A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Geheugenstoornissen

Geheugenstoornissen

0

We vergeten allemaal wel eens iets. Omdat we moe zijn, te veel aan ons hoofd hebben of als we een dagje ouder worden. Maar wie zijn geheugen blijft “trainen”, blijft ook op latere leeftijd scherp.

Een goede doorbloeding van het hoofd speelt een grote rol bij een goed geheugen. Zolang de doorbloeding goed blijft, is er voldoende aanvoer van zuurstof en glucose en dat zijn de brandstoffen van het hoofd. Beide stoffen zijn belangrijk voor de concentratie en het geheugen.

Geheugenstoornissen voor zijn

Om geheugenstoornissen te verhinderen is het belangrijk om geestelijk actief te blijven. Enkele Duitse wetenschappers bevelen dagelijkse geheugentraining aan bijvoorbeeld door het oplossen van enkele puzzels of vraagstukken. Ook volgende tips geven het geheugen een steuntje in de rug:

  • Geef alles een vaste plaats: sleutels, portemonnee, enzovoorts.
  • Leg een notitieblok of een agenda op een vaste plaats, bijvoorbeeld bij de telefoon, en noteer alles wat onthouden moet worden.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en een juiste ademhaling: dit bevordert de opname van zuurstof en de doorbloeding van de hersenen.
  • Blijf onder de mensen. Volg bijvoorbeeld een cursus.

Voedingsadvies voor een goed geheugen

Gebruik verse groenten en fruit, liefst biologisch geteeld. Daarin zit veel fosfor, een stof die het denkvermogen stimuleert. Vooral in de schil van appels zit veel fosfor. Eet daarom onbespoten en zorgvuldig gewassen appels.

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje