A.Vogel Blog

Taal/Langue

 

Sliep je (weer) slecht vannacht? Lag je te woelen en draaide je je steeds weer om, wanhopig op zoek naar een goede slaaphouding en heb je die niet gevonden? Viel je in slaap een half uur voor de wekker afliep? En ben je dan maar met de moed der wanhoop opgestaan en met wallen onder de ogen aan de nieuwe dag begonnen?

Speelt dit scenario zich regelmatig af in jouw slaapkamer?

Vanaf nu is dit verleden tijd want A.Vogel geeft jou 10 gouden tips tegen slapeloosheid zodat jij voortaan uitgerust en bruisend van energie opstaat!

Wat doen tegen slapeloosheid?

Chronische slapeloosheid heeft verschillende oorzaken en gevolgen, maar het goede nieuws is: je kunt eraan werken. Inzicht krijgen in je slaapproblemen helpt je al een flink eind op weg. De volgende stap? Je slapeloosheid doeltreffend aanpakken. Verkeerde slaapgewoontes doorbreken helpt je al een heel eind op weg! Onderstaande tips tegen slapeloosheid vertellen je hoe je best van start gaat: 

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Het lichaam moet moe zijn om te slapen

Zorg dus overdag voor voldoende beweging, sport en activiteiten, het liefst in de buitenlucht.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Ga op vaste tijden naar bed en luister naar je biologische klok

Ga niet over je grenzen heen en vermijd (als dat kan) ’s nachts werken. Doe geen dutjes overdag of hou het bij één kort dutje van 20 à 30 minuten.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Rituelen voor het slapengaan zijn goed

Voor de een is dat een warme douche, voor de ander lezen. Ontwikkel een ontspannend ritueel op een vast moment van de avond.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Ontspan, doe yoga, ontspannings- of ademhalingsoefeningen

Vermijd om die reden ’s avonds spanningen (ruzie, spannende film of intensieve discussies).

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Kijk kritisch naar je slaapkamer

Rommel, stof en een hoge temperatuur zijn niet goed om in te slapen. Zorg de hele nacht voor ventilatie en kies voor een goede matras.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Gebruik de lichaamseigen stof melatonine

Dim ’s avonds het licht in de huiskamer en hou de slaapkamer goed donker. Wanneer het donker wordt, maakt je lichaam automatisch melatonine aan.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Een massage werkt ontspannend tegen slapeloosheid

Gebruik bijvoorbeeld lavendelolie of neroli olie. Bent u overdag ook gespannen, neem dan Passiflora complex forte in. Dit maakt rustig zonder de concentratie te verstoren en is niet verslavend.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Voedingsadvies

Een glas warme melk is een klassieker om lekker te slapen en dat is feitelijk helemaal niet zo raar. In verschillende voedingsmiddelen zoals melk zitten stoffen die de slaap bevorderen.

Bijvoorbeeld: bananen, maïs, rijst, gember, tomaten, gerst, haver en sla bevatten melatonine. Ze zijn om die reden in zekere mate slaapverwekkend. Zet ze op het menu voor het avondeten. Melk, kwark, kip en amandelen bevatten dan weer een ander stofje, tryptofaan. Dit aminozuur wordt omgezet in serotonine en vervolgens in melatonine.

Te vermijden voedingsmiddelen:

Cafeïnehoudende producten zoals koffie, cola, thee. In de plaats kunt u kruidenthee drinken met hop, citroenmelisse en valeriaan. Als vervanger voor de koffie kan ook Bambu koffie van A.Vogel gedronken worden.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Magnesium werkt ontspannend

Magnesium is een mineraal dat ontspannend werkt op de spieren en draagt op die manier bij aan een goede slaap. Neem bij je avondmaaltijd een tablet magnesium in.

Wat doen tegen slapeloosheid - tips

Gebruik een natuurlijk slaapmiddel tegen slapeloosheid

Dormeasan tabletten van A.Vogel brengen lichaam en geest tot rust, helpen om vlot in te slapen en ondersteunen een gezonde nachtrust. Dormeasan forte tabletten zijn meer geconcentreerd en bevatten hoge concentraties van hop, citroenmelisse, haver, passiflora en valeriaan. Deze tabletten houden de natuurlijke slaap intact en werken geen gewenning in de hand. Men kan er op elk gewenst moment mee stoppen zonder vervelende nasleep.  Nieuw in het assortiment is nu Dormeasan Hot Drink. Wie moeite heeft om in slaap te vallen, kiest soms voor een slaapmutsje. De meesten verstaan hieronder een glaasje alcohol. Dit is echter slecht voor je nachtrust. Je valt er misschien wel sneller door in slaap, maar je diepe slaap is minder effectief. Een slaapmutsje dat wel werkt om ‘slaapdronken’ te worden, is Dormeasan Hot Drink van A.Vogel. Een lekkere warme drank met vlierbessensmaak, perfect om je lichaam en geest tot rust te brengen! Ideaal bij in- en doorslaapproblemen. Met Dormeasan word je fris, alert en uitgerust wakker!

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz Doe de kennisquiz

Meer over

Slapeloosheid
Wanneer is er sprake van slapeloosheid?
Melatonine
De slaapcyclus

Video rustgevers

Bekijk hier de video rond rustgevers, met o.a. Martine Prenen in de hoofdrol:



Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje