A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Darmflora

Darmflora

Dieet en voeding

Een goede darmflora is belangrijk voor het op peil houden van de algemene weerstand, voor herstel na gezondheidsproblemen en voor een goede opname van voedingsstoffen.

Wil men een goede darmwerking, dan is een gezonde voeding onontbeerlijk.

Te veel vruchtensap of rauwkost in het dieet kan leiden tot gisting en teveel eiwitten zoals vlees, vis en kaas kunnen leiden tot rotting in de darmen. Maar welke voeding is dan wel darmvriendelijk?

Wat houdt darmvriendelijke voeding in?

Te mijden in het dieet:

  • Geraffineerde voeding (die witte suiker en wit meel bevat)
  • Dierlijke eiwitten (vlees) en verzadigde vetten
  • Eet geen fruit en groenten tijdens dezelfde maaltijd. De combinatie van fruit en groenten kan zorgen voor gisting in de darmen met een opgeblazen gevoel en stoelgangproblemen als gevolg.

Wel toe te voegen aan het dieet:

  • Geregeld zure voedingsproducten zoals yoghurt, biogarde, kwark en kefir
  • Kruiden zoals kummel, dille, anijs, venkel, tijm en rozemarijn gaan de vorming van darmgassen tegen. Bonenkruid en lavas (maggikruid) zijn goed voor de darmen en geven veel smaak aan de gerechten.

Prebiotica en probiotica

Het is zinvol om deze te gebruiken. Wat is het verschil tussen beiden en waarom zou je ze gebruiken?

Prebiotica zijn niet verteerbare levensmiddeleningrediënten, die selectief de groei en/of de activiteit van één of meerdere soorten bacteriën in de dikke darm stimuleren, en daardoor de gezondheid van de gastheer bevorderen bv. vezels.

Een probioticum is een preparaat of een product met levende, wel gedefinieerde micro-organismen in voldoende aantallen, dat de microflora in de darmen van de gastheer verandert en daarmee een gezondheidsbevorderend effect heeft op de 'gastheer'. Bvb bifidus, bio-yoghurt, melkzuurrijke voeding (zuurkool oa).

Melkzuurbacteriën kunnen de maag en de dunne darm levend passeren en zo de darmflora gunstig beïnvloeden. Deze bacteriën zitten in gefermenteerde producten zoals karnemelk, yoghurt, biogarde, zuurkool, zuurdesembrood en melkwei. Ook Oosterse gefermenteerde sojaproducten zijn goed, zoals tempé. Fermentatie is een natuurlijk proces waarbij met behulp van bacteriën, gisten of schimmels voedingsmiddelen worden bewerkt.

Aciforce van A.Vogel is een supplement dat voor de mens nuttige micro-organismen bevat. De drie miljard actieve micro-organismen die Aciforce per dosering bevat,vullen je darmflora aan.

Gebruik Aciforce van A.Vogel voor een goede balans in je darmflora.

Extra tip voor de darmflora

Een maal per week een sapdag houden. Op zo’n dag is het de bedoeling dat er geen vast voedsel wordt gegeten, maar dat er alleen water, kruidenthee en groentesap wordt gedronken. De darmen komen op zo’n dag eens volledig tot rust en kunnen herstellen.

Voeding bij luie darm (verstopping)

Wel doen:

  • Drink ’s morgens op nuchtere maag 2 glazen lauw water. Hierdoor komt de darmwerking op gang.
  • Eet meer vezels. Er zijn twee soorten:
    oplosbare vezels: te vinden in groenten (ook rauwkost) en fruit zoals pruimen, druiven, frambozen, vijgen enz. Ook peperkoek, stroop en sap van citrusvruchten helpen goed bij een luie darm.
    onoplosbare vezels: te vinden in volkoren producten, noten, zaden (sesamzaad en lijnzaad) en graanproducten zoals roggebrood, zilvervliesrijst, muesli en havermout.
    Van beide soorten vezels moet 30 à 40 g per dag gegeten worden en daarbij moet voldoende gedronken worden.
    Vezels slorpen namelijk water op in de darmen en zorgen zo voor een zachte stoelgang die gemakkelijk glijdt. Drinkt men niet voldoende dan worden de vezels hard en zullen juist leiden tot méér verstopping.
  • Kruidenthee voor een goede spijsvertering: venkelthee, muntthee, enz

Niet doen:

Voeding die verstopping bevordert, gebruiken zoals zwarte chocolade, harde kazen, witte rijst , witte meel producten, banaan, bosbessensap, rode wijn, kaneel enz

Voeding bij onrustige darmen of bij een gevoelige darm en bij dunne stoelgang

Eet licht verteerbare producten, bijvoorbeeld zure melkproducten zoals karnemelk en yoghurt.
Kauw het eten goed zodat het goed vermengd wordt met speeksel.
Drink kruidenthee met oa engelwortel, kamille, anijs en citroenmelisse.
Gedroogde havervlokken, knäckebröd, beschuit en oud brood kan helpen.
Gebruik Aciforce van A.Vogel voor een goede balans in je darmflora.

Andere tip:
Een eenvoudig hulpmiddeltje is een warme douche: richt de straal gedurende tien tot 15 minuten op de gevoelige plek zodat de huid wat roder wordt.  De warmte van een warme kruik op de buik ontspant eveneens de darmen.

Voeding bij prikkelbare darm

Ook hierbij geldt het advies om meer vezels te eten en meer te drinken. De vezels zwellen op en zorgen zo voor een stabielere beweging in de darmen. Vooral oplosbare vezels zijn goed: fruit en groenten dus. Deze zijn te verkiezen boven de onoplosbare of harde vezels zoals in brood.

Zemelen toevoegen aan yoghurt is gunstig. Zemelen zijn de buitenste omhulsels van tarwekorrels en blijven na het malen over. Zemelen bevatten heel veel plantenvezels. Ze bevorderen een goede darmwerking.

Soms kan het zijn dat de darm bepaalde voedingssoorten niet goed kan verdragen waardoor de typische klachten van een prikkelbare darm ontstaan. Noteer daarom een poosje wat je eet gedurende de dag en schrijf het erbij als jouw darmen daarna problemen gegeven hebben. Zo kom je op de duur te weten welke voeding jouw darm niet zo goed kan verdragen.

Natuurlijke hulp voor een goede darmflora

A.Vogel Aciforce
Aciforce van A.Vogel kan gebruikt worden om de darmflora in balans te brengen. Wanneer de darmflora in evenwicht zijn, is de kans op problemen in de darmen al vele malen kleiner. Gebruik Aciforce gedurende 7 dagen. Het evenwicht in de darmflora is dan hersteld.

Meer over

Darmflora
Stoelgang
Constipatie
Spijsvertering
Opgeblazen gevoel
Stress
Weerstand

Volg A.Vogel op Facebook

Recente berichten

23.07.2014 door Marina Cluysen
Gestoken? Zo behandel je jeukende muggenbeten

18.07.2014 door Marina Cluysen
Gezonder eten, ook tijdens het barbecueseizoen

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje McAfee SECURE-sites bieden bescherming tegen identiteitsdiefstal, creditcardfraude, spyware, spam, virussen en online oplichting