A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Examenstress, tips

Meer tips bij examenstress

2

Een spannende periode van examens staat voor de deur. Je kind of kleinkind moet in een korte tijd veel presteren om zo de opleiding af te ronden. Dit kan veel stress en spanning met zich meebrengen. Een gezonde levensstijl is belangrijk om goed door deze periode heen te komen. Voeding speelt daarbij een grote rol, maar ook een rustige plaats om te studeren helpt bij een goede voorbereiding op de examens. Zo kan je examenstress zoveel mogelijk vermijden.

Gezond eten

Niet voor niets wordt er gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Een goed ontbijt geeft de hersenen brandstof, in de vorm van glucose. Met langzame koolhydraten (bruin brood, yoghurt met muesli of Brinta) krijgt het lichaam voor een langere tijd energie. En dat kunnen examenkandidaten wel gebruiken. Voldoende vitamines (zoals vitamine C) en mineralen (zoals ijzer in vlees, vis, granen en groenten) zorgen bovendien voor een betere concentratie en maken dat je zoon of dochter zich fitter voelt. Lijnen in de examenperiode is absoluut af te raden. In deze periode van examenstress heeft het lichaam, en zeker de hersenen, de energie uit voedsel juist hard nodig.

Water drinken

Voldoende water, minimaal 1,5 liter, drinken is altijd goed en zeker tijdens de examenperiode. Water helpt namelijk de voedingsstoffen en zuurstoftoevoer te regelen, verwijdert afvalstoffen uit het lichaam, beschermt de organen en weefsels en houdt het lichaam op temperatuur.

Studeren zonder afleiding

Een opgeruimd bureau zorgt ervoor dat uw kind/kleinkind niet snel wordt afgeleid. De computer wordt waarschijnlijk veel gebruikt om sociale contacten te onderhouden en is daarom niet bevorderlijk voor de concentratie. Veel jongeren kunnen prima leren als de radio aanstaat, maar een televisie is weer wat te veel van het goede.

Een goede planning helpt

Blijft jouw student ondanks alle voorbereidingen, toch last houden van examenstress? Dan is het voor hem/haar goed om ruim op tijd op school aanwezig te zijn. Ook het eerst doorlezen van alle opgaven en niet te lang zitten piekeren op het antwoord op de eerste of tweede vraag geven rust. Het gebruik van Passiflora complex forte kan ondersteunend zijn in deze periode. Dit krachtige, natuurlijke middel helpt bij innerlijke onrust en stress, overgevoeligheid en examenstress. En misschien kan je ook nog helpen met het maken van een planning met hierin ook ruimte voor ontspanning.

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje