weerstand en zelfs vitaminengebrek.

Te dunne of te snelle stoelgang op reis

Dit is verreweg het meest voorkomend probleem op reis. Zeker in warme landen, waar de hygiëne soms slecht is en het drinkwater onbetrouwbaar.

Je kunt veel narigheid voor zijn door:

  • Bij onbetrouwbaar drinkwater alleen bron-of mineraalwater uit flessen te drinken.
  • Laat het flesje in restaurants in je aanwezigheid openen.
  • Koop nooit onverpakt schepijs bij een stalletje langs de weg.
  • Eet alleen goed doorbakken of doorgekookt vlees, kip, garnalen en mosselen.
  • Was ook steeds de handen goed met water en zeep na elk toiletbezoek.

Heb je het toch te pakken, dan zorgen de volgende maatregelen voor het weer in orde brengen van de spijsverteringsproblemen:

  • veel water drinken, 2 tot 3 liter per dag om het vochtverlies te compenseren. Drink deze hoeveelheid verdeeld over de dag in kleine hoeveelheden.
  • Als dranken zijn geschikt: ORS drank (zelf te maken door een kwart theelepeltje keukenzout en een eetlepel suiker in een glas water op te lossen), slappe thee, bouillon of heldere soep, rijstwater, versgeperst wortelsap. 
  • Als vaste voeding kan je bosbessen, bananen, geraspte appels, worteltjes, rogge, beschuit, oud brood en havervlokken gebruiken.
  • Zure melkproducten zoals yoghurt, karnemelk en kwark zijn goed voor het in balans brengen van de darmflora.

Te trage of moeilijke stoelgang

De een moet iedere morgen om zeven uur, de ander gaat maar een keer in de drie dagen voor een grote boodschap naar het toilet. Iedereen heeft zijn eigen ritme, ook wat de stoelgang betreft. Het wordt anders wanneer dat ritme negatief wordt verstoord: te snel en te dun of juist te traag en te moeilijk.

Wanneer de afgewerkte voedingsresten de dikke darm te traag passeren, wordt er meer vocht aan onttrokken dan normaal het geval zou zijn. Het resultaat is dan harde ontlasting en verstopping. Met als gevolg dat zich in de dikke darm voedselresten ophopen en een rottingsproces op gang komt, waardoor schadelijke, giftige stoffen die normaal gesproken op dezelfde dag het lichaam via de ontlasting zouden verlaten, nu in het lichaam worden opgenomen. Hierdoor stapelen bepaalde afvalstoffen zich op en wordt de lever overbelast. Dit kan leiden tot niet fit zijn, lusteloosheid, vatbaarheid voor allerlei problemen en een onzuivere huid. Ook de darm zelf wordt bij verstopping niet voldoende gereinigd. Er is dus alle reden om verstopping voor te zijn of op te heffen.

Soms is vezelarme voeding de oorzaak, maar ook een gebrek aan lichaamsbeweging kan verstopping veroorzaken. Andere oorzaken zijn: bepaalde producten die men inneemt en hun bijwerkingen, psychische problemen en hevige emoties, te weinig drinken, lever -en galblaasstoornissen of hormonale stoornissen.

Wat te doen bij verstopping?

  • Vermijd zeker het langdurig gebruik van laxeermiddelen want deze maken de darm op de duur "lui".
  • Ga dagelijks de buitenlucht in en kies voor een gezonde activiteit zoals wandelen en fietsen.
  • Zorg dat er sprake is van een evenwichtige, overzichtelijke levenswijze wat ook betekent dat er evenwicht moet zijn tussen ontspanning en inspanning.
  • Stel toiletbezoek niet uit, geef toe aan aandrang en neem dan rustig de tijd.
  • Vermijd eten volgens de "hap-slik-weg" methode. Neem de tijd voor maaltijden en kauw goed.
  • Vermijd vezelarme voeding zoals wit brood en andere geraffineerde voedingsmiddelen. Gebruik vezelrijke voeding, bijvoorbeeld graan- en volkorenproducten, zilvervliesrijst en muesli, groenten (ook rauwkost) en fruit, pruimen, druiven, frambozen, vijgen, noten, sesamzaad, lijnzaad en havermout.
  • Als je voorheen weinig vezels gebruikte en nu overschakelt op vezelrijke voeding, kun je in het begin een opgeblazen gevoel of winderigheid ervaren. Probeer dan de hoeveelheid vezels in de voeding geleidelijk op te voeren. Na één tot twee weken gaan de klachten meestal weer over.
  • Drink ook voldoende, ten minste 1,5 tot 2 liter mineraalarm bronwater of kruidenthee per dag. Drink 's morgens op nuchtere maag twee glazen lauw water. Hierdoor komt de darmwerking op gang.

Stoelgangproblemen: hulp uit de natuur

A.Vogel Tormentavena
Dit natuurlijke product heeft een positieve invloed op de darmfunctie en helpt de ontlasting dikker te maken. Daarmee draagt het bij aan een goede spijsvertering. Bij een te snelle stoelgang elk uur 1 tablet innemen.

A.Vogel Aciforce
Aciforce van A.Vogel is een product dat valt onder de zogenaamde voedingssupplementen. Dit is een supplement dat voor de mens nuttige micro-organismen bevat. De drie miljard actieve micro-organismen die Aciforce per dosering bevat,vullen je darmflora aan. Bijvoorbeeld na het volgen van een antibioticakuur.

A.Vogel Linoforce
Een natuurlijk middel dat helpt de ontlasting zachter te maken. Het belangrijkste ingrediënt is lijnzaad. Daarnaast bevat Linoforce nog twee natuurlijke bestanddelen die de darmwerking en een regelmatige stoelgang ondersteunen.

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje