A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Winterse gerechten voor een ijzersterke weerstand

door Marina Cluysen, op 14 november 2014, Weerstand
winterse gerechten voor ijzersterke weerstand

Een ijzersterke weerstand bouw je op met gezonde voeding. Groenten en fruit bevatten namelijk heel wat vitaminen die je gezondheid ten goede komen. Heb je inspiratie nodig voor winterse gerechten? We delen alvast enkele winterse recepten.

Gebruik wintergroenten

Wintergroenten zijn niet alleen goed voor het milieu, ook je gezondheid heeft er baat bij. Ze zitten boordevol vitaminen en mineralen. Typisch voor de winter zijn kolen, zoals wittekool, rodekool of savooikool. Ook witloof, knolselder, spruiten, schorseneren en pastinaak zijn ideale, gezonde wintergroenten.

Winterse recepten die je doen snakken naar meer

In je winterse menu kan je beginnen met een lekkere, winterse groentesoepSelderijsoep met dillezaadjes is dé ideale wintersoep. Knolselder is namelijk een wintergroente die vitamine B6, C en ijzer bevat.

Winterse voorgerechten

Vervolgens begin je aan het winterse voorgerecht. Niet iedereen is een grote fan van spruitjes, maar deze lauwe spruitjessalade met abrikoosjes en gebakken kalkoenreepjes zal toch veel mensen kunnen bekoren. En ook je gezondheid vaart er wel bij. Deze wintergroente bevat namelijk vitamines A, B1, C, kalium, magnesium en fosfor. Je kan deze salade als voorgerecht of als hoofdgerecht klaarmaken.

Hoe begin je eraan? Eerst en vooral verdeel je de spruitjes in aparte blaadjes. Blancheer deze blaadjes en laat afkoelen in ijswater. Snij de abrikozen in kleine stukjes en bak ze. Bak ook de kalkoenreepjes. Voeg daarna alles bij elkaar en warm het geheel op. Je gerecht is klaar om opgediend te worden! Je kan nog meedelen aan je gasten dat dit recept caloriearm, cholesterolvrij, glutenvrij en lactosevrij is.

Witloof, dé wintergroente bij uitstek

Tot slot kan je beginnen met het hoofdgerecht. Als het gaat over wintergerechten denken velen onmiddellijk aan het klassieke hoofdgerecht gegratineerde witloof in de oven. Deze bittere groente is goed voor de lever en bevat weinig calorieën, veel mineralen en een hoog kaliumgehalte. Witloof kan je op verschillende manieren klaarmaken: rauw, bakken, stomen, stoven of gratineren. Hou je niet van de bittere smaak van witloof? Snij dan de buitenste bladeren en het uiteinde eraf. Wil je afwisseling met de klassieker? Maak dan eens witloof met spinazie. In dit gezond en gemakkelijk recept kook je eerst het witloof gedurende 7 minuten. Haal het witloof daarna uit het kokend water en laat uitlekken in een zeef. Vervolgens trek je de blaadjes van het witloof een beetje los en leg je de spinazie er tussen. Leg tot slot deze witloofstronken in een ovenschaal, voeg de mengeling van olijfolie en kruiden toe en gratineer het in de oven. Smakelijk!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Weerstand
voorkom winterkwaaltjes
Bescherm je lichaam tegen de koude en voorkom winterkwaaltjes!

Een verkoudheid, last van je keel, een droge huid: het zijn allemaal klachten waarmee je in de winter te maken...

Close