A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Examenstress

Examenstress

0

Een beetje stress voor de aankomende examens is niet erg, het helpt zelfs om beter te presteren. Maar als de spanning te veel wordt, gaat het tegenwerken. Sommige kinderen klappen tijdens een examen zelfs helemaal dicht. Een ondersteunend supplement dat kalmeert, maar waarbij je wel alert blijft, is in zo'n geval welkom. Ook onderstaande tips helpen! 

Tips voor iedereen die ontspannen door de examentijd wil komen:

Goed studeren helpt tegen examenstress

Herhalen
Door telkens kleine blokken tekst te herhalen, sla je meer op in je geheugen dan wanneer je alleen maar grote lappen tekst neemt. Werk op twee verschillende dagen telkens een half uur aan dezelfde stof, en niet op één dag een heel uur lang. Herhaal de stof kort én met regelmaat.

Opschrijven
Heb je moeite met het erin stampen van de stof? Schrijf het dan op. Je leert dan extra veel: je moet de tekst namelijk eerst lezen, dan samenvatten en dan nog eens opschrijven. Zo ben je er drie keer mee bezig geweest!

Maak spiekbriefjes!
Niet om te gebruiken op je examen maar wel om thuis overal op te hangen. Boven je bureau, op de wc, in de keuken, boven het bad. Hoe vaker je de leerstof herhaalt, hoe beter je onthoudt.

Zorg goed voor jezelf tijdens de examens

Niet snoepen maar sporten
Wie stress heeft, produceert extra adrenaline en dat verhoogt de behoefte aan zoetigheid. Probeer die drang te weerstaan, want het eten van extra zoetigheid jaagt de adrenalineproductie alleen maar op. Ga liever sporten. Dan wordt het teveel aan adrenaline op een gezonde manier verbruikt zonder extra aan te maken (en het is nog goed voor je conditie ook).

Extra vitamine B
Zorg voor voeding waarin meer dan voldoende vitamine B zit. Dit helpt bij stress en een prikkelbare gemoedstoestand. Vitamine B zit onder andere in: kip, kalfsvlees, haring, tonijn, makreel, aardappelen, zilvervliesrijst, witte bonen, volkorenbrood, eieren, erwten, sojabonen, bloemkool, spruiten, biergist, bananen, grapefruit en walnoten.

Oppeppers?
Drink niet teveel koffie en rook niet teveel. Je wordt er niet fitter van of helderder in je hoofd. Bewaar het drinken van alcohol tot na het examen. Alcohol maakt immers minder alert.

Ga lekker naar buiten
Bewegen in de frisse lucht ontspant en geeft extra energie.

Natuurlijke hulp bij examenstress

A.Vogel Passiflora complex forte
Dit bevat o.a. de rustgevende kruiden passiebloem, citroenmelisse en valeriaan. Het zijn planten die al eeuwenlang gebruikt worden om hun rustgevende en ontspannende werking. Passiflora complex forte van A.Vogel is een natuurlijke rustgever die helpt spanningen te verminderen. Het maakt je rustig en toch houd je een helder hoofd. Je wordt er niet slaperig of suf van. Je concentratie blijft goed!

Passiflora complex forte is er speciaal voor al die spannende momenten waarin je wél je hoofd koel moet houden. Zoals tijdens het examen! Doen!

Algemene examentips

Tijdens de examens kan je alle hulp gebruiken. Wij geven hier nog 4 algemene tips die je helpen de examens te overleven.


Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje