A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Zwangerschap kwaaltjes: zwangerschap winderigheid

door Marina Cluysen, op 10 juni 2013, Spijsvertering
Zwangerschap kwaaltjes - zwangerschap winderigheid

Een zwangere vrouw kan last krijgen van heel wat zwangerschap kwaaltjes, zoals misselijkheid, buikpijn, hoofdpijn, etc. Weinig bekend is dat de meeste zwangere vrouwen ook last krijgen van winderigheid of flatulentie. Hoewel dit gênante situaties met zich kan brengen, is winderigheid tijdens de zwangerschap op zich een heel normaal verschijnsel.

De oorzaak van zwangerschap winderigheid

Winderigheid bij zwangerschap is hormonaal bepaald. Tijdens een zwangerschap komen namelijk grote hoeveelheden van de hormonen relaxine en progesteron in werking. Deze hormonen zorgen ervoor dat de spieren van zwangere vrouwen ontspannen, zodat de bevalling aan het einde van de zwangerschap vlot kan verlopen. Dat brengt echter met zich mee dat ook de spieren van het spijsverteringsstelsel zich meer zullen ontspannen. Daardoor beweegt het voedsel zich trager doorheen het lichaam, wat goed is voor de baby. Minder aangenaam is dat dit eveneens een ophoping van gassen in de darmen als gevolg heeft met winderigheid als resultaat.

Als je als zwangere vrouw te maken krijgt met winderigheid, hoef je je geen zorgen te maken. Winderigheid tijdens de zwangerschap is een natuurlijk fenomeen en is niet schadelijk voor de gezondheid van de baby noch voor de gezondheid van de moeder.

Tips tegen zwangerschap winderigheid

Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je last hebt van winderigheid. Om gênante situaties te voorkomen zijn er echter wel enkele tips om winderigheid te verminderen.

In de eerste plaats is het belangrijk dat je zo gezond mogelijk eet en voldoende water drinkt om een opstopping in de darmen te voorkomen. Constipatie is immers één van de grote boosdoeners van winderigheid. Let ook op wat je eet en vermijd voedsel waarbij te veel gassen gevormd worden tijdens de vertering, zoals kolen, uien, broccoli en spruiten.

Probeer daarnaast langzaam te eten en kauw je voedsel grondig. Zo vermijd je dat er veel lucht binnenkomt tijdens het slikken. Het is trouwens aangeraden om meerdere kleine porties te eten in de plaats van één grote maaltijd. Op die manier zet je niet te veel druk op je spijsverteringsstelsel. Eet tevens niet te veel. Zwangere vrouwen hebben de neiging om meer te beginnen eten, maar het best blijf je gewoon gezond eten. Let op dat je voldoende vitaminen, eiwitten en mineralen opneemt.

Stress, nervositeit en angst kunnen eveneens winderigheid bij zwangere vrouwen veroorzaken. Probeer daarom in elke situatie rustig te blijven en neem je tijd voor alles.

Tenslotte kan je beroep doen op Aciforce van A.Vogel. Dit supplement helpt de balans van het spijsverteringsstelsel te herstellen en versterkt de natuurlijke darmflora.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Spijsvertering
Nooit meer honger en toch slank en gezond
Nooit meer honger en toch slank en gezond?

Alfred Vogel was een voorstander van gezonde (liefst biologisch gekweekte ingrediënten) en rauwe voeding. Rauwe voeding bevat alle vitaminen, mineralen...

Close