A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Welke voeding helpt je over je winterdip?

door Marina Cluysen, op 11 februari 2015, Voeding
Vitaminen tegen een winterdip

Tijdens de sombere herfst- en wintermaanden bestaat de kans dat je last krijgt van een winterdip. Dit is een seizoensgebonden stemming die een leeg gevoel, slaapstoornissen, vermoeidheid en een energietekort met zich meebrengt. De oorzaak? Een gebrek aan zonlicht door de kortere dagen en het triestige weer. Om je er bovenop te helpen, lijsten we enkele gezonde voedingstips voor je op.

Bestrijd je winterdip met voeding

Wat we eten, heeft een sterke invloed op onze stemming. Onze voeding heeft namelijk een effect op de neurotransmitters in onze hersenen. De hormonen die hiermee samenhangen, zijn onder andere serotonine, dopamine en endorfine. Een tekort aan één of meerdere van deze stoffen, kan sombere gevoelens opwekken. Als dan ook het slechte weer en de korte, donkere dagen roet in het eten gooien, loert de winterdepressie om de hoek.

Feelgood-food

Het hormoon serotonine, ook vaak het feelgood-hormoon genoemd, zorgt ervoor dat je goedgemutst door het leven gaat. Dit hormoon wordt aangemaakt door tryptofaan, een eiwit dat je opneemt door het eten en drinken van:

  • melk
  • kwark
  • vlees
  • schaal- en schelpdieren
  • ei
  • banaan
  • (pecan) noten

Daarnaast geeft ook het hormoon endorfine ons een gevoel van welbehagen. Dit hormoon komt vrij tijdens het sporten, maar je neemt het ook op wanneer je goede suikers en goede vetten eet.

Wat staat er in de winter op het menu?

Om tijdens de winter de depressieve gevoelens de kop in te drukken, is het belangrijk dat je voeding op het menu zet waar je vrolijk van wordt. Dit is voeding die zowel bovengenoemde hormonen bevat, als mineralen, antioxidanten, omega-3, ijzer, vitaminen C en vitaminen B. We maken een lijstje met de voornaamste producten uit deze categorieën.

  • Mineralen die belangrijk zijn tijdens de winter: selenium, magnesium, calcium en kalium.
  • Antioxidanten uit groenten en fruit, maar ook een glaasje rode wijn (met mate) zorgt voor de nodige antioxidanten.
  • Omega-3 haal je uit vis, schaal- en schelpdieren, lijnzaadolie, olijfolie, zaden en noten.
  • Om een ijzertekort te voorkomen, zet je het best vlees, vis, gevogelte, bonen, groene bladgroenten en gedroogd fruit op het menu.
  • Vitamine C neem je op uit vers fruit, verse groenten en aardappelen.
  • Vitamine B zitten in groene bladgroenten, volkorengranen, melkproducten, vlees en vis.

Aanvulling op gezonde voeding

Als aanvulling op de gezonde voeding, is het ook een goed idee om Hyperiforce forte van A.Vogel in te nemen wanneer je kampt met een winterdip. Het product helpt namelijk bij een lusteloos, somber en neerslachtig gevoel.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Voeding
6 fabels over voeding
6 fabels over voeding ontkracht. Welke kende jij al?

Je lichaam in topconditie te houden, dat doe je door gezond te eten. Helaas doen er heel wat twijfelachtige ‘waarheden’...

Close