A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Burnout

Burnout

1

Een normaal werk- en levensritme levert voor de meeste gezonde mensen geen problemen op. Wanneer de balans tussen werk en ontspanning niet in evenwicht is, kunnen we overspannen geraken.

Natuurlijk is dit per individu verschillend. De belasting kan te groot worden als bijvoorbeeld te veel uren wordt gewerkt, de taken te zwaar zijn, de verantwoordelijkheid te groot is of de werksfeer niet prettig is. Blijft de te grote belasting te lang bestaan, dan bestaat de kans op overwerktheid. Tegenwoordig wordt dit vaak aangeduid met de term “burn-out”.

Wat is een burn-out?

Wie te lang onder fysieke, psychische of emotionele druk staat – een voortdurende toestand van stress dus – kan volledig uitgeput geraken. Op dat moment gebruiken we immers al onze reserves op.

Een burn-out komt steeds vaker voor, ook op jonge leeftijd. Het is een vorm van emotionele en fysieke uitputting. Vooral mensen die emotioneel veel van zichzelf geven (bijvoorbeeld in verzorgende en dienstverlenende beroepen) zijn vaak het slachtoffer.

Hoe burn-out herkennen?

Een burn-out uit zich meestal in lichamelijke en geestelijke klachten, zoals vermoeidheid, spierzwakte, overgevoeligheid voor allerlei prikkels, een verminderde weerstand, slapeloosheid en neerslachtigheid. Meestal hebben deze personen geen plezier meer in hun werk.

Burn-out verhinderen

Als je reserves afgenomen zijn, vermindert je draagkracht en ben je minder goed opgewassen tegen spanningen.

Zorg daarom voor een optimale lichamelijke en geestelijke conditie.

  • Neem voldoende rust, slaap en ontspanning.
  • Zorg voor een gezonde en evenwichtige voeding.
  • Krop problemen niet op, maar praat ze uit.
  • Vermijd fysieke, psychische of emotionele druk.
  • Ga dagelijks de frisse buitenlucht in en verbeter eventueel je ademhalingstechniek.
  • Een warm bad met citroenmelisse, lavendel en rozemarijn werkt ontspannend, evenals een massage met Johannesolie.

Voedingsadvies

Vooral de vitaminen uit de B-groep zijn belangrijk voor het zenuwstelsel. Deze vitaminen vind je onder meer in volkorenproducten en biergist. Vermijd geraffineerde producten, die van wit meel gemaakt zijn, omdat daaruit veel van deze vitamine B is verwijderd.

Ook mineralen vormen een belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding. Groenten en fruit, bij voorkeur biologisch geteeld, zijn rijk aan mineralen.

Natuurlijke hulp

A.Vogel Passiflora complex
Passiflora forte van A.Vogel is een extra krachtig, zuiver natuurlijk middel dat helpt bij innerlijke onrust en spannende situaties, bij zwakke zenuwen en examenvrees. Het helpt snel, terwijl lichaam en geest wel fris en alert blijven.

A.Vogel Echinaforce Vitaal
Echinaforce Vitaal ondersteunt de weerstand en geeft extra energie en vitaliteit. Het unieke aan deze Echinaforce variant is de toevoeging van spirulina en Siberische ginseng, die gezamenlijk ondersteuning bieden voor meer energie en vitaliteit.


Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje